شناسهٔ خبر: 66260471 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

لغو چهارمین اجرا؛

بوشهر به جمع استان‌های «کنسرت‌ممنوع» پیوست

دومین کنسرت و چهارمین اجرا برنامه موسیقی در بوشهر هم طبق روال چند روز گذشته لغو شد.

صاحب‌خبر -
بوشهر به جمع استان‌های «کنسرت‌ممنوع» پیوست

عاطفه جعفری؛ خبرنگار گروه فرهنگ: از بوشهر خبر رسیده که کنسرت معین زندی لغو شده است و او هم نمی‌تواند در این شهر کنسرت برگزار کند. کنسرت آرمان گرشاسبی هم دیگر کنسرت لغو شده این استان بود و هر دو اجرا به دستور اداره اماکن لغو شدند. آن هم در شرایطی که همین اداره در تاریخ ۲۵ فروردین، نامه برگزاری کنسرت آرمان گرشاسبی را صادر کرده بود  و درست چند روز بعد، با صدور نامه‌ای دیگر با مُهر «آنی»، برگزاری هر دو کنسرت را خارج از مصلحت دانست. 

این روزها خبرهای متعدد و گاه متناقضی از برگزاری کنسرت در بوشهر می ‌شنویم. اولین خبر هفته گذشته منتشر شد که همه کنسرت‌هایی که بعد از ماه رمضان در این استان مجوز گرفتند، لغو شده است و نمی‌توانند روی صحنه بروند. در واکنش به این خبر، عبدالرحیم افروغ، مدیر کل ارشاد بوشهر، گفت: «سیاست‌ها و قوانین موجود برای برگزاری کنسرت موسیقی مشخص و شفاف است. این روال در استان بوشهر شکل طبیعی خود را طی می کند اما در اقدامی نادر و به دلیل یک سری ناهماهنگی‌ها در خارج از فضای کاری ارشاد اسلامی استان شاهد لغو مجوزهای برگزاری کنسرت هایی در بوشهر بودیم که موضوع اصلاح و سوتفاهم ایجاد شده رفع شده است.» 

اگر تا چند سال پیش فقط در دو شهر اجازه برگزاری کنسرت وجود نداشت، حالا مدعیان زیادی هستند که نمی‌خواهند تن به قانون و مجوزی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌کند، بدهند. فرایندی که باعث شده که انرژی‌های موثر برای حل مسائل کلان فرهنگی مستهلک شود.

در گزارشی که هفته گذشته با عنوان «موسیقی؛ سالی که گذشت، سال‌هایی که دارد» در صفحات فرهنگی روزنامه فرهیختگان منتشر شد، یکی از کارشناسان موسیقی گفته بود :«دولت(وزارت ارشاد) به جای اینکه انرژی بگذارد برای حل کردن موضوعات کلان حوزه موسیقی، حالا باید به دنبال مجوزی که صادر کرده است، بدود و از این استان به آن استان برای برگزاری کنسرت سفر کند!»

بعد از اتفاقاتی که برای فستیوال کوچه پیش آمد، گویا مسئولان استانی به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین کار لغو کنسرت‌ها است و ظاهرا بوشهر هم به جمع استان‌های کنسرت ممنوع پیوسته است. مطمئنا الان زمان آن رسیده است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکلیف برگزاری کنسرت در استان‌ها را مشخص کند و با ایستادن پای مجوزهایی که صادر می‌کند، جلوی خودسری‌ها و تصمیم‌های آنی را بگیرد. فارغ از مردمی که منتطر برگزاری کنسرت‌ها هستند، گروههای موسیقی هم هستند که برنامه‌ریزی می‌کنند، هزینه ‌می‌کنند اما به یک باره با حکم «لغو شد»! مواجه می‌شوند.

نظر شما