شناسهٔ خبر: 66254440 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

طیف‌های اصولگرا از یک «تذکر» تفسیر خود را دارند

اختلاف سلیقه میان حامیان طرح حجاب و عفاف

رئیسی به دست‌اندرکاران تذکر داده اما «علیرضا بیگی» معتقد است بازگشت ارشاد با گشت‌های شهری، کار خود دولت است و وزارت کشور کیفیت آن را اداره می‌کند.

صاحب‌خبر -

اختلاف سلیقه میان حامیان طرح حجاب و عفاف

آرزو بخشنده: روایت‌ها و تفسیرها از تذکردرباره مسئله حجاب و گشت ارشاد از دیروز وارد فاز جدیدی شده، خبرگزاری‌های دست‌راستی سعی می‌کنند با تفسیر خود وجود فیزیکی گشت‌ها را توجیه کنند و منتقدان را زیر سایه چسبندگی خود به قدرت اقلیت حاکم به کج‌فهمی از موضوع متهم کنند. در حالیکه شنبه(پریروز) به رغم وجود تنش‌های سیاسی و نظامی میان ایران و اسرائیل تیتر برخی روزنامه‌ها به این مسئله اختصاص داشت، رسانه‌های مدافع حضور گشت‌های ارشاد موضع جدیدتری را به نمایش گذاشتند. خبرگزاری فارس در تفسیر موضوع نوشت: تذکر رهبری در جهت ترمیم؛ نه تعطیل طرح است. پس نباید تذکر رهبری را به معنای مخالفت با کلیت طرح تفسیر کرد.


این خبرگزاری در این مطلب با عنوان «۱۰ نکته در باب تذکر رهبر انقلاب برای حجاب» نوشت: بیانات رهبر معظم انقلاب همیشه وحدت بخش و هدایتگر بوده است. تذکر اخیر ایشان در مورد حجاب نیز از همین جنس است و نیاز به تبیین و تدقیق دارد تا مبادا در فتنه تحریف و صرفا با مواجهه احساسی در کف فضای رسانه ای، دگرگونه روایت شود.»در بند دیگری از این نوشته آمده: «پیوست جبهه مردمی به میدان ضروری است. تجربه آمران و ناهیان مردمی به خصوص در چهارراه ولی عصر (ع) و نیز در ایستگاه‌های مترو نشان داد می‌توان از توان تشکل‌ها و نیروهای مردمی بهترین کمک را گرفت.»


این خبرگزاری همچنین تاکید کرده؛ شورای محترم نگهبان، تایید قانون قوی و همه جانبه در خصوص جرایم، عواقب و پیامدهای احتمالی که برای چندین مرتبه از طریق مجلس شورای اسلامی تصویب شده را تسریع کند.
در همین حال روزنامه ایران نوشته :« بر این اساس در کنار تذکر رسانه‌ای شده رهبر انقلاب، خبر تأیید شده حاکی است که در هفته گذشته، رئیس‌جمهور نیز در پی دریافت گزارش‌هایی از برخی برخوردهای نامناسب، تذکرهای مؤکدی به دست‌اندرکاران این امر داده و تأکید کرده است هرگونه اقدام در این زمینه باید کاملاً در مدار قانون باشد، ضمن اینکه دادستان‌ها نیز طبق قانون موظفند بر اقدامات ضابطان که تحت نظر آنها اِعمال قانون می‌کنند، نظارت کنند. در قانون جدید حجاب و عفاف که از سال گذشته مراحل تدوین و تصویب آن در قوای سه‌گانه در جریان است، پیش‌بینی‌های مناسبی شده است که ضمن جلوگیری از پیشروی پروژه دشمن یعنی گسترش بی‌حجابی، آسیب‌های تجربه شده از برخوردهای میدانی حداقل شود. تسریع در نهایی شدن قانون و اجرای آن، اجازه سوءاستفاده به کسی نمی دهد.»


