شناسهٔ خبر: 66462858 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۴ اردیبهشت

ترکیه 4 میلیون تن نفت از ایران می‌خرد

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

14 اردیبهشت 1354؛ ایران 125 میلیون دلار به مصر کمک کرد

روزنامه کویتی «سیاسه» دیروز گزارش داد که به دنبال ارسال یک پیام خصوصی فوری از طرف انورسادات که هفته پیش به وسیله فرستاده مخصوص وی اشرف مروان قدیم شاهنشاه ایران شد، ایران مبلغ 125 میلیون دلار به مصر اهدا کرد.

این روزنامه اضافه می‌کند که هدف از این کمک فوری یاری دادن به مصر در مقابله با بحران مالی وخیمی است که از یک سال و نیم پیش با آن مواجه است.

علت اصلی این بحران این است که هزینه اجرای طرح‌های عمرانی و حفظ آمادگی نظامی و واردات مواد غذایی در این مدت به مراتب بیشتر از میزان وام‌ها و اعتباراتی است که در پی کنفرانس‌های عالی پیاپی سران عرب در اختیار مصر گذارده شده است.

14 اردیبهشت 1374؛ ترکیه 4 میلیون تن نفت از ایران می‌خرد

غلامرضا آقازاده، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «ایکن دوغان» وزیر مشاور در امور اقتصادی ترکیه همکاری‌های تجاری، اقتصادی بین دو کشور و پروژه فروش گاز طبیعی به ترکیه را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار داد.

آقازاده گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل مورد بحث در این مذاکرات تامین منابع گاز طبیعی ترکیه توسط ایران است.

وی افزود: در زمینه نفت خام قرارداد فروش 4 میلیون تن نفت خام جمهوری اسلامی به ترکیه که قابل افزایش به 5 میلیون تن  است، قبلا بسته شده است.

وزیر انرژی ترکیه گفت: ایران و ترکیه از طرح انتقال گاز که ترکمنستان را نیز دربرمی‌گیرد، سود خواهند برد.

مقام‌های ترکیه‌ای گفتند: ایران به عنوان دومین تامین‌کننده نفت ترکیه پس از عربستان دارای یک مازاد دو میلیارد مترکعبی گاز است.

این مقام‌ها گفتند: ترکیه در نظر دارد در مجموع 8 تا 10 میلیارد مترمکعب گاز از ایران بخرد که دو میلیارد مترمکعب آن در سال 1998 تحت طرحی که صحبت آن رفت عرضه خواهد شد.

14 اردیبهشت 1384؛ خط آهن سرخس – بندرعباس تکمیل شد

راه‌آهن 1000 کیلومتری بافق – مشهد به‌عنوان حلقه تکمیلی راه‌آهن سرخس-بندرعباس که در محور شرقی، شمال شرقی کشورمان را به ساحل خلیج فارس متصل می سازد، دیروز در ایستگاه مشهد توسط سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور افتتاح شد.

راه‌آهن بافق-مشهد که در مسیر اصلی 785 کیلومتری و با انشعابات آن جمعا 985 کیلومتر طول دارد، در مدتی کمتر از 4 سال ساخته شده که نسبت به پیش‌بینی‌های اولیه دوساله زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری رسیده است.

14 اردیبهشت 1394؛ اعلام سال جدید پایه آماری بانک مرکزی

مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی گفت: سال 1395 به‌عنوان سال پایه آماری جدید انتخاب شده است.

علیرضا مقتدایی درباره برنامه بانک مرکزی برای تغییر سال پایه آماری اظهار کرد: براساس توصیه‌های بین‌المللی و با توجه به تحولات اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی، تجدیدنظر در سال پایه آماری که شامل به‌هنگام‌سازی چارچوب‌ها و ضرایب مورداستفاده در محاسبات است در فواصل زمانی معین انجام می‌گیرد.

وی افزود: تحولاتی چون گسترش شهرها، تغییرات جمعیتی و تحولات صنعتی، تغییر شیوه‌های فناوری، تغییر میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و پیدایش کالاهای جدید در بازار و به تبع آن تغییرات توزیع درآمد را موجب شود که الگوی مصرفی خانوارها، ترکیب اقلام تولیدی در کشور، صادرات و واردات و تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی دستخوش این تغییر خواهد شد.

نظر شما