شناسهٔ خبر: 66368058 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

در میانه محکومیت سرکوب پلیس، اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه ادامه دارد+فیلم

صاحب‌خبر -

شفقنا-همزمان با پافشاری دانشجویان بر مواضع خود در محکومیت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه و علیرغم محکومیت اقدام روسای دانشگاه‌های در فراخواندن پلیس و گارد ملی برای متفرق کردن معترضان از سوی تعدادی از اعضای هیات علمی، تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا ادامه دارد و برخی دانشجویان با پلیس ضدشورش درگیر شده‌اند.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، در حالی که دانشگاه کلمبیا به مذاکرات با دانشجویان معترض در چادرهای تحصن در محوطه دانشگاه ادامه می‌دهد، هیات امنای دانشگاه روز جمعه تصمیم به تشکیل یک کارگروه برای بررسی اقدام ریاست دانشگاه در احضار پلیس برای برچیدن چادر معترضان گرفت؛ اقدامی که منجر به درگیری و دستگیری بیش از 100 دانشجو شد.

اگرچه دانشگاه مهلتی برای برچیدن چادرها تعیین کرده است اما دانشگاه جمعه شب یک ایمیل به دانشجویان ارسال کرد و گفت که بازگرداندن پلیس «در این زمان» نتیجه معکوس خواهد داشت و امیدواریم مذاکرات برآیند ملموسی داشته باشد.

با افزایش تعداد شهدای جنگ در غزه، تظاهرات‌کنندگان در دانشگاه‌های آمریکا خواستار قطع روابط مالی با اسرائیل و خارج کردن سرمایه‌گذاری‌ها از شرکت‌هایی هستند که به تداوم جنگ نسل‌کشی در غزه کمک می‌کنند. در عین حال، برخی از دانشجویان یهودی مدعی شده‌اند اعتراضات به «یهودستیزی» منحرف شده و آنها از ورود به محوطه دانشگاه بیم دارند در حالی که این ادعا خلط مبحثی آشکار میان اعتراضات علیه نسل‌کشی در غزه با تحریک علیه یهویان است.

تصمیم به فراخوان پلیس که منجر به دستگیری صدها نفر در سراسر امریکا شده است، اساتید دانشگاه‌های کالیفرنیا، جورجیا و تگزاس را بر آن داشته است تا رأی عدم اعتماد به روسای خود را آغاز کنند که عمدتاً یک توبیخ نمادین و بدون قدرت اجرایی برای عزل آنهاست اما تنش‌ها فشار بر مقامات دانشگاه را افزایش داده است و آنها در حال حاضر به دنبال درهم شکستن اکثر تجمعات اعتراضی دانشگاه‌ها با نزدیک شدن به مراسم فارغ التحصیلی در ماه مه هستند.

پلیس آمریکا تاکنون بیش از 100 دانشجوی دانشگاه نورث ایسترن را که در همبستگی با غزه تظاهرات کرده بودند، دستگیر کرده است:

دانشگاه ایالتی پلی‌تکنیک کالیفرنیا، هومبولت، به معترضانی که از روز دوشنبه تا ساعت 5 بعد از ظهر در داخل ساختمان تحصن کرده بودند، مهلت داد که فوراً آن را ترک کنند یا دستگیر می‌شوند اما با فرا رسیدن ضرب الاجل و اتمام آن، فقط تعدادی از تظاهرکنندگان از ساختمان خارج شند و تعداد دانشجویان  پس از برخورد پلیس دو برابر شد.

در کلرادو، پلیس روز جمعه به چادرهای معترضان در پردیس أوراريا در دنور، که شامل سه دانشگاه و کالج است، یورش برد و حدود 40 تظاهرات‌کننده را به اتهام تعدی به اموال غیر دستگیر کرد؛ اتهامی که با استفاده از آن تلاش می‌شود مانع از گسترش اعتراضات در سراسر ایالات آمریکا شود اما با این وجود، موج اعتراضات به اکثر ایالات گسترش یافته است.

دانشجویان دانشگاه کلمبیا که الهام‌بخش اعتراضات در دیگر دانشگاه‌های آمریکا هستند، روز جمعه گفتند که مذاکرات با ریاست دانشگاه به بن‌بست خوره است و قصد دارند به اعتراض خود ادامه دهند، نمایندگان دانشجویان معترض اعلام کردند علیرغم پیشرفت‌هایی که در تلاش برای شفاف‌‌سازی سرمایه‌گذاری‌ها انجام شده اما دانشگاه به تقاضای اولیه آنها برای خارج کردن سرمایه‌گذاری‌ها از اسرائیل پاسخ نداده است.

«جاناتان بن مناخیم»، دانشجوی سال چهارم دکترا، گفت: «تا زمانی که کلمبیا سرمایه‌گذاری خود را خارج نکند، آرام نخواهیم گرفت.» در حالی که ریاست دانشگاه جمعه شب در پیامی به دانشجویان کلمبیا اعلام کرد: «ما از گفتگوهای جاری با نمایندگان دانشجویان حمایت می‌کنیم.»

در همین رابطه، «نعمت مینوش شفیق»، رئیس دانشگاه کلمبیا روز جمعه با انتقادات گسترده اعضای هیئت علمی مواجه شد، اما او همچنان از حمایت هیئت امنای دانشگاه برخوردار است.

«ایج یوماساک»، استاد فلسفه که یکی از اعضای هیات علمی حامی دانشجویان معترض است، گفت: «دانشگاه کاملاً اعتماد خود را نسبت به توانایی شکفیق برای مدیریت این مؤسسه از دست داده است.»

پلیس روز پنجشنبه با معترضان در دانشگاه ایندیانا، بلومینگتون درگیر شد و 34 نفر را دستگیر کرد. در دانشگاه ایالتی اوهایو هم حدود 36 نفر دستگیر شدند. در دانشگاه کانکتیکات، هم که یک دانشجوی معترض دستگیر شد.

دانشگاه کالیفرنیای جنوبی مراسم فارغ التحصیلی خود را که قرار بود در 10 می، پنجشنبه برگزار شود، یک روز پس از دستگیری بیش از 90 معترض در محوطه دانشگاه لغو کرد. دانشگاه‌هایی که اعضای هیئت علمی در آن‌ها رای عدم اعتماد به رؤسای خود را آغاز کرده‌اند عبارتند از کال پلی هومبولت، دانشگاه تگزاس در آستین، و دانشگاه اموری.

متن این گزارش در العربی الجدید

نظر شما