شناسهٔ خبر: 66439253 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

سگ‌های زنده‌یاب در جست‌وجوی یسنا؛ عملیات جست‌وجوی «یسنا دیدار» به روز چهارم کشیده شد/ ویدئو و تصاویر

عملیات جستجو و نجات «یسنا بیدار» دختربچه چهارساله که از «یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه» مفقود شده است، ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش شبکه شرق، «یسنا بیدار» دختربچه چهارساله اهل روستای «یلی بدراق» شهرستان «کلاله» از «یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه» مفقود شده است و با وجود جست‌وجوهای گسترده و مستمر، تاکنون اثری از او نیست.

خانواده این کودک هنگام کار در مزارع روستای یلی بدراق متوجه گم شدن کودکشان شدند و ساعت ۱۷ روز یکشنبه این خبر توسط بخشداری مرکزی کلاله به جمعیت هلال احمر گزارش شد و فوری گروه‌های امدادی به منطقه اعزام شدند و با کمک اعضای خانه هلال روستای و نیرو‌های مردمی جست و جو‌ها را برای یافتن این کودک آغاز کردند.

نیرو‌های مردمی و هلال احمر شهر‌های مختلف استان گلستان به صورت مستمر در حال جست وجوی منطقه هستند و بالگرد شناسایی برای کمک رسانی در کلاله حضور دارد.

جست‌وجوی تیم‌های هلال احمر و مردم محلی برای یافتن «یسنا دیدار» کودک کلاله‌ای به روز چهارم کشیده شد،اما با وجود زیر پا گذاشتن ۵۰۰ هکتار از علف‌زارهای منطقه هیچ اثری از کودک نیست.

فرماندار کلاله در خصوص آخرین اخبار جستجوی کودک مفقود شده کلاله‌ای در گفت‌وگو خبرنگار ایسنا اظهار کرد: مادر دختر بچه چهار ساله کلاله‌ای به نام  «یسنا دیدار» بعد از ظهر روز یکشنبه به همراه فرزندش برای کار به مزرعه رفته بود و بنابر اظهارات خودش بر اثر غفلت، کودک از او  فاصله گرفته و به دلیل اینکه ارتفاع و حجم محصولات کشاورزی بالا بوده کودک مفقود می‌شود.

فرهاد شیبک با بیان اینکه مفقود شدن کودک در ساعت ۱۸ عصر گزارش شد، گفت: روز اول بلافاصله به تاریکی هوا برخورد کردیم ولی دو تیم از دوستان هلال احمر به همراه اعضای خانه هلال روستایی منطقه را تا صبح گشتند که متأسفانه کودک پبدا نشد.

فرماندار کلاله با اشاره به اینکه در روز دوم چهار تیم به افراد روز گذشته و گروه‌های مردمی پیوسته و به جست‌وجو ادامه دادند که باز هم بی‌نتیجه ماند، اضافه کرد: روز سه‌شنبه که روز سوم جست و جوها بود ۱۲ تیم تخصصی هلال به استعداد ۶۰ نفر از استان، دو تیم از شهرستان گنبد، پنج تیم از کلاله، گروه‌های مردمی از روستاهای اطراف، بسیج، نیروی انتظامی و دستگاه‌های مختلف در منطقه حاضر شده و مساحت بسیار زیادی را برای یافتن کودک جست‌وجو کردند.

شیبک با بیان اینکه همه نقاط از جمله مانده آب چاله‌ها و مسیرهایی که گل و لایه نیز بوده به وسیله موتور پمپ و بیل مکانیکی تخلیه شده است، گفت: تیم مدیریت بحران، ۷۸ نیروی متخصص هلال احمر و بیش از ۳۰۰ نیروی مردمی با استفاده از سگ‌های زنده یاب، دو دستگاه پاراموتور، ۱۰ دستگاه هلی شات و بالگرد شناسایی به صورت گشت‌های زمینی و هوایی در جست‌وجوی کودک ما هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: یک دستگاه بالگرد سبک از استان سمنان برای یافتن کودک مفقود شده به کلاله آمده و دو مرحله در صبح و بعدازظهر روز سه شنبه در منطقه گشت زنی داشته و علاوه بر آن جست‌وجو با سگ‌های زنده یاب نیز توسط هلال احمر و نیروی انتظامی داشتیم که متأسفانه باز هم کودک پیدا نشد.

فرماندار کلاله با اشاره به اینکه در حال حاضر جستجو با دوربین‌های حرارتی در منطقه در حال انجام است، تصریح کرد: از صبح امروز چهارشنبه دوباره جلسات و پیگیری‌ها برای یافتن کودک ادامه خواهد داشت.

شیبک با بیان اینکه روز گذشته با بیل دستی و  مکانیکی لانه اکثر حیوانات منطقه را خاک‌برداری کرده و چیزی نیافتیم، گفت: امروز تعداد کمی از لانه‌ها که باقی مانده را بررسی کرده و نیروی انتظامی نیز در حال بررسی حادثه است که‌امیدواریم بتوانیم کودک را سالم به آغوش خانواده باز گردانیم.

تشریح آخرین اقدامات تجسس برای «یسنا» از زبان فرمانده انتظامی کلاله

فرمانده انتظامی شهرستان کلاله در گلستان سه‌شنبه شب به آخرین اقدامات و جزییات در خصوص تجسس برای پیدا کردن «یسنا دیدار» دختر چهار ساله مفقود شده پرداخت.

