شناسهٔ خبر: 66221645 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

شاخص آگاهی از برند (Brand Awareness) یا برند اورنس چیست؟

صاحب‌خبر -

ایران نوین نوشت:‌

احتمالا بارها و بارها برای شما هم پیش آمده که به فروشگاه مواد غذایی رفته و از فروشنده خواسته‌اید یک نوشیدنی دلستر برای شما بیاورد.

دلستر، در واقع نام برند شرکت تولید ماءالشعیر است که به سطح بسیار بالایی از آگاهی از برند یا همان برند اورنس (Brand Awareness) رسیده است. از این قبیل موارد زیادی مانند رنگارنگ، شیرین عسل، ریکا و… بسیار وجود دارد که نام برند به نوعی به نام محصول تغییر پیدا کرده است.

آگاهی از برند چیست و شاخص‌های برند اورنس چه چیزهایی هستند؟ در این مطلب قصد داریم شما را با یکی از مهم‌ترین موضوعات بازاریابی و برندنیگ، یعنی اهمیت و روش‌های آگاهی از برند آشنا و انواع برند اورنس را به شما معرفی کنیم.

در ادامه از شاخص‌های آگاهی از برند و روش‌های افزایش آن می‌گوییم، اما پیش از آن تعریفی از مفهوم برند ارائه می‌دهیم.

برند (Brand) چیست؟

برند (Brand) یک نام، لوگو، جمله و یا هر نشانه دیگری از یک فروشنده محصول یا خدماتی است که آن را از محصولات و خدمات دیگر متمایز می‌کند. برای آن که دقیق‌تر با مفهوم برند و اینکه برندینگ چیست آشنا شوید، مقاله ما در این مورد را مطالعه کنید.

آگاهی از برند چیست؟

هنگامی که می‌خواهید نوشیدنی بخرید، نوشابه می‌خواهید یا کوکاکولا (شاید هم پپسی)؟ برای شست‌وشوی لباس، پودر لباس‌شویی لازم دارید یا (برای مثال) تاید؟

این موارد نمونه‌ای از نام برند هستند که به اوج آگاهی از برند یا برند اورنس (Brand Awareness) رسیده‌اند. این برند‌ها آن‌قدر معروف شده‌اند که بعضی از آن‌ها مانند تاید، در زبان روزمره جایگزین نام محصول شده‌اند. تبدیل شدن یک برند به نام محصول به معنی بالاترین میزان آگاهی از برند است.

اما آگاهی از برند چیست؟ برند اورنس، در واقع میزان آگاهی مصرف‌کنندگان از یک نام تجاری و محصول مرتبط به آن است. در واقع آگاهی از برند، چند گام جلوتر از شناخت برند است. به بیان ساده، برند اورنس به این معنی است که یک برند چقدر برای مخاطبان هدفش به یاد ماندنی و از دیگران متمایز است.

آگاهی از برند یک استراتژی بازاریابی قوی است که باعث می‌شود مشتریان محصول شما را انتخاب کنند. برای آشنایی با استراتژی‌های بازاریابی، می‌توانید مطلب بازاریابی چیست را مطالعه کنید.

انواع آگاهی از برند

هنگام تحقیق درباره آگاهی از برند، احتمالا با اصطلاحات «شناخت برند» و «یادآوری برند» مواجه شده‌اید. آگاهی از برند دو نوع مختلف دارد که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

شناخت یا تشخیص برند  (Brand Recognition)

تشخیص برند یا شناخت برند (Brand recognition) به معنای این است که مشتری بتواند برند شما را در بین سایر برندها بشناسد؛ اینکه مشتری با دیدن رنگ، لوگو، نام و ظاهر محصول، شرکت شما را به یاد بیاورد.

وقتی در یک فروشگاه چند مدل مختلف از یک محصول وجود دارد و مشتری سراغ برندی که می‌شناسد می‌رود، یعنی شناخت برند به‌ وجود آمده است.

یادآوری برند (Brand Recall)

به یادآوری برند به این معنی است که مشتری بدون دیدن لیستی از محصولات و برندهای مختلف، برند خاصی را به یاد آورد. به عنوان مثال اولین برندی که بعد از شنیدن نام نوشابه در ذهن شما تداعی می‌شود چیست؟ با شنیدن نام دستمال کاغذی به یاد چه برندی می‌افتید؟ به این مورد یادآوری برند (Brand Recall) می‌گویند.

آگاهی بخشی مشتری چه مزیتی دارد؟

آگاهی از نام برند مزایای زیادی دارد، اما در یک کلام می‌توان گفت که بزرگترین مزیت آن افزایش درآمد است. مشتری معمولا ترجیح می‌دهد از برندهایی که می‌شناسد خرید کند. به همین دلیل، برای بسیاری از بازاریابان به خصوص در زمینه دیجیتال مارکتینگ، آگاهی از برند هدف اصلی محسوب می‌شود.

