شناسهٔ خبر: 66233088 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

نمایش پاسخ صهیونیست‌ها به ایران و موج‌سواری رسانه‌ای غربی‌ها بر این نمایش با سیلی از تمسخر هم از سوی مقامات رژیم‌صهیونیستی و هم از سوی مردم ایران و جهان روبه‌رو شد

وزیر امنیت رژیم‌صهیونیستی: مسخره بود!

حوالی ساعت ۵بامداد روز گذشته شنیده شدن صدای چند انفجار در بخش غربی اصفهان و تبریز بار دیگر اذهان را درگیر تقابلات ایران و رژیم صهیونیستی کرد. نخستین اخبار را یک رسانه آمریکایی منتشر کرد و مدعی شد ایران مورد هدف حمله موشکی اسرائیل قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

​​​​​​​ای‌بی‌سی نیوز این خبر را به نقل از مقامات آمریکایی منتشر کرد و این در حالی ‌بود که هنوز رسانه‌های اسرائیلی هم دقیقاً نمی‌دانستند چه خبر است. اما در این سوی ماجرا، در همان دقایق اولیه ویدئوهایی توسط شهروندان ایرانی منتشر شد که نشان از درگیری پدافند اطراف اصفهان با اهدافی پرنده داشت.
در فاصله کمتر از چند دقیقه ممنوعیت پرواز در شهرهای تبریز، تهران، اصفهان و شیراز برقرار و اعلام شد تا ساعت ۱۰صبح ادامه خواهد داشت، اگرچه حوالی ۸صبح این ممنوعیت لغو شد.
نخستین حدسیات نشان از نفوذ ریزپرنده‌هایی به اطراف پایگاه شکاری اصفهان داشت. گفته می‌شد سه کوادکوپتر یا ریزپرنده‌ای شبیه این تلاش داشته‌اند خود را به پایگاه شکاری اصفهان برسانند. با توجه به انفجارهایی که همه اصفهانی‌های سحرخیز به ‌چشم دیدند خیلی زود معلوم شد این پرنده‌ها به هدف خود نرسیده‌اند.
اما نخستین واکنش رسمی به ماجرا توسط ایتمار بن گویر، وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی ابراز شد. او با اشاره تلویحی به حمله‌ای که اسرائیل انجام داده توییت کرد: «مسخره». اشاره بن گویر به ابعاد اندک و تقریباً هیچ حمله‌ای بود که در عمل سبب هیچ خسارتی نشد. هر چند این توییت بن گویر برایش گران تمام شد و از سوی محافل رسمی در اسرائیل مورد هجمه قرار گرفت اما او همان چیزی که ما می‌خواستیم را گفت. اینکه کوه تهدیدهای اسرائیل موش زایید. با گذشت زمان سکوت رسانه‌ای هر چه بیشتر بر تل‌آویو حاکم شد تا جایی که مقامات این کشور حتی از ابراز نظر درباره موضوعات داخلی هم ابا کردند. 
در ایران اما امیر موسوی نخستین مقام رسمی بود که موضع گرفت. فرمانده‌ کل ارتش در گفت‌وگویی درباره صدای انفجار در اصفهان اظهار کرد: انفجار در آسمان اصفهان مربوط به تیراندازی سامانه‌های پدافند ضد هوایی به شیء مشکوکی بوده که هیچ حادثه و خسارتی در پی نداشته است. کارشناسان مربوط در حال بررسی ابعاد موضوع هستند که پس از دریافت نتیجه، مراتب را اطلاع‌رسانی خواهند کرد.
بلینکن هم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آمریکا از حمله به ایران مطلع بوده است یا نه، به گفتن این جمله اکتفا کرد که «ما در هیچ حمله‌ای به ایران دخالت نداشته‌ایم».
کمی دیرتر واشنگتن پست به نقل از یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، گزارش کرد: «شورای جنگ تلاش کرد تا پاسخی را تنظیم کند که بدون ایجاد واکنش و خسارت، مانع از ايران شود».

2 سناریوی محتمل
از مجموع اخبار منتشر شده می‌توان دو سناریو اصلی از آنچه دیروز رخ داد را بازطراحی کرد.
الف) استفاده اسرائیل از ریزپرنده‌ها: در این سناریو این احتمال وجود دارد که اسرائیل خواسته باشد شبیه آنچه سال‌های گذشته در نطنز یا در حمله به صنایع وزارت دفاع در اصفهان رخ داد با استفاده از ریزپرنده‌هایی که از مناطق مجاور پایگاه شکاری اصفهان برخاسته‌اند به این پایگاه حملاتی را انجام دهد که البته این عملیات با شکست مواجه شد. در تبریز هم ممکن است این ریزپرنده‌ها به همین شکل اقدام به عملیات کرده باشند که با توجه به هوشیاری پدافند این ریزپرنده‌ها ساقط شدند.
ب) موشک‌های هواپایه دوربرد: با توجه به تصاویری که از بقایای موشک‌ها در عراق منتشر شده است یک سناریو دیگر هم در توضیح حملات روز گذشته محتمل به نظر می‌رسد؛ اینکه اسرائیل با استفاده از موشک‌های بالستیک هواپایه اقدام به شلیک از راه دور کرده باشد، به ‌عنوان مثال از مرز غربی عراق پرتابه‌هایی با هدف برخورد به بخش‌هایی در مرکز ایران شلیک کرده باشد. این نظریه هم می‌تواند واقعی باشد به ‌ویژه اینکه بقایای موشک‌های پیدا شده شبیه نوعی از پرتابه‌های هواپایه به اسم اسپارو است که در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دارد. فعال شدن پدافند و منهدم کردن این پرتابه‌ها نشان داد حتی موشک‌های بالستیک هم نمی‌توانند به اهداف خود برسند.
اگرچه تا لحظه تنظیم گزارش هیچ یک از طرفین درگیری اخبار دقیق‌تری از اتفاق‌های دیروز منتشر نکردند اما مجموع همه این اظهار نظرها روز گذشته یک چیز را روشن کرد: هوشیاری پدافند و شکست هر نقشه‌ای که دشمن دنبال می‌کرد.

خبرنگار: علی نیک‌پندار

نظر شما