شناسهٔ خبر: 66353497 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

تیک‌تاک بعد از ممنوعیت در آمریکا با چه شرایطی مواجه خواهد بود؟/ گزارش پولتیکو

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- نشریه پولتیکو در گزارشی با اشاره به این که جو بایدن لایحه‌ای را امضا کرده که می‌تواند تیک‌تاک را در آمریکا ممنوع کند؛ تبعات این تصمیم‌گیری را به بررسی نشسته است. پیامدهایی که با ادعای خود تیک‌تاک آغاز می‌شود که می‌گوید در دادگاه با این تصمیم مبارزه قانونی خواهد کرد. این در حالی است که رای‌دهندگان جوان آمریکایی هشدار می‌دهند که تبعات این ماجرا فراتر از مبارزه قانونی این شرکت خواهد بود و در کل هدف قرار دادن این برنامه «یک خطای قابل اجتناب» است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از نشریه پولتیکو؛ پرزیدنت جو بایدن چند روز پیش لایحه‌ای را امضا کرد که به موجب آن تیک‌تاک اگر ظرف یک سال آینده مالک جدیدی پیدا نکند، با ممنوعیت مواجه خواهد شد- و با این تصمیم مسیری را آغاز کرد که احتمالاً به یک نبرد حقوقی طولانی‌مدت با هزینه‌های سیاسی بالقوه برای رئیس‌جمهور تمام خواهد شد.

این تصمیم در واقع به معنای نتیجه‌گیری دولت بایدن از تلاش‌های نزدیک به چهار ساله دو دولت اخیر آمریکا برای قطع دسترسی چین به این اپلیکیشن بود- که بیش از 170 میلیون آمریکایی از آن استفاده می‌کنند.

در روزهای پایانی هفته سنا به تصویب لایحه تیک‌تاک به عنوان بخشی از بسته کمک‌های خارجی گسترده آمریکا به اوکراین، اسرائیل و تایوان رای داد.

نبردی در آینده: تیک‌تاک متعهد شده که با تمسک به این ادعا که این ممنوعیت حقوق مصرح در متمم اول قانون اساسی آمریکا را برای کاربران تیک‌تاک نقض می‌کند؛ این قانون را در دادگاه به چالش بکشد.

این شرکت استدلال کرده که یک تهدید امنیتی برای آمریکا به شمار نمی‌آید. هم‌چنین به گفته این شرکت؛ شرکت مادر تیک‌تاک تحت کنترل حزب کمونیست چین نیست و داده‌های مستقر و مربوط به ایالات متحده خود را در سرورهای ابری متعلق به اوراکل ایمن کرده است.

دولت بایدن و کنگره می‌گویند این لایحه را به دلیل تهدیدهای دولت چین و کاملاً طبق قانون اساسی ارائه داده‌اند. آن‌ها می‌گویند که دولت پکن می تواند طبق قانون امنیت ملی چین، داده‌های کاربران ایالات متحده را مطالبه کند- و در نتیجه این امکان را فراهم کند که از طریق الگوریتم‌های این برنامه کار تبلیغاتی برای کاربران انجام شود. در ماه مارس، دفتر مدیر اطلاعات ملی در گزارشی اعلام کرد که چین از تیک‌تاک برای تأثیرگذاری بر انتخابات میان‌دوره‌ای 2022 ایالات متحده آمریکا استفاده کرده است.

وضعیت چگونه به این‌جا رسید؟!

امضای بایدن یک چرخش چشمگیر در فرصت‌هایی بود که این اپلیکیشن ویدیویی- که آنقدر محبوب بود که حتی مقامات آمریکایی هم در آن حساب باز کرده بودند- برای دسترسی و تأثیرگذاری بر رای‌دهندگان جوان در اختیار داشت.

در واکنش به این خطر؛ مجلس نمایندگان در ماه مارس، به اجبار فروش آن ظرف شش ماه رأی داد. در آن زمان، یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی گفت که بایدن هم به خاطر رسیدگی به «خطرات موجود برای امنیت ملی و داده‌های حساس آمریکایی‌ها» لایحه‌ای امضا خواهد کرد.

رأی‌دهندگان جوان: لایحه بایدن مبنی بر ضرورت فروش اجباری این برنامه در حالی صورت می گیرد که به نظر می‌رسد کمپین انتخاباتی او در حال از دست دادن جایگاهش در میان رأی‌دهندگان جوان‌تر است.

از این روی شماری از مشاوران تبلیغاتی بایدن از جمله آیدان مورفی که در سال 2020 سازمان غیرانتفاعی «تیک‌تاک در خدمت بایدن» را تاسیس کرده بود، می‌گویند که که لایحه ممنوعیت این برنامه «یک خطای تام‌وتمام- قابل اجتناب» است. مورفی قبلاً به پولیتیکو هم گفته بود که گروهش نام خود را به «نسل زد به دنبال تغییر» عوض کرده است و هنوز انتخاب نکرده که آیا از انتخاب مجدد آقای پرزیدنت حمایت خواهد کرد یا نه».

یکی دیگر از مشاوران بایدن نیز به پولیتیکو می‌گوید که کمپین انتخاباتی بایدن حتی پس از امضای قانون ممنوعیت تیک‌تاک توسط رئیس‌جمهور باز هم در این اپلیکیشن به فعالیت خود ادامه خواهد داد و از «اقدامات امنیتی» برای کاهش ریسک و خطرات این اپلیکیشن استفاده خواهد کرد.

این مشاور این ایده را که جوانان ممکن است به خاطر حمایت از فروش اجباری تیک‌تاک بایدن را رها کنند، رد می‌کند.

با این حال دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا که خودش در سال 2020 تلاش کرده بود تیک‌تاک را ممنوع کند، بایدن را بابت اجبار تیک‌تاک به فروش به باد انتقاد گرفت- تا نشان دهد اگر شد از این موضوع در انتخابات چند ماه بعد به نفع خود استفاده خواهد کرد.

منبع: پولتیکو

 

 

 

نظر شما