سیدخلیل هاشمی با تاکید بر این که شهروندان باید از پیش‌داوری، اظهارنظر و قضاوت در خصوص این حادثه خودداری کنند، گفت: ممکن است هر گونه اظهارنظری پس از پیدا شدن ردی از این دختر بچه، مسایل اجتماعی دیگر را به وجود بیاورد.

وی بیان کرد: انتظار داریم مردم صبوری به خرج دهند و اخبار و جزییات را تا زمان خبر تکمیلی از طریق رسانه‌های رسمی و مقامات مسوول رصد و پیگیری کنند.

فرمانده انتظامی کلاله افزود: ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه عصر روز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰، خبر مفقود شدن «یسنا دیدار» در زمین‌های کشاورزی روستای یلی‌بدراق از توابع بخش پیشکمر شهرستان کلاله گزارش شد.

سرهنگ هاشمی گفت: با توجه به اهمیت موضوع عوامل گشت انتظامی و فرمانده انتظامی بخش پیشکمر به محل اعزام و صورت جلسه اولیه مبنی بر مفقودی این دختر چهار ساله را تنظیم کردند.

وی افزود: بلافاصله پلیس جنایی آگاهی وارد میدان شد و در کنار تیم‌های مردمی قرار گرفت و به همراه عوامل هلال احمر تا ساعت یک بامداد روز گذشته به جستجو پرداختند.

فرمانده انتظامی کلاله ادامه داد: صبح دیروز جلسه میدانی با حضور مدیران ارشد دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف در محل مفقود شدن یسنا، جلسه هماهنگی و تشریح وظایف برگزار و بلافاصله جستجو مجدد از سر گرفته شد.

وی اضافه کرد: همزمان با جستجو تیم اطلاعاتی پلیس جنایی آگاهی استان اقدامات فنی خود را آغاز و به بازجویی از شکات و گواهان حاضر در محل پرداخت که جمع‌آوری اطلاعات و بازجویی‌ها همچنان ادامه دارد.

فرمانده انتظامی کلاله گفت: همکاران ما در پلیس جنایی آگاهی استان با یک دستگاه هلی‌شات به عکسبرداری و اسکن زمین‌های زراعی منطقه به وسعت ۵۰۰ هکتار پرداختند.

هاشمی اظهار کرد: همچنین یک قلاده سگ زنده‌یاب از روز گذشته از پلیس آگاهی مازندران به منطقه اعزام که تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی بیان کرد: با هماهنگی بین پلیس اطلاعات و جنایی آگاهی گلستان و تهران، یک قلاده سگ زنده‌یاب دیگر که در پیدا کردن اجساد حادثه ساختمان پلاسکو تاثیرگذار بود، به منطقه اعزام و این‌ سگ از ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه امروز کار خود را آغاز و همچنان در حال جستجو است.

وی یادآور شد: در کنار همکاران ما، عوامل هلال‌احمر با یک فروند بالگرد، یک دستگاه هلی‌شات و یک دستگاه پاراموتور هم در حال جستجو هستند.

فرمانده انتظامی کلاله گفت: از همان ساعات اولیه حادثه مردم و جوامع محلی هم به صورت خط‌های دشتبان مشغول جستجو در زمین‌های کشاورزی هستند.

هاشمی افزود: همچنین کانال آب اطراف محل وقوع حادثه هم تخلیه و علف‌های آن زده شده و تمامی لانه‌ها و آشیانه‌ها و پناهگاه‌های حیوانات هم مورد تجسس قرار گرفته، اما هیچ اثری تاکنون به دست نیامده است.

وی ادامه داد: پلیس جنایی آگاهی کلاله پس از هماهنگی با تیم موتور کراس مینودشت، اقدام به اعزام موتورسواران کردند و آنان نیز در مناطق سخت گذر و سخت عبور، به جستجو پرداختند.

فرمانده انتظامی کلاله یادآور شد: در این عملیات به امید دادن خبر خوب و امیدوار کننده به خانواده مفقودی به خصوص مادر این دختر بچه، هر کس به نوعی حتی با پخت غذا و آوردن آب به منظور پشتیبانی از نیروهای عملیاتی در حال کمک است.
یسنا بیدار
یسنا بیدار

سگ‌های زنده‌یاب هلال احمر در جست‌وجوی یسنا؛ عملیات گسترده برای پیدا کردن «یسنا» ادامه دارد

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان خاطرنشان کرد: عملیات گسترده برای پیدا کردن «یسنا» دختربچه چهارساله اهل روستای یلی بدراق شهرستان کلاله، در زمین و هوا ادامه دارد.

قاسم غریب آبادی گفت: بیش از یکصد نیرو، در قالب ۲۷ تیم در جستجوی کودک مفقود شده هستند. از ظرفیت بسیج و مردم نیز استفاده می‌شود.

غریب آبادی ادامه داد: در عملیات جستجوی زمینی، از سگ زنده یاب نیز استفاده می‌شود.

وی افزود: کار جستجوی هوایی نیز با یک فروند بالگرد، دو دستگاه پاراموتور و سه دستگاه هلی شات، انجام می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما