شناسهٔ خبر: 66402704 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

یک استاد دانشگاه: برخی روانشناسان هزینه‌هایی خارج از تعرفه را دریافت می کنند

صاحب‌خبر -

شفقنا_ یک استاد دانشگاه گفت: هر چند طی۱۰ سال اخیر مراجعه به روانشناس رشد قابل توجهی یافته اما در صورت پوشش بیمه‌ای درمانی جلسات مشاوره و روانشناسی، استفاده از این خدمات  برای عموم مردم به شدت افزایش خواهد یافت.

چنگیز رحیمی طاقانکی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: نوعی انگ و منع در ذهن مردم که مراجعه به روانشناس به معنای بیمار روانی بودن است که این نوع نگاه در گذشته مانع از مراجعه افراد نیازمند به روانشناس می‌شد ولی خوشبختانه در دهه اخیر مسائل روانشناسی با تبلیغات وسیع و حضور کارشناسان روانشناسی در رسانه‌ها، برای مردم باز شد.

وی با بیان اینکه مشاوره طیفی گسترده از خدمات از مشاوره خانواده، تحصیلی و شغلی و روان‌درمانی را در برمی‌گیرد، ادامه داد: هر چند بسیاری از بیماری‌های روانی نیز قابل درمان است و ابتلا به نوعی بیماری روانی نیز عیبی ندارد.

استاد روانشناسی دانشگاه شیراز افزود: علاوه بر افزایش مراجعه به روانشناس در سالهای اخیر، مشاوره آنلاین نیز پس از شیوع کرونا، افزایش چشمگیری داشته و بسیاری از مردم از آن استفاده می‌کنند.

رحیمی طاقانکی به مردم توصیه کرد: در هنگام انتخاب و مراجعه به روانشناس، از او احراز هویت کنند و از صلاحیت تخصصی او مطمئن شوند، این مساله در استفاده از خدمات مشاوره آنلاین و غیر حضوری اهمیت بیشتری دارد.

نظام روانشناسی و مشاوره کشور نیازمند سامان‌دهی است

استاد تمام روانشناسی دانشگاه شیراز با انتقاد از نحوه صدور مجوز و ارائه خدمات روانشاسی بدون صلاحیت تخصصی، گفت: بسیاری از مشاوران بدون اینکه صلاحیت تخصصی لازم را داشته باشند در طیف وسیعی از حوزه‌ها و موضوعات به ارائه مشاوره می‌پردازند.

وی افزود: این مساله باید از سوی نظام روانشناسی مدیریت و به گونه‌ای ساماندهی شود تا روانشناسان ضمن داشتن صلاحیت عمومی در زمینه‌ای که تخصص لازم را دارند فعالیت کنند.

رحیمی طاقانکی مساله پوشش بیمه‌ای خدمات مشاوره و روانشناسی را در زمان حاضر مهمترین مساله برای مراجعه عموم مردم دانست و گفت: یک روانشناس ۴۵ دقیقه به مراجعه کننده خود مشاوره می‌دهد در حالی که دیگر تخصص‌های پزشکی حدود ۱۰ دقیقه بیمار خود را ویزیت می‌کنند؛ بنابراین تعرفه های تعریف شده چندان عادلانه نیست.

وی اذعان کرد: این مساله سبب شده تا برخی روانشناسان هزینه‌هایی خارج از تعرفه را دریافت کنند که باید با عادلانه کردن تعرفه‌ها و پوشش بیمه‌ای این مساله حل شود.

استاد دانشگاه شیراز درباره انتظار مراجعه کنندگان از یک جلسه مشاوره و روانشناسی نیز گفت: این هنر درمانگر است که در جلسه نخست دیدگاهی درست به مراجع خود ارائه کند و صادقانه با او درباره اتفاقی که پس از این دوره برای او رخ میدهد، سخن بگوید و توضیح دهد.

نظر شما