آگاهی از برند باعث می‌شود در برابر رقیبان بسیار، مشتری شما را انتخاب کند. در ادامه مطلب، اهمیت آگاهی از برند و اصلی‌ترین مزایای آن را برمی‌شماریم.

افزایش فروش

همان‌طور که گفتیم، مردم ترجیح می‌دهند از برندهایی که می‌شناسند خرید کنند. هرچه برند اورنس یک محصول بالاتر باشد، فروش آن محصول نیز بیش‌تر می‌شود. به گفته بسیاری از متخصصان، بالا رفتن آگاهی از برند می‌تواند فروش را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

ایجاد ارتباط احساسی

برند اورنس نقش مهمی در حفظ مشتریان و خرید مکرر آن‌ها از یک برند خاص، ایفا می‌کند. آگاهی از برند باعث ایجاد حس اعتماد و خوش بینی می‌شود. مشتریان بیش‌تر محصولی را انتخاب می‌کنند که قبلا درباره آن شنیده‌اند یا از آن خرید کرده‌اند.

ایجاد ارتباط احساسی بین مشتری و برند، باعث می‌شود که او بارها و بارها از آن خرید کند.

وفاداری مشتریان به برند

طبیعی است که هرچه برند شما قوی‌تر شود، میزان وفاداری نیز افزایش می‌یابد. بیش‌تر افراد سعی می‌کنند از یک برند خاص محصول یا خدمات بخرند. مثلا بسیاری از مردم، یک سایت خاص در یک حوزه را مرجع خود قرار می‌دهند. بنابراین هرچه میزان آگاهی از برند افزایش یابد، وفاداری مشتریان نیز بیش‌تر می‌شود.

افزایش آگاهی از برند به معنی وفاداری بیشتر مشتریان و بالا رفتن آمار فروش است

افزایش اعتماد به برند

اگر در دنیای آنلاین مشغول به فعالیت باشید و بدانید دیجیتال مارکتینگ چیست، حتما می‌دانید که جلب اعتماد مشتری چقدر مهم است. از آن‌جایی که در دنیای دیجیتال مارکتینگ ارتباط مستقیم وجود ندارد، به دست آوردن اعتماد کاربر کمی سخت‌تر است. با افزایش آگاهی از برند، به مرور میزان اعتماد افراد به برند شما نیز افزایش می‌یابد.

شاخص های آگاهی از برند چیست؟

حال که با مزایا و اهمیت آگاهی از برند آشنا شدید، این سوال مطرح می‌شود که چگونه باید برند اورنس را بسنجیم؟ برای اندازه‌گیری آگاهی از برند، شاخص‌هایی وجود دارد که در ادامه ذکر می‌کنیم.

ترافیک وب سایت

سنجش ترافیک وبسایت، یک شاخص آگاهی از برند است. برای اندازه‌گیری آگاهی از برند خود از این طریق، باید دو نوع ترافیک را اندازه‌گیری کنید: ترافیک مستقیم و ترافیک کلی سایت.

ترافیک مستقیم زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر URL شما را در جستجوگر تایپ می‌کند یا از طریق نشانه‌گذاری مروگر (بوکمارک) وارد وب‌سایتتان می‌شود. هنگامی که افراد مستقیما وارد وب‌سایت شما می‌شوند یعنی از برند شما آگاه بوده‌اند.

بررسی ترافیک کلی وب‌سایت نیز مفید است. زیرا نشان می‌دهد چند نفر روزانه از طریق اینترنت با محتوای شما ارتباط برقرار می‌کنند. اندازه‌گیری این معیارها در طول زمان به شما کمک می‌کند تا میزان آگاهی از برند خود را ردیابی و اندازه‌گیری کنید.‌

بک لینک های ورودی به سایت

یکی از شاخص‌های آگاهی از برند، بک‌لینک‌ها هستند. بک‌لینک‌ها پیوندهایی هستند که از منابع دیگر مانند شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های دیگر، و… به وب‌سایت شما وصل می‌شوند. هنگامی که بک لینک‌های شما به صورت طبیعی افزایش یابد، میزان برند اورنس سایت شما هم افزایش پیدا کرده است.

ایمپرشن سایت

ایمپرشن به این معنی است که محتوای سایت شما یا حتی وب‌سایتتان چند بار به بقیه نمایش داده شده است. البته دقت کنید ایمپرشن به معنی این نیست که چند نفر محتوای شما را دیده‌اند، بلکه نشان می‌دهد که محتوای برند شما به چند نفر نمایش داده شده است.

هرچه تعداد کلیک‌ها و تعامل کاربران در این زمینه بیش‌تر باشد، نشان می‌دهد که کاربر با برند شما ارتباط بیش‌تری برقرار کرده است.

