شناسهٔ خبر: 66257028 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده تغییر می‌کند + سند

رییس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل گفت: در زمان حاضر قیمت یک گواهی اسقاط ۳۵میلیون تومان است اما سازمان حمایت اختیار دارد که این قیمت را تغییر دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهران سالاریه رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل امروز، یکشنبه، در نشست خبری با اعلام اینکه بر اساس آئین‌نامه اسقاط خودروهای فرسوده، خودروها ارزش‌گذاری می‌شود، گفت: در زمان حاضر ارزش یک گواهی اسقاط 35 میلیون تومان است اما در آئین‌نامه چارچوب مشخص شده است به‌نحوی که اگر خودرو بین 20 تا 25 سال سن داشته باشد 3 گواهی می‌گیرد، بنابراین انگیزه دارندگان خودروهای فرسوده برای نوسازی خودرو افزایش می‌یابد.

وی افزود: قیمت گواهی اسقاط در زمان حاضر 35 میلیون تومان است اما نرخ آن توسط سازمان حمایت تعیین می‌شود و ممکن است که تغییر کند.

سالاریه تصریح کرد: سال گذشته 72 هزار و 228 خودرو اسقاط شد که امیدواریم با اجرای آئین‌نامه مذکور، میزان اسقاط افزایش یابد. طبق برنامه هفتم باید سالانه 500 هزار خودرو اسقاط شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: در آن 4 سال در مجموع 57 هزار خودرو اسقاط شده بود، همچنین عملکرد 1402 نسبت به 1401 در مجموع 228 درصد رشد داشته است‌.

سالاریه تصریح کرد: میزان صرفه‌جویی سوخت بابت 72 هزار و 228 خودروی اسقاط‌شده در سال 1402 حدود 666 میلیون لیتر بوده است و بیش از 152 میلیون دلار صرفه‌جویی در پرداخت یارانه سوخت توسط دولت انجام شده است و 8 درصد معادل 900 نفر کاهش کشته سالانه تصادفات رانندگی نسبت به سال 1401 داشته‌ایم.

وی در مورد واردات خودرو گفت: برای اخذ گواهی اسقاط از خودروهای وارداتی، میزان ارزبری و رتبه انرژی آنها ملاک قرار گرفته است؛ به‌عنوان مثال اگر قیمت خودرو تا 15 هزار یورو و رتبه انرژی آن بالاترین سطح باشد یک گواهی و اگر قیمت خودرو بالاتر از 15 هزار یورو و سطح رتبه انرژی نیز پایین‌تر باشد 3.5 گواهی اسقاط نیاز است.

سالاریه ادامه داد: همچنین اگر خودروهای کارکرده تجاری تا 2 سال ساخت باشد 25 درصد به گواهی‌ها و اگر تا 5 سال ساخت باشد 50 درصد افزوده می‌شود.

انتهای پیام/+

نظر شما