شناسهٔ خبر: 66321014 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

چه کسی هلیکوپترهای آقای کارتر را ساقط کرد؟

صاحب‌خبر -

غلامعلی دهقان، تحلیلگر سیاسی، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

در شامگاه پنجم‌ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ کماندوهای امریکایی با ۸ هلی کوپتر و ۶ هواپیما وارد خاک ایران شدند و بی سروصدا‌ و دور از دسترس نیروهای ایران خود را به صحرای نزدیک شهر طبس واقع در خراسان جنوبی رساندند.

هدف آنها آزادسازی دیپلمات‌های امریکایی سفارت امریکا بود که در روز ۱۳ آبان سال قبل توسط دانشجویان خط امام به اسارت گرفته شده بودند.

دانشجویان به سفر محمدرضای پهلوی به آمریکا اعتراض داشتند. البته در میانه راه دو هلی کوپتر دچار مشکل فنی شدند و به صحرا نرسیدند. قرار بود در عملیات حداقل ۶ هلی کوپتر مورد استفاده قرار بگیرد که در صحرای طبس یکی دیگر از هلیکوپترها هم از کار می افتد و پس ازتماس چارلز بکویت فرمانده نیروهای دلتا فرس امریکا با کاخ سفید جیمی کارتر رئیس جمهور وقت امریکا دستور لغو عملیات را صادر می کند.

اما پس از دقایقی طوفان شن موجب حادثه ای دیگر هم می شود و در اثر برخورد یکی از هلیکوپترها با یکی از هواپیماها آتش سوزی مهیبی رخ داده و چند امریکایی کشته می شوند. آمریکایی ها سراسیمه با جاگذاشتن هلیکوپترها با هواپیماها‌ از ایران خارج می شوند.

بعدها معلوم می شود هواپیماها و هلیکوپترها با شناختی که طراحان عملیات از نقاط کور رادارهای ساخت امریکا داشتند خیلی راحت خود را به مرکز ایران رسانده اند.

واقعیت این است در آن قضیه به لطف و فضل الهی عملیات امریکایی ها شکست خورد. اما پس از گذشت ۴۴سال از آن حادثه با همت و اراده جوانان ایرانی در همین قضایای اخیر ایران و اسرائیل شاهد بودیم که چگونه نیروهای نظامی ایران با تکیه بر خودباوری ملی و تکیه بر استعدادهای خودی توانست با توان بالای پهپادی و موشکی و با داشتن پدافند قوی نقشه های بیگانگان را خنثی کند.

لطف خداوند در قضیه طبس شامل حال ایرانیان شد تا بعدها با توکل و تکیه بر خود بتوانند به موفقیت‌های بیشتر نائل شوند. امام خمینی بعد از قضیه طبس گفت: چه کسی هلیکوپترهای آقای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شنها ساقط کردند. شنها مامور خدا بودند.

انتهای پیام

نظر شما