شناسهٔ خبر: 66438430 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| دوازدهم اردیبهشت

سخنرانی هاشمی در مورد تربیت سیاسى و جهاد دائمى/ روایتی از رقابت اصغرزاده و محسن رضایی با خاتمی

هاشمی رفسنجانی روز دوازدهم اردیبهشت سال ۱۳۸۰ در مورد یک سخنرانی، دیدار با ابراهیم اصغرزاده، محسن رضایی و شهاب صدر و بحث‌های سیاسی و انتخاباتی نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

صاحب‌خبر -

براى افتتاح اجلاس مسئولان آموزش عقیدتى-سیاسى بسیج، به حسینیه عاشقان ثارالله در ستاد مرکزى سپاه رفتم. آقاى محسنی، [نماینده ولی‌فقیه در بسیج تهران] گزارش داد که در ۳۶ هزار پایگاه بسیج، براى امور فکرى و عقیدتى و سیاسى آموزش داده مى‌شود و من در یک سخنرانى مفصل راجع به تقویت عقاید و نیز تربیت سیاسى و مفید و جهاد دائمى صحبت کردم؛ جمعیت زیادى جمع بود و پُر احساسات.

در دفتر با آقاى احمد جبرئیل، [دبیر کل جبهه خلق براى آزادى فلسطین]، از رهبران فلسطینى ملاقات داشتم. تحلیلى ارائه داد، از شکست [ایهود] باراک، [نخست‌وزیر سابق اسرائیل]، در پیگیرى صلح و توجه زیاد اسرائیلى‌ها به [آریل] شارون که او را آخرین پادشاه یهود می‌دانند و مشت آهنی او و عدم حمایت جدی جهان اسلام و اعراب از فلسطینى‌ها و خطر خسته‌شدن آنها تحت فشارهاى زیاد را نجات‌دهنده [قلمداد می‌کنند]. از کنفرانس تهران گله داشت که به شعار اکتفا کرده و تصمیم اجرایى قابل توجهى نگرفته است؛ مثل تشکیل صندوق کمک و پیش‌قدمى ایران در ارائه کمک از طریق آن صندوق که پیشنهاد شد و عملى نشد. من هم گفتم مبارزه محدود به مردم داخل اراضى اشغالى شده و فلسطینى‌های بیرون و آواره با دولت‌هاى عربى و اسلامى، ‌شرکت ندارند و باید مبارزه را به خارج از فلسطین بکشانید. گله داشت که در پنج سال گذشته به ایران دعوت نشده است. گفتم نیازى به دعوت نیست؛ خودتان بیایید.

عصر آقاى دکتر [شهاب] صدر، رئیس سابق [سازمان] نظام پزشکى آمد. از نحوه انتخابات و انحصارطلبى دوم‌ خردادى‌ها گله‌مند است و دربارۀ نامزدى در انتخابات [ریاست‌جمهوری] مشورت کرد. آقاى [ابراهیم] اصغرزاده، [عضو شورای اسلامی تهران] آمد. گفت، مایل است نامزد شود و مى‌داند که چند میلیون از آراى آقاى [سیدمحمد] خاتمى را تصاحب مى‌کند؛ با توجه به شعارهاى خود که روى دست آقاى خاتمى می‌زند. با من مشورت کرد. گفتم، بعید است پیروز شود و دشمن براى خود درست مى‌کند؛ احتمال ردشدن در شوراى نگهبان هم هست. درعین‌حال براى رونق انتخابات بد نیست. گفت، اختلاف شدیدى بین دوم خردادى‌ها بروز کرده است.

آقاى محسن رضایى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد و براى نامزدشدن [در انتخابات ریاست‌جمهوری] مشورت کرد. گفتم، پیروز نمى‌شود و دو سه میلیون رأى خواهد داشت. گفت، اگر به پنج میلیون رأى برسد، خوب است. از برخورد دوم خردادى‌ها انتقاد داشت. نام‌نویسى انتخابات شروع شد و ۶۷ نفر، من‌جمله [عبدالله] جاسبى و [محسن] سازگارا، امروز ثبت‌نام کرده‌اند. در [ناآرامی‌های دانشجویی در منطقه کابیلای] الجزایر، کشتار زیاد شده؛ از دو طرف.

 

نظر شما