شناسهٔ خبر: 66437040 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ظریف بیان کرد:

اصلاح ادراک غلط خرید امنیت توسط کشورهای عربی خلیج فارس

وزیر سابق امور خارجه کشورمان با اشاره به برخی چالش‌های شناختی در خلیج فارس که باعث شکل نگرفتن صلح و ثبات دائمی در این منطقه شده است، گفت: توهم خرید امنیت در کشورهای عربی خلیج فارس کمی اصلاح شده و به این باور رسیده‌اند که امنیت تقریباً خریدنی نیست و به دلیل قطب‌بندی‌های متعدد نمی‌توان امنیت را خرید و اعراب خلیج فارس این را خوب متوجه شده‌ و به این باورمندی رسیده‌اند که دیگر وفاداری به قطب‌های قدرت مطرح نیست.

صاحب‌خبر -

سخنرانی ظریف در نشست «ژئوپلیتیک خلیج فارس»

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه کشورمان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در نشست «ژئوپلیتیک خلیج فارس» که صبح امروز، چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه، در مؤسسه روزنامه اطلاعات برگزار شد، با تبریک روز ملی خلیج فارس گفت: اقوام مختلف از این نام دفاع کردند و گویش‌ها و زبان‌های مختلفی در حاشیه خلیج فارس وجود دارند و امروز افرادی که به این گویش‌ها و زبان‌ها صحبت می‌کنند از حیثیت ایرانی دفاع کرده‌اند.
 
وی درباره چالش‌های شناختی در خلیج فارس افزود: باید از این چالش‌ها عبور کرد. برداشت من این است که دنیا درگیر چالش‌های شناختی است. از آنجا که کسی نمی‌خواهد نام بدی از خود به جا بگذارد ولی به دلیل شناخت نادرست تصمیمات نادرست و غلط اتخاذ می‌کند و به همین دلیل چند ادراک نادرست میان دو طرف خلیج فارس سبب شده تا صلح و ثبات دایمی در خلیج فارس اتفاق نیفتد.
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان با بیان اینکه البته برخی از دوستان ما در خلیج فارس به دنبال اصلاح ادراک غلط خود هستند، گفت: ولی ما هنوز از این قضیه عقب هستیم. توهم خرید امنیت در کشورهای عربی خلیج فارس کمی اصلاح شده و به این باور رسیده‌اند که امنیت تقریباً خریدنی نیست و به دلیل قطب‌بندی‌های متعدد نمی‌توان امنیت را خرید و امروز رابطه مرکز و پیرامون بهم ریخته و اعراب خلیج فارس این را خوب متوجه شده‌اند و به این باورمندی رسیده‌اند که دیگر وفاداری به قطب مطرح نیست.
 
ظریف ادامه داد: در زمان صدام اعراب از طریق او به دنبال خرید امنیت بودند و صدام هم می‌گفت من دژ شرفی در مقابل ایران هستم و یکی از رهبران کشور عرب به آقای روحانی گفت که ۷۵ میلیارد دلار کمک کردند و اینها فکر می‌کردند اگر هزینه کنند می‌توانند امنیت را حفظ کنند. حتی در آن زمان هم وزیر وقت خارجه عربستان سعودی هم نگران بلندپروازی‌های صدام بود و این فهم را داشتند که نمی‌توان برای تأمین امنیت به صدام تکیه کرد ولی هزینه کردند و در نهایت هم صدام با پول خود کویت و عربستان به کویت حمله کرد.
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان گفت: بعد از اینکه سیاست خرید امنیت از عراق شکست خورد به سراغ شوروی رفتند و بعد از اینکه تیرشان به سنگ خورد و عراق به کویت حمله کرد به سمت آمریکا رفتند و امروز هم به سراغ رژیم صهیونسیتی رفته‌اند و تفکر خرید امنیت همچنان پابرجاست درصورتی‌که اسرائیل امنیت هیچ کس را تأمین نمی‌کند و این رژیم به خود آمریکا هم در آزادی زندانیان غزه خیانت کرد. اسرائیل در تاریخ تقلبی خود امنیت هیچکس را تأمین نکرده است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ادراک اشتباه از اینکه امنیت خریدنی است همچنان پابرجاست، افزود: در زمانی که حجت‌الاسلام روحانی طرح صلح هرمز را مطرح کرد عرب‌ها گفتند باید صبر کنیم و حتی زمانی که در کنفرانس شورای همکاری خلیج فارس طرح صلح مطرح شد بحرین گفت ترامپ روی کار آمده و اجازه دهید به ایران فشار بیشتری وارد کند تا امتیاز بیشتری بگیرم و این نشان می‌دهد عرب‌ها همچنان تفکر خرید امنیت را دارند.
 
وی ادامه داد: اشتباه دوم را خود ما انجام دادیم که فکر می‌کنیم آمریکا می‌خواهد حضور نظامی خود را در خلیج‌فارس گسترش دهد در صورتی‌که نگاه آمریکا به سمت شرق است. در دنیای امروز دیگر آمریکا ابرقدرت نیست و به طور کلی قدرت هژمونی نداریم، البته قدرت بزرگ داریم ولی کسی دیگر قطب نخواهد بود. اینکه آمریکا برجام را پذیرفت به خاطر این بود که می‌خواست حضور آمریکا در منطقه کمتر شود البته هرچند منافعی هم در آن داشت ولی عرب‌ها این را نمی‌پذیرفتند. 
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان با بیان اینکه آمریکا به دنبال برون‌سپاری تأمین امنیت منطقه به رژیم صهیونیستی است، گفت: اشتباه ادراکی عرب‌ها ادامه دارد و سیاست صهیونیست‌ها هیچ‌گاه تأمین امنیت کشورها نبوده و این اشتباه را آذربایجان هم انجام می‌دهد. از همان ابتدا تا به امروز اسرائیل به دنبال نابودی ما بوده است و این سیاست را از زمان پهلوی دنبال کرده و ادامه دارد.
 
ظریف درباره حضور ایران در ترتیبات امنیتی گفت: تفکر غلطی وجود دارد که با عدم حضور ایران در ترتیبات امنیتی دست ایران را بازتر می‌گذارد. همانطور که با عدم حضور در مذاکرات افغانستان مانع قدرت‌گیری طالبان نشدیم. این تفکر اشتباه باید اصلاح شود. 
 
وی با بیان اینکه در دنیای کنونی با وتو نمی‌توان مانع وقوع اتفاقات شد، گفت: مگر آمریکا با وتو توانست مانع مقاومت مردم غزه شود؟ جنگ اسرائیل با دولت‌های عربی در مدت کوتاهی تمام شد ولی جنگ این رژیم با مردم غزه هفت ماه هست به طول انجامیده و این نشان می‌دهد قدرت وتوی آمریکا کاهش پیدا کرده است. 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: طوفان‌الاقصی فرش عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را از زیرپای اعراب کشید، آن هم در اوج ترس از اسرائیل.
 
ظریف بیان کرد: تصور نکنیم اگر ما وارد FATF نشدیم مقررات آن شامل حال ما نمی‌شود اتفاقاً شامل حال ما می‌شود و آن را با هزینه‌های بیشتر اجرا هم می‌کنیم. شرکت نکردن در ترتیبات بین‌المللی هزینه‌ها را بالا می‌برد همانطورکه آمریکا هم با عدم شرکت در دیوان بین‌المللی، آن هم در اوج قدرت نتوانست مانع تشکیل ترتیبات این دیوان شود.
 
وی در پایان اظهار کرد: پس تفکر غلط خرید امنیت و عدم حضور در ترتیبات امنیتی شرایط را بدتر می‌کند. در آخر هم لازم به ذکر است باید از نگاه تهدیدمحور به نگاه فرصت‌محور حرکت کنیم. همسایگان برای ما فرصت هستند و هرچند به ما ظلم کردند ولی به یاد داشته باشیم هرگاه اعراب به ما حمله کردند رنگ ایرانی به خود گرفته‌اند و لذا منطقه برای ما فرصت است نه تهدید و همچنین مردم این کشور فرصت هستند نه تهدید و باید به آنها امکان بالندگی داد.
انتهای پیام

نظر شما