بازگشت گشت ارشاد کار دولت است


در حالیکه روزنامه ایران می‌گوید؛ رئیسی به دست‌اندرکاران تذکر داده اما «علیرضا بیگی» معتقد است بازگشت ارشاد با گشت‌های شهری، کار خود دولت است و وزارت کشور کیفیت آن را اداره می‌کند. با این توضیح معلوم نیست دولت به چه نهاد و ارگانی تذکر داده است؟ بیگی درباره نقش رئیسی بابت بازگشت گشت ارشاد به انتخاب گفت: «آقای رئیس جمهور در چندین صحبت خود گفته‌اند بساط بی حجابی را از کشور جمع می‌کنند. در نشست ائمه جمعه ایشان چنین مسأله را مطرح کردند. الان هم اداره کار توسط وزارت کشور انجام می‌شود.

این شیوه هم جواب نمی‌دهد و تاکنون هم جواب نداده است.


علیرضا بیگی، نماینده مجلس، درباره بازگشت گشت ارشاد و نقش دولت به «انتخاب» گفت: «لایحه دولت برای عفاف و حجاب چندی پیش به مجلس آمد و در کمیسیون فرهنگی پیگیری شد. من به عنوان نماینده مردم چندین بار وزیر کشور را مورد سؤال قرار دادم و به همین واسطه رد صلاحیت شدم. در خصوص حوادث ۱۴۰۱ و غلط بودن کارکرد وزارت کشور و نیرو انتظامی، وزیر کشور را استیضاح کردیم و در جلسه شورا نگهبان هم به من گفتند که شما به خاطر مواضعتان بابت گشت ارشاد و حوادث ۱۴۰۱ رد صلاحیت شدید.»او افزود: «کسی از مجلس بابت بازگشت گشت ارشاد کسب نظر نکرده و دولت و وزارت کشور راسا گشت ارشاد را اداره می‌کنند.»


وی در ادامه در رابطه با تاریخچه گشت ارشاد بیان کرد: «گشت ارشاد در زمان دولت احمدی نژاد مطرح نشد، اتفاقاً احمدی نژاد مخالف گشت ارشاد بود. آقای مطهری در مجلس هشتم از احمدی نژاد سؤال کرد که چرا جلو کار گشت ارشاد را گرفته‌اید؟ اولین بار که از احمدی نژاد هم از سوی مجلس سؤال شد، مربوط به همین مسأله بود. آقای پزشکیان هم امضا‌کننده بودند. اساساً بقا “احمدی مقدم” در این بود که می‌گفت می‌خواهم گشت ارشاد را ادامه دهم، اما احمدی نژاد نمی‌گذارد.»


خلجی: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند


با وجود اصرار برخی بر نقش دولت در اجرای گشت ارشاد، دولت این موضوع را در ابهام گذاشته و تلویحا عملکرد نیروی انتظامی را منفک از نقش دولت دانسته. رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در صفحه شخصی خود نسبت به برخی اختلاف افکنی‌ها هشدار داده و نوشته است: «مسئولیت‌پذیری فراجا در صدور اطلاعیه و پذیرش مراقبت بیشتر، نشان داد مخاطب تذکر رهبر عزیز انقلاب کجا بود. رییس جمهور نیز در همین مدت در چند نوبت به مسئولان امر همین تذکر را داده بودند.»اشاره «سپهر خلجی» به اطلاعیه‌ای است که روز جمعه فراجا در پاسخ به تذکر دفتر رهبری منتشر کرد و در آن به نتایج مطلوب این طرح اشاره و عنوان کرد: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران در اجرای “طرح نور” نیز برخورد خواهد شد.»


