شناسهٔ خبر: 66343665 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

وزرای خارجه آمریکا و چین در خصوص اختلافات میان دو کشور مذاکره کردند

صاحب‌خبر -

شفقنا- «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین و آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی او روز جمعه در جریان مذاکرات در پکن خواستار رسیدگی به اختلافاتی شدند که باعث افزایش تنش بین دو کشور شده است.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه شبکه الجزیره نوشت:‌ «در این دیدار که در مهمانخانه‌ای در پایتخت چین برگزار شد و ساعت‌ها به طول انجامید، وانگ با اشاره به انباشته شدن عوامل منفی در روابط دوجانبه، از واشنگتن خواست تا به اختلافات فزاینده بین دو کشور رسیدگی کند».

وزیر چین با بیان اینکه روابط این کشور با آمریکا اکنون با انواع نابسامانی‌ها مواجه شده، تاکید کرد که روابط دو کشور پس از دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، همتای چینی اش در سانفرانسیسکو در ماه نوامبر تقریبا تثبیت شد اما پس از آن عوامل منفی بر روابط دو کشور تأثیر گذاشته و اکنون چین در معرض زیر سوال بردن منافع اساسی خود قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که اختلافات بر سر تایوان و دریای چین جنوبی، اتحاد چین با روسیه، علاوه بر مناقشات تجاری بین دو قدرت بزرگ اقتصادی، برجسته ترین محورهای اختلاف واشنگتن و پکن را تشکیل می دهد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز به نوبه خود برای دستیابی به پیشرفت در مسائل باقی مانده بین کشورش و چین ابراز امیدواری کرد و گفت که دو طرف باید تا حد امکان شفاف باشند تا از سوء تفاهم و محاسبات اشتباه جلوگیری شود.

پس از این دیدار وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه با وانگ یی، همتای چینی خود، درباره لزوم اجتناب از تشدید تنش در خاورمیانه و شبه جزیره کره گفتگو کرده است.

وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد که وزرای خارجه دو کشور بر ضرورت راه حل دو کشوری برای حفظ ثبات در خاورمیانه تاکید کردند و اعلام کرد که پکن از دستیابی به آشتی فلسطین از طریق گفتگو و رایزنی برای تقویت وحدت ملی حمایت می‌کند.

دو روز قبل از سفر بلینکن، رئیس جمهور آمریکا قانونی را امضا کرد که کنگره آن را به تصویب رساند که شامل یک بسته 8 میلیارد دلاری برای مهار چین و کمک‌های نظامی به تایوان است که چین آن را بخشی از خاک خود می‌داند.

این خبر را در وبگاه شبکه الجزیره ببینید

نظر شما