شناسهٔ خبر: 66459670 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جلوگیری از شهرک‌سازی در دل جنگل‌های توسکستان

با دستور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان، شهرک ویلایی در حال ساخت در منطقه معروف به "باغ سرهنگ" در جنگل توسکستان تخریب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، به نقل از روابط عمومی دادگستری گلستان، محمود اسپانلو اظهارداشت: با وجود هشدارهای چندباره از سوی متولیان مبنی بر غیرقانونی بودن ساخت و ساز در منطقه معروف به " باغ سرهنگ" در دل جنگل توسکستان شهرستان گرگان تعدادی از افراد بی توجه به هشدارها،  زمین های این منطقه را تفکیک و در حال تبدیل به یک شهرک ویلایی بودند.

وی ادامه داد: 22  بنا و سازه غیرمجاز در راستای تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری زمین های کشاورزی و باغی ، در این منطقه تخریب و از تغییر کاربری 40 هزار مترمربع زمین جلوگیری شد.

وی ادامه داد: 7 ساختمان هم که رای  آنها در دادگاه قطعی شده بود در همین منطقه تخریب و اعاده به وضع سابق شد. مالک یکی از این ویلاها، بخشی از جنگل را هم فنس کشی و به زمین خود اضافه کرد بود و روی درختان کهنسال انجیلی و افرا ، خانه درختی ساخته بود.

دادستان مرکز استان گلستان گفت: در منطقه گرمابدشت جنگل توسکستان هم حکم قطعی قلع و قمع  2 ویلای ساخته شده در اراضی منابع طبیعی این منطقه اجرا شد.

دادستان مرکز استان گلستان گفت: همان‌گونه که بارها تاکید کرده بودیم با ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری زمین های کشاورزی و ایجاد شهرک های ویلایی در مناطق جنگلی قاطعانه برخورد می‌کنیم.

اسپانلو با تاکید بر این که اصل ممنوعیت ساخت و ساز در زمین های کشارزی یک اصل غیر قابل خدشه است گفت: امور اراضی و جهادکشاورزی به سازندگان بنا در این منطقه بارها اخطار داده بودند اما افراد بی توجه به این اخطارها ساخت و ساز کردند و مال خود را هدر دادند.

دادستان مرکز استان گلستان گفت: برخی افراد  با گرفتن مجوزهای گردشگری مانند  بومگردی و گلخانه به ساخت و ساز در اراضی کشاورزی و حاشیه جنگل‌ها و دور زدن قانون  اقدام می‌کنند.

 دادستان مرکزاستان گلستان از رسیدگی به 15 پرونده ترک فعل برای مدیران سابق و برخی مدیران فعلی دستگاه های مرتبط در حوزه اراضی کشاورزی و ملی در مرحله دادسرا و دادگاه  خبر داد و گفت: این پرونده ها برای مدیرانی است که در انجام وظایف خود کوتاهی کردند و به موقع تخلفات را  اعلام گزارش نکردند و یا چشم پوشیدند که خیلی از اینها مشمول قانون مرور زمان و سبب خُرد شدن اراضی کشاورزی  شده است.

دادستان درباره برخی ساخت و سازهای داخل اراضی جنگلی و مرتعی  هم گفت: اگر مسجل شود که ملک ملی است و یا  با کوتاهی ماموران  و بدون استعلام از منابع طبیعی و یا از طریق تخلف در ادارات مربوطه سند هم صادر شده باشد ، منابع طبیعی باید برای ابطال  این سندها دادخواست دهد.

انتهای پیام/581

 

نظر شما