شناسهٔ خبر: 66461921 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نما | لینک خبر

هدف از تخریب دولت به بهانه فیلترینگ چیست؟/رشیدی كوچی زمان روحانی چرا ساكت بود؟

مطرح شدن رفع فیلتر گوگل پلی از سوی وزیر ارتباطات موضوعی است كه برخی آن را به عنوان دستاویزی برای تخریب دولت و رئیس‌جمهور در نظر گرفته‌اند اما مشخص نیست كه آنها با این اقدام چه هدفی را دنبال می‌كنند؟

صاحب‌خبر -

به گزارش نما و به نقل از ایران آنلاین، هفته قبل بود که عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در حاشیه حیاط دولت از مطرح شدن رفع فیلتر گوگل پلی خبر داد. این اظهارات، منجر به واکنش یکی از نمایندگان مجلس شد تا جایی که جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها در مصاحبه‌ای عنوان کرد: "رئیس شورای فضای مجازی، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس‌جمهور است؛ این‌ها بازی را بلد نیستند و فکر می‌کنند مردم نیز نمی‌فهمند و این بازی را راه انداختند که ما نقشی نداریم. رئیس جمهور می‌تواند تنها با یک خط فیلتر را بردارد، اما این کار را نمی‌کند؛ زیرا نمی‌خواهند."

ادعاهای مطرح شده از سوی رشیدی کوچی این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که چرا چنین موضوعی در زمان کنونی مطرح می‌شود و هنگامی که روحانی رئیس‌جمهور بود چنین پیشنهادی ارائه نشد؟ آیا رئیس‌جمهور دلخواه این نماینده در انجام چنین امری ناتوان بود؟

روحانی زمانی که روی کار آمد عنوان کرد رویکرد متفاوتی در قبال فیلترینگ خواهد داشت و شعار اینترنت باز و افزایش پهنای باند می‌داد اما باز هم داستان فیلترینگ ادامه داشت و فیلتر کردن وی‌چت در سال ۹۲ یکی از نشانه‌های آن بود که مهر مسدودسازی را بر شبکه‌های اجتماعی زد.

پس از «وی‌چت»؛ «وایبر» و «لاین» فیلتر شدند و مردم هم به سمت تلگرام کوچ کردند؛ و از آنجایی که «تلگرام» مورد علاقه مردم و مورد غضب مخالفان بود، دولت در برابر فیلتر شدن آن مقاومت می‌کرد اما با شروع اعتراضات دی‌ماه ۹۶ این شبکه اجتماعی برای چند هفته فیلتر شد، ولی سرانجام تلگرام در اردیبهشت‌ماه سال  ۹۷ برای همیشه فیلتر شد.

پس از «تلگرام»، «سیگنال» و «کلاب‌هاوس» نیز از جمله پلتفرم‌هایی بودند که به صف شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده در دوره روحانی پیوستند. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که او خود را از مخالفان جدی فیلترینگ عنوان می‌کرد و حتی در سال ۹۲ نیز شعار «فضا باز شود، به ضرر کسی نخواهد بود؛ فضای دانشگاه، فضای شهر، فضای کشور، فضای رسانه مجازی و فضای اینترنت را آن‌قدر امنیتی نکنیم»، سر می‌داد.

روحانی حتی وعده داده بود که دست او و اعضای کابینه‌اش هرگز روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت اما هنگام اعمال محدودیت‌ها، وعده‌هایش به عباراتی همچون «کار ما نبود»، «از دست ما خارج است»، «خود ما هم مخالفیم» و «تصمیم شورای عالی امنیت ملی بود»، تبدیل شد.

با وجود همه اینها، باید گفت چرا رشیدی کوچی در آن زمان که بر مسند نماینده مجلس تکیه زده بود هیچ اعتراضی به وضعیت موجود نداشت و چیزی عنوان نمی‌کرد و حالا که رد صلاحیت شده و در مجلس آینده هم حضور ندارد، چنین اظهاراتی را به زبان می‌آورد؛ آیا همه این حرف‌ها صرفا برای دیده شدن بیشتر نیست؟

متاسفانه تخریب دولت و رئیس جمهور روندی است که این روزها برخی برای دیده شدن در پیش گرفته‌اند و حتی به این هم فکر نمی‌کنند که شاید برای خیلی‌ها سوال شود که چرا تابحال ساکت بوده‌اند؟

به گزارش ایران آنلاین، فیلترینگ، مسئله‌ای است که ارتباطی به وزارت ارتباطات یا حتی دولت ندارد و این تصمیمی است که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور سران سه قوه گرفته می‌شود.

نظر شما