اما رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با محکوم کردن برخی خط‌های رسانه‌ای نوشت: در این چند روز تا صدور اطلاعیه فراجا برخی عناصر رسانه‌ای و یا وابستگان به جریان‌های سیاسی، غیرمسئولانه نوک پیکان انتقاد را متوجه دولت کرده و تلاش کردند با ایراد اتهام خط اختلاف را دنبال کنند.البته موضع دولت در این چند روز با توجه به توصیه‌ها و تبعیت از تدابیر عالی نظام در حفظ آرامش و انسجام، سکوت بود. حالا که با اطلاعیه فراجا ابعاد مسأله روشن شد، جا دارد برخی مسئولان متوجه اطرافیان هتاک، کذاب و اختلاف‌افکن که متأسفانه در مراکز رسمی کشور نفوذ کرده‌اند، باشند.»


انتقاد یک مداح از فضائلی


در همین حال «مهدی سلحشور» مداح اهل بیت از مهدی فضائلی در توییتی انتقاد کرد.
سلحشور در این توییت نوشت: «جهت اطلاع امت حزب الله...قطع به یقین می‌گویم سلوک حضرت آقا تضعیف سرباز در میدان نیست، تذکری هم لازم باشد به خود فرمانده می‌دهند نه از بالای برج و بارو و سکوی دشمن...راستی دستگاه‌های متعددی که فعل واجبشون رو مدت‌هاست روی زمین گذاشتند تذکری دریافت نکردند؟ ضمنا برای آگاهی امت حزب الله، فقط ۵ تا از کار‌های با قاعده‌ای که در این مدت در بحث عفاف و حجاب انجام دادید، بفرمائید.»


تقدیروزارت کشور از اجرای طرح نور


اما دیروز «احمد وحیدی» با تأکید بر این نکته که طرح‌های اجراشده در حوزه حجاب در چارچوب قانون صورت می‌پذیرد گفت: فرماندهی انتظامی در جهت عمل به مطالبه عمومی جامعه و در راستای ایجاد سلامت اجتماعی و فرهنگی و آرامش و امنیت اخلاقی در مقام ضابط قانونی دستگاه قضائی به وظایف محوله خود پرداخته است و همراهی اکثر قریب به اتفاق شهروندان را به همراه داشته است.وحیدی با تقدیر از عملکرد فراجا و گشت‌های ارشاد خاطرنشان کرد: فراجا به همه مأموران خود تأکید کرده تفکیک غفلت و اهمال شهروندان در اجرای قانون با تدبیر برای هنجارشکنی و ساختارشکنی با دقت کامل صورت پذیرد و سیاست‌های پیشگیرانه در این موضوع چندلایه، منعطف، جامع و دوراندیشانه است. در طی دوره اجرای طرح اخیر نیز غالب شهروندانی که مورد تذکر و یادآوری برای اصلاح در پوشش قرار گرفته‌اند همراهی بسیار خوبی داشته‌اند و فقط انگشت‌شماری از افراد قصد هنجارشکنی و اخلال در نظم عمومی داشته‌اند که به مراجع قضائی معرفی شده‌اند.


انتقاد روزنامه جوان


با این وجود، روزنامه جوان در گزارشی نوشت:« با آغاز طرح جدید برخورد با بی‌حجابان و برخی از فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده که بار دیگر موجب داغ شدن این بحث در شبکه‌های اجتماعی شد، کاربرانی از برخی نحوه‌های خشن و تند برخورد با زنان کم‌حجاب یا بی‌حجاب گلایه کردند. کاربران تأکید داشتند که در اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب آنچه مؤثر است کارهای نرم و فرهنگی است. برخی از کاربران این نوع برخوردها را موجب لج‌بازی بیشتر دانستند. فعالان شبکه‌های اجتماعی تأکید داشتند که بهتر آن است در تصویب قانون عفاف و حجاب تعجیل شود و آن قانون محور انجام همه امور این حوزه باشد. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران را مرور کرده‌ایم.» با واکنش‌های متعدد و متنوعی که درباره گشت ارشاد و تذکرها به این طرح وجود دارد معلوم نیست اشارات رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره اختلاف‌افکنی‌ها به کدام جریان سیاسی است، در حالیکه تریبون‌های راست نیز در این باره مواضع متفاوتی داشته‌اند!

نظر شما