صاحبخبر - به گزارش جهان نيوز، رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش امشب ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در برنامه صف اول شبکه خبر ضمن تبریک روز معلم گفت: در مدارس ما محیط زبان آموزی شکل نمیگیرد و تفاوت موسسه با مدرسه هم همین است که در موسسهها محیط زبان آموزی شکل میگیرد و بچهها میتوانند با هم حرف بزنند اما زمانی که ۲ ساعت در هفته زبان یاد میگیرند که قطره چکانی است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: دولت سیزدهم دو اتفاق را رقم زد نخست اینکه مرگ سند 2030 را رسماً اجرا کرد چرا که هنوز هم بودند کسانی که در بدنه دولت به سند 2030 اعتقاد داشتند.
وی ادامه داد: سند ۲۰۳۰ به عنوان یک رویکرد در دولت پیشین وجود و در وزارت آموزش و پرورش دفتر داشت و حتی ردیف بودجه برای آن تخصیص داده شده بود ، در حالی که برای سند تحول بنیادین بودجه نداشتیم.
وی ادامه داد: واقعیت این است که همین امروز هم من نمیتوانم با جرات بگویم که سند 2030 به طور کامل از بین رفته است چرا که ممکن است در وزارت آموزش و پرورش کسانی باشند که به این سند اعتقاد داشته باشند.
صحرایی بیان کرد: 2030 یک سند تحول آموزشی بود که از بیرون کشور به ما دیکته شده بود و تقریباً تمامی بندهای این سند نگران کننده بود، البته حرفهای خوبی هم در این سند بود اما دو حرف در2030 مد نظر بود اینکه چرا زمانی که خودمان سند تحول داریم از بیرون کمک بگیریم و نکته دیگر این بود که برخی از موارد آن با فرهنگ ما سازگاری نداشت به عنوان مثال ما میگوییم عدالت جنسیتی و آنها از برابری جنسیتی میگویند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: تمرکز جوهره استراتژیست و این دولت بر سند تحول بنیادین متمرکز شد.
وی افزود: مسئله بعدی این است که این دولت بهار سند تحول را رقم زد که به گواه افرادی که این سند را میشناسند بیسابقه است این سند یک منظومه کامل است و دنبال وقوع حیات طیبه است و یک پیکره یکپارچه منسجم دارد و نظریه تعلیم و تربیتی ماست و هر روز باید اجرا شود.
صحرایی گفت: سند به این مهمی باید نقشه راه داشته باشد تا تمامی آن در کشور اجرا شود و همچنین رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که این سند نقشه نیاز دارد تا دقیق بگوید ما به کجا میرویم و همچنین قابل اندازه گیری باشد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: زمانی که کل سند به طور کامل اجرا شود میتوانیم شاهد نتایج آن باشیم و خوشبختانه این نقشه در دولت سیزدهم نوشته شد.وی تاکید کرد: پیشتر در سالهای ۹۳ و ۹۷ هم این نقشهها در آموزش و پرورش نوشته شده بودند اما متاسفانه این نقشهها از داخل اتاق وزیر و وزارتخانه بیرون نرفته بودند و دلایل آن هم دو دسته بودند یک سری از دلایل درونی و یک سری از دلایل بیرونی.
صحرایی ادامه داد: دلیل درونی این بود که به نقطه تمرکز تبدیل نشده بود، چرا که یک رقیب « سند 2030» در کنار آن بود و نمیگذاشت این برنامه دیده شود.وزیر آموزش و پرورش افزود: در اجرای این سند یک ائتلاف ملی برای اعتلای تعلیم و تربیت نیاز است اساساً آموزش و پرورش محور اجرای سند است نه مجری تمام آن.
وی ادامه داد: فصل نگاشت نهادی سند میگوید همه دستگاهها از جمله رسانه ملی موظف هستند در اجرای این سند وظایف خودشان را انجام دهند و وزیر آموزش و پرورش موظف است هر سال به شورای انقلاب فرهنگی وضعیت انجام وظایف دستگاهها را اعلام کند اما طبق اخبار بنده، هیچ کدام از وزرای قبلی این کار را انجام ندادهاند.
صحرایی ضمن اشاره به عدم تصویب این سند در مراجع معتبر گفت: متاسفانه این سند در مرجع معتبری تصویب نشده بود که بتواند به آموزش و پرورش کمک کند این مصوبه در داخل خود وزارتخانه تصویب شده بود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: ما این نقشه را به مبدا خود یعنی شورای انقلاب فرهنگی بردیم و در شورای انقلاب فرهنگی ۱۵ جلسه در طول چند سال وقت گذاشتند تا این سند را تصویب کردند.
وی تاکید کرد: زمانی که شورای عالی انقلاب فرهنگی این سند را تصویب کند برای تمامی دستگاهها تکلیف میشود تا به وزارت آموزش و پرورش کمک کند.
صحرایی با اشاره به تغییر کتاب های درسی بیان کرد:در رابطه با موضوع مهارت آموزی چند تغییر جدی را متناسب با آن دنبال کردیم و گزارش آن را حتماً ارائه خواهم داد.
امروز 39.8 درصد دانش آموزان متوسطه دوم به مراکز فنی حرفی و هنرستانها رفتند و در برنامه هفتم تصمیم گرفتهایم که در ۵ سال آینده این رقم را به۵۰ درصد تبدیل کنیم. وزیر آموزش و پرورش گفت: آمایش رشتههای فنی و حرفهای متناسب با نیاز بازار کار و آینده است که برنامه تفصیلی آن انجام شده و از اول مهر تغییرات آن شروع خواهد شد.
وی افزود: موضوع کتاب درسی امر پیچیدهای است چرا که از منظر فلاسفه دو چیز جز مسائل پیچیده است یکی حکمرانی و دیگری تربیت و در اینجا تربیت از حکمرانی دشوارتر است زمانی که ما در پیکر ملی تصمیمی را میخواهیم بگیریم باید مقتضیات متعددی را بررسی کنیم.
آن چیزی که امروز شروع شده است چهارچوب شایستگیهای پایه عمومی طراحی شده است و ازین به بعد راهنمایی برنامه درس ها بر مبنای آنها اصلاح شده و امروز نوبت اصلاح کتابهاست.
صحرایی گفت: ما پیش از آنکه چارچوب بنویسیم نباید کتاب تغییر بدهیم مانند این است که بدون نقشه ساختمانی را بنا کنیم امروز چهارچوب نوشته شده است و راهنمای درسها بر مبنای چهارچوب اصلاح شده است.وی افزود: با رویکرد اعتبارسنجی در مدارس، اصلاحات کتابهای کلاس اول ابتدایی در گزیدهای از مدارس انجام شده است و نتیجه اجرای آزمایشی آن در مدارس ابتدایی و بعد از آن به طور گسترده در کلیه پایهها اجرا خواهد شد.∎
نظر شما