نظرسنجی ‌ها

یک روش ساده برای اندازه‌گیری آگاهی از برند، انجام نظرسنجی است. شما می‌توانید هم مشتریان فعلی و هم مشتریان بالقوه خود را بررسی کنید، تا بدانید نظر آن‌ها در مورد برند شما چیست.

این نظرسنجی‌ها را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی یا از طریق ایمیل با کاربران خود به اشتراک بگذارید.

شبکه های اجتماعی

سوشال مدیا یکی از موثرترین شاخص‌های اندازه‌گیری آگاهی از برند است. با استفاده از ابزارهای مختلفی می‌توانید متوجه میزان برند اورنس خود در شبکه‌های اجتماعی شوید. به عنوان مثال برنامه‌هایی وجود دارند که هر زمان نام برند شما آورده شود، به شما اطلاع می‌دهند.

این روش باعث می‌شود نه تنها تعداد دفعاتی که از برند شما یاد می‌شود را بدانید، بلکه می‌توانید از نظر افراد درباره برند خود مطلع شوید.

استراتژی افزایش آگاهی از برند  (Brand Awareness)

با درک میزان آگاهی از برند شما با شاخص‌های برند اورنس، حال باید فکری برای افزایش آگاهی از نام برند خود بکنید. آگاهی از برند نیز مانند دیگر روش‌های تبلیغات و بازاریابی، استراتژی مخصوص به خود را دارد. بسته به نوع کسب و کار و سیاست شما، می‌توان از استراتژی‌های مختلفی استفاده کرد. در ادامه چند مورد از بهترین استراتژی‌های آگاهی از برند را به شما معرفی‌ می‌کنیم.

تبلیغات هدفمند

استفاده از تبلیغات با تعیین هدف، با استفاده از کانال‌های مختلف، توجه مخاطبان را جلب و به افزایش آگاهی از برند کمک می‌کند.

حضور فعال در شبکه ‌های اجتماعی

برای افزایش برند اورنس، می‌توان از ظرفیت فوق‌العاده رسانه‌های اجتماعی استفاده کرد. به اشتراک‌گذاری محتوای مرتبط و تعامل با دنبال‌کنندگان و شرکت در بحث‌ها و گفت‌و‌گوها می‌تواند روی آگاهی از برند، تاثیر مثبت داشته باشد. برای این منظور، نیاز به یک سوشال مدیا مارکتینگ موفق دارید.

بازاریابی محتوا

تولید و به اشتراک‌ گذاشتن محتوای ارزشمند، آموزنده و سرگرم‌کننده می‌تواند برند شما را به عنوان یک مرجع در صنعت خود تثبیت کند.

همکاری با اینفلوئنسرها

همکاری با اینفلوئنسرها و چهره‌های مشهور می‌تواند برند شما را به مخاطبان زیادی معرفی کند. تایید و معرفی برند شما توسط یک چهره‌ مشهور، به افزایش برند اورنس کمک می‌کند.

برگزاری رویدادهای تبلیغاتی و اس‍پانسرشیپ

میزبانی یا شرکت در رویدادها و نمایشگاه‌های مختلف و همچنین اسپانسرشیپ ورزشی و هنری برای نمایش برند و ارتباط مستقیم با مخاطبان هدف، شاخص آگاهی از برند را افزایش می‌دهد.

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

بهینه سازی محتوای آنلاین برای موتورهای جستجو یا سئو (SEO)، به بهتر دیده شدن برند در جست‌و‌جوهای آنلاین و افزایش ترافیک ارگانیک کمک می‌کند و در نتیجه شاخص‌های برند اورنس افزایش می‌یابد.

تعامل مشتری (Customer engagement)

تشویق مشتری برای تعامل از طریق ثبت بازخورد و نظرات، تولید محتوای اختصاصی و در کل تقویت حس پذیرفته‌شدن برند در جامعه، می‌تواند شاخص‌ آگاهی از برند را ارتقا دهد.

مشارکت‌ و همکاری با سازمان های دیگر

تعامل با برندها یا سازمان‌های دیگر می‌تواند دایره مشتریان را وسیع‌تر و امکان همکاری‌های سودمند را فراهم کند.

انتخاب استراتژی برای بهبود شاخص‌های آگاهی از برند، با توجه به هدف خاص شما، محصول یا خدمت مورد نظر و مخاطبان هدف متفاوت خواهد بود.

نقش آگاهی از برند در بازاریابی

آگاهی از برند یا همان برند اورنس، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مارکتینگ و موفقیت کسب و کار شما است. برندسازی و افزایش آگاهی از برند به معنی بالا رفتن اعتماد مشتریان و ایجاد رابطه احساسی با آن‌ها و در نتیجه فروش بیشتر است.

نظر شما