شناسهٔ خبر: 66279362 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

«پژمان»، منجی «پیمان»!

نگاهی به عملکرد رسانه ملی در نوروز ۱۴۰۳

نوروز 1403، با ماه مبارک رمضان مصادف شد و همین امر، باری که بر دوش رسانه ملی بود را سنگین‌تر کرد چرا که باید برنامه‌های ترکیبی و سریال‌های مفرح‌تر و مناسب‌تری را در دستور کار خود قرار می‌داد. امروز که این تعطیلات به پایان رسیده، خالی از لطف نیست که نگاهی به عملکرد رسانه ملی در تعطیلات 13 روزه فروردین‌ماه داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

رئیس رسانه ملی چه می‌گوید؟
تا لحظه تنظیم این متن، آمار دقیقی از میزان مخاطبان برنامه‌های صدا و سیما منتشر نشده و هرآنچه که در ادامه ذکر خواهیم کرد، بر اساس آمار غیر رسمی و اظهار نظرات و واکنش‌های مخاطبان در فضای مجازی و حقیقی است. اما رئیس سازمان صدا و سیما در اولین جلسه هیات دولت پس از تعطیلات نوروز، آماری از مخاطبان این سازمان ارائه کرده است.
به گزارش ایسنا، پیمان جبلی اظهار کرد: آمار قابل‌توجه و امیدبخشی از استقبال مخاطبان از برنامه‌های رسانه ملی داشتیم که در هفته اول نوروز امسال در قیاس با برنامه‌های سال قبل همین بازه زمانی حدود ۸ درصد افزایش مخاطب را ثبت کرد.

وی افزود: علاوه بر این، استقبال از برنامه‌های صداوسیما در فضای مجازی هم قابل‌توجه است. برنامه یکی از شبکه‌های اصلی ما در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها حدود ۸۰ میلیون بازدید داشت که نشان می‌دهد باید به استقبال مخاطبان در بسترهای مختلف توجه کرد.
به نظر این رشد هشت درصدی مخاطب، صحت دارد و احتمالا بار آن نیز بر دوش سریال «زیر خاکی» ساخته «جلیل سامان» و از تولیدات شبکه اول سیما بوده است. جبلی، ذکر نکرده که ۸۰ میلیون بازدید، برای کدام یک از برنامه‌های صدا و سیما بوده است اما از بازخوردی که در فضای مجازی و محافل مختلف دیده می‌شود، احتمال قریب به یقین این برنامه پر بازدید، زیر خاکی است. «پژمان جمشیدی»، همانطور که امروز به نوعی بازیگر گیشه سینماست و حضورش در هر اثری نوید رکورد فروش را دارد، احتمالا صدا و سیمای پیمان جبلی را نیز از رکودی که مدت‌هاست تجربه می‌کند، نجات داده است.

بازگشت خاطره‌انگیزها
از اتفاقات خوب نوروز سال‌جاری، بازگشت چند برنامه خاطره‌انگیز به جعبه جادویی بود. همین سریال زیرخاکی که ذکر آن رفت، مسابقه «مردان آهنین» البته با تغییرات بی شمار، بازگشت «ایرج طهماسب» با برنامه «مهمونی» این بار در شبکه نسیم و حضور «فرزاد حسنی» به عنوان مجری برنامه لحظه تحویل سال شبکه نسیم، نمونه‌هایی از این تجدید خاطره‌های دلپذیر بود که بابت آن باید به رسانه ملی نمره مثبت داد. اینکه آیا این روند در ادامه منجر به بازگشت چهره‌ها و برنامه‌های محبوب مردمی چون «عادل فردو‌سی‌پور»، «رضا رشیدپور»، «مهردان مدیری»، «رامبد جوان»، «احسان علیخانی» و «نود»، سریال «پایتخت»، «دورهمی»، «خندوانه» و امثالهم می‌شود یا خیر، سوالی است که باید برای پیدا کردن پاسخش فعلا صبر کنیم.

آبروریزی با ویژه برنامه‌های لحظه تحویل سال!
در کنار تمام آنچه که به نوعی دستاورد صدا و سیما در نوروز بود، انصافا باید به بی‌کیفیتی بسیار زیاد ویژه‌برنامه‌های لحظه تحویل سال اشاره کرد. هچ اتفاق مثبتی در این ویژه برنامه‌ها رقم نخورد و چهره‌های مشهوری که گویا تنها چهره‌هایی هستند که در روزهای مناسبت‌دار، دعوت صدا و سیما را می‌پذیرند، از این شبکه به آن شبکه کوچ می‌کنند و مقایسه دعوت مهمانانی چون آقای «جدی می‌فرمائید» در فضای مجازی با مهمانانی که سال‌های قبل به رسانه ملی دعوت می شدند، پربازدید شد. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که علت این مقایسه، توهین به «احمد مجدزاده» یا آقای جدی میفرمائید نیست و اتفاقا این در تمام دنیا مرسوم است که اگر چهره‌ای با هر عنوانی در میان عموم جامعه مورد توجه قرار گرفت، توجه برنامه‌سازان را نیز به خود جلب کند. اما تکلیف کسانی که به مراتب دستاوردهای مفیدتر و شایسته‌تری جهت شناخته شدن در اجتماع را کسب کرده‌اند و از محبوبیت بالاتری هم برخوردارند چیست؟
اشکال دیگر این ویژه‌برنامه‌ها، این است که کاملا مشهود است برنامه‌ریزی منظمی برای آن‌ها در اتاق‌های فکر صدا و سیما تدارک دیده نشده است. مثال بارز آن هم عینکی است که «محمدحسین میثاقی»، مجری برنامه فوتبال برتر در ویژه برنامه عید به «ادگار داویدز»، ستاره پیشین فوتبال هلند اهدا کرد و داویدز بلافاصله پس از دریافت عینک، متوجه تقلبی بودن آن شد و به این عملکرد اعتراض کرد. باید نظارتی وجود می‌داشت تا با این هدیه نسنجیده و به دور از ادب، در برابر یک مهمان خارجی، سوژه خاص و عام نشویم.
مجموعا باید اذعان داشت که رسانه ملی عملکرد بدی نداشت و عبور از رکود نیز یک شبه اتفاق نمی‌افتد. آمار ارائه شده توسط پیمان جبلی نیز غیر قابل باور نیست و تنها به این علت که احتمال قریب به یقین «رستگاری» از «مسعود ده‌نمکی» و «هفت سر اژدها» از «ابوالقاسم طالبی» چنین ظرفیتی ندارند، ۸۰ میلیون بازدید را برای زیرخاکی محتمل‌تر می‌دانیم و امیدواریم در آینده با بازگشت تمام آنچه مطالبه مردم است، این رسانه واقعا «ملی» شود.

نظر شما