شناسهٔ خبر: 66373931 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد؛

توجه به هویت عشایری در تولیدات/ تاثیر آثار سخیف بر فضای فرهنگی

یاسوج_ رییس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: رویکرد ما در تولیدات توجه به زیست بوم فرهنگی و عشایری استان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، شریف اسلامی صبح یکشنبه در آئین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی و تجلیل از هنرمندان افتخار آفرین عرصه‌های ملی و بین المللی در سال ۱۴۰۲ افزود: آثار و تولیدات این مرکز در سال گذشته در جشنواره‌ها و عرصه‌های مختلف درخشیدند و هنرمندان این مرکز در چندین جشنواره ملی و بین المللی افتخار آفرینی کردند.

وی ابراز داشت: رویکرد حوزه هنری در سال ۱۴۰۲ مسئله مندی و بوم گرایی و توجه ویژه به فرهنگ بومی و عشایری و تقویت مؤلفه‌های هویتی زیست بوم در تولیدات و برنامه‌ها بود.

اسلامی گفت: آن چیزی که برای ما در این زمینه مهم است، تکثیر و ترویج فضیلت‌ها و ارزش‌هایی زندگی عشایری بوده که از گذشته دور به ما به ارث رسیده و در فرهنگ عشایری ساری و جاری است.

وی افزود: اگر چه ممکن است در هر فرهنگی ضد ارزش‌ها و آسیب‌های هم وجود داشته باشد که این طبیعی است و هر فرهنگی آمیخته از فرهنگ‌ها و ضد فرهنگ‌ها است، اما این وظیفه هنر و هنرمند است که ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها را در فرهنگ عامه از همدیگر پالایش کند.

وی با اشاره به هجوم فرهنگ‌های مختلف در جامعه ما گفت: ما به این دلیل مقوله هویت و فرهنگ عشایری را انتخاب کردیم، چرا که معتقدیم هیچ جامعه‌ای به رشد و توسعه دست نمی‌یابد مگر اینکه این رشد بر بسترهای فرهنگی خودش رخ دهد.

اسلامی ادامه داد: آن چیزی که متأسفانه ما الان در فضای فرهنگی و اجتماعی مشاهده می‌کنیم یک نوع هجوم فرهنگ‌های دیگر یا تقلید از فرهنگ‌های مختلف است.

رئیس حوزه هنری استان گفت: برای نمونه این در هجمه فرهنگی را می‌شود در فضای موسیقیایی استان مشاهده کرد که متأسفانه شاهد یک سری تولیداتی هستیم که نمی‌شود نام آن را هنر و موسیقی گذاشت و در آن رگه‌های از ابتذال با ظواهر فرهنگ بومی می‌بینیم.

وی بیان کرد: این آثار سخیف فضای فرهنگی استان را تحت تأثیر خود قرار داده و در حال تغییر ذائقه شعر و موسیقی مردم است تا جایی که شاید روزی برسد که شاهد این باشیم که دیگر آثار هنرمندان ما خیلی به مذاق مخاطب خوش نیاید.

رئیس حوزه هنری استان همچنین با اشاره ضرورت رشد و تربیت هنرمندان گفت: در زمینه رشد و تربیت هنرمندان دچار یک انقطاع نسلی در هنر استان شده‌ایم و متأسفانه شاهد بازتولید نسل جدیدی از هنرمندان نشدیم و این یکی از ضعف‌هایی است که باید از سوی متولیان بررسی و جبران شود.

وی تصریح کرد: حوزه هنری استان ایجاد و تقویت هسته‌های هنری را در دستور کار دارد و در سال گذشته از ایجاد هسته‌های هنری سرود و تئاتر در مناطق محروم و عشایری حمایت کرد.

آئین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی و تجلیل از هنرمندان افتخار آفرین عرصه‌های ملی و بین الملی در سال ۱۴۰۲ با حضور مدیرکل صدا و سیمای استان، رئیس حوزه هنری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس بسیج هنرمندان و جمعی از هنرمندان استان در یاسوج برگزار شد.

نظر شما