شناسهٔ خبر: 66459508 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نگرانی در تل آویو از توقف صادرات گاز اسرائیل به اروپا از سوی مصر

صاحب‌خبر -

شفقنا- رسانه‌های اسرائیلی هشدار داده‌اند که مصر در شرف توقف صادرات گاز طبیعی مایع اسرائیل به اروپا است که این امر اثرات منفی اقتصادی بر اسرائیل و مصر خواهد داشت.

به گزارش شفقنا؛ پایگاه خبری «ماکوریشون» اسرائیل گزارش داد: «قاهره مجبور خواهد شد صادرات گاز اسرائیل را در زمانی که نیاز اروپا به گاز در حال افزایش است، متوقف کند، زیرا واردات گاز روسیه از زمان آغاز بحران اوکراین کاهش یافته است، چرا که گاز اسرائیل در تاسیسات مصر مایع شده و دوباره صادر می‌شود».

این وب سایت عبری اشاره کرد که دولت مصر به جای صادرات گاز اسرائیل به خارج از کشور، به سمت واردات گاز اسرائیل برای مصرف خود حرکت کرده است. این نشان دهنده تغییر در برنامه‌های قاهره است که به دنبال آن بود که به یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان این محصول اساسی به اروپا تبدیل شود.

این سایت اشاره کرد که سه دلیل وجود دارد که مصر را وادار می‌کند تا گاز اسرائیلی خود را به خارج از کشور صادر نکند که عبارتند از افزایش مصرف برق در این کشور با تراکم جمعیت بالا و عدم کشف میدان‌های گازی بیشتر در میدان ظهر و بدتر از آن این است که سال گذشته شاهد کاهش شدید تولید گاز در خود میدان زهر بود که به دلیل مشکلات نشت آب در این میدان و به‌ویژه تخمین بیش‌از حد مقدار گاز در آن بود.

این سایت اسرائیلی اعلام کرد که مصر گاز را از طریق خطوط لوله از اسرائیل وارد می‌کند و بخشی از این گاز برای مصرف خصوصی مصر بوده و بخشی دیگر به تاسیسات مایع سازی منتقل می‌شود و در آنجا از حالت گازی به حالت مایع تبدیل می شود و سپس به اروپا به فروش می‌رسد.

طبق این گزارش؛ فروش گاز منبع اصلی درآمد برای خزانه داری مصر است که به عنوان مثال، صادرات گاز از قاهره به اروپا و ترکیه در سال جاری حدود 5.8 میلیارد متر مکعب را برای این کشور به ارمغان آورد و در سال 2023 اگر جنگ غزه رخ نمی‌داد، صادرات اسرائیل احتمالاً افزایش می‌یافت چرا که وزارت نیرو اسرائیلی اندکی قبل از جنگ موافقت کرد صادرات به مصر را طی 11 سال آینده افزایش دهد.

این خبر را در وبگاه آرتی عربی ببینید

نظر شما