شناسهٔ خبر: 66340016 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

تداوم اعتراضات در دانشگاه‌های امریکا در حمایت از فلسطین؛ بازداشت‌ها و تلاش برای سرکوب معترضان

صاحب‌خبر -

شفقنا- با تشدید تنش‌ها بین دانشجویان و پلیس آمریکا در بحبوحه گسترش تظاهرات‌ در حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات اسرائیل در نوار غزه، دانشگاه‌های آمریکا شاهد اوج گرفتن اعتراضات و بازداشت دانشجویان معترض است؛ امری که «مایک جانسون»، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان را به تهدید به استقرار گارد ملی واداشته است.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، تظاهرات در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و تگزاس با درگیری دانشجویان و پلیس مجهز به تجهیزات ضد شورش برگزار و منجر به دستگیری ده‌ها دانشجوی معترض شد.

جنبش اعتراضی در دانشگاه کلمبیا در نیویورک آغاز شد به طوری که ده‌ها نفر هفته گذشته پس از فراخوان پلیس علیه تظاهرکنندگان توسط ریاست دانشگاه به بهانه ارعاب و یهودستیزی دستگیر شدند.

دانشجویان دانشگاه کلمبیا از رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با فریاد و خشم استقبال کردند

دانشجویان دانشگاه کلمبیا در جریان بازدید جانسون از مکانی که جرقه تظاهرات دانشجویان در سراسر امریکا در پی جنگ اسرائیل در نوار غزه در آنجا زده شد، با فریاد و خشم استقبال کردند.

جانسون در جریان بازدید از دانشگاه کلمبیا در منهتن نیویورک، جایی که جنبش اعتراضی آغاز شد، تهدید کرد که «اگر تظاهرات به سرعت مهار نشود، و اگر این تهدیدها و ارعاب متوقف نشود، زمان برای احضار گارد ملی فرا می‌رسد.» اظهارات جانسون خاطرات دردناکی را تداعی می‌کند که به سال 1970 میلادی بازمی‌گردد، زمانی که دانشجویان غیرمسلح توسط اعضای گارد ملی در جریان اعتراضات علیه جنگ ویتنام به ضرب گلوله کشته شدند.

جانسون به خبرنگاران در دانشگاه کلمبیا گفت: از جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا خواهم خواست تا اقدامی انجام دهد، وی هشدار داد تظاهرات دانشجویان یهودی را به هدفی در امریکا تبدیل می‌کند که حدود شش میلیون یهودی در آن زندگی می‌کنند و پس از اسرائیل بزرگترین محل زندگی یهودیان است.

با این حال، کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: بایدن از آزادی بیان حمایت می‌ کند و به اهمیت آزادی بیان، بحث، و عدم تبعیض در محوطه‌های دانشگاهی اعتقاد دارد.

دانشجویان معترض همبستگی خود را با فلسطینیان در نوار غزه اعلام کرده و از دانشگاه کلمبیا و سایر دانشگاه‌ها می‌خواهند تا روابط خود را با شرکت‌های مرتبط با اسرائیل قطع کرده و اتحاد نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی آمریکا و اسرائیل را محکوم کنند.

در دانشگاه تگزاس هم صدها دانشجوی طرفدار فلسطین را با نیروهای پلیس مجهز به تجهیزات ضدشورش مواجه شدند و تظاهرکنندگان شعار «مرگ بر اشغالگری» سر دادند و برخی پرچم‌های فلسطین را برداشته و چفیه‌ها بر صورت داشتند.

واکنش مسئولان دانشگاه‌ها

مسئولان دانشگاه و نیروهای مامور برقراری نظم به شدت با این اعتراض‌ها برخورد کرده‌اند به نحوی که تاکنون ده‌ها دانشجو در دانشگاه کلمبیا و کالج وابسته به آن تاکنون به دلیل شرکت در چنین تجمع‌هایی تعلیق شده‌اند.

بیش از ۱۰۰ معترض در کلمبیا دستگیر شده‌اند، جایی که مینوش شفیق، رئیس این دانشگاه، پس از شرح وقایع در یکی از کمیته‌های مجلس نمایندگان ایالات متحده، پلیس نیویورک را برای پاکسازی این موسسه آموزشی از حضور معترضان فراخواند.

رئیس دانشگاه کلمبیا در همین ارتباط مدعی شد که شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی این دانشگاه قوانین وضع شده علیه تظاهرات غیرمجاز را نقض کرده‌‌اند.

طبق گفته مسئولان دانشگاه ییل، پلیس روز ۲۲ آوریل پس از آنکه به شرکت کنندگان در اجتماع اعتراضیِ این دانشگاه چندین بار فرصت داد تا محل را ترک کنند سرانجام بیش از ۶۰ معترض را دستگیر کرد.

اداره پلیس نیویورک اعلام کرد که ماموران در اواخر روز ۲۲ آوریل، ۱۲۰ نفر را در دانشگاه نیویورک دستگیر کردند.

مقامات دانشگاه گفتند که آنها درخواست مداخله به پلیس دادند زیرا معترضان پراکنده نشده و این شرایط مخل امنیت و آرامش بود.

تاثیر اعتراضات دانشجویان بر دانشگاه‌ها

 

دانشگاه کلمبیا پس از برگزاری مجازی تمام کلاس‌ها در ۲۲ آوریل اعلام کرد که اکثر دوره‌ها در بقیه ترم به صورت ترکیبی، با امکان حضور مجازی و حضوری ارائه خواهند شد.

مینوش شفیق، رئیس این دانشگاه در اظهاراتی تاکید کرد که به هیچ گروهی اجازه نخواهد داد مراسم فارغ‌التحصیلی را مختل کند.

دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا پس از تحصن دانشجویان در یک ساختمان اداری و درخواست افشای تمام روابط و مراودات مالی با اسرائیل و قطع روابط با دانشگاه‌های اسرائیلی، کلاس‌های حضوری را تا ۲۴ آوریل لغو کرد.

دانشگاه میشیگان اعلام کرد که آزادی بیان و اعتراض مسالمت آمیز را در مراسم فارغ التحصیلی اوایل ماه مه مجاز می‌داند، اما از ایجاد اخلال اساسی در این مراسم جلوگیری خواهد کرد.

 

 

نظر شما