شناسهٔ خبر: 66213974 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

تصاویر ماهواره‌ای چه می‌گویند؟

حال خوب نگین فیروزه‌ای آذربایجان از دریچه دوربین ناسا

تصاویر ماهواره‌ای جدید ناسا از دریاچه ارومیه منتشر شده که از بهبود نسبی وضعیت آن خبر می‌دهد.

صاحب‌خبر -
حال خوب نگین فیروزه‌ای آذربایجان از دریچه دوربین ناسا

تصویر امروز ناسا از دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که به لطف بارش‌های مناسب به نسبت سال قبل حال و روز دریاچه بهتر است مخصوصا در جنوب دریاچه و پل میان‌گذری که یکی از بلاهای جان دریاچه شده بود. طبق اعلام مسؤولان آذربایجان‌غربی وضعیت دریاچه ارومیه در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ رو به بهبود بوده و این وضعیت در فروردین‌ماه، تنها در زیر پل میان گذر شهید کلانتری اینگونه به نظر می‌آید. 

روز گذشته علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت با تاکید بر این که امسال در بحث حق آبه و رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه وزارت نیرو همکاری‌های خوبی با سازمان محیط زیست داشته است؛ افزود: خوشبختانه دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی دارد.

بنابر اعلام احمد قندهاری، مسئول حوضه آبریز دریاچه ارومیه؛ امسال ۵۰ درصد سدهای اطراف بستر دریاچه ارومیه پر شده است که سبب شد ۱۹ درصد رهاسازی آب سدها به دریاچه نسبت به سال های افزایش یابد. در مجموع حجم رهاسازی آب سدهای اطراف دریاچه ارومیه تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب را شامل می شود. اواخر سال ۱۴۰۲ تراز آب در این دریاچه ۴۷ سانتی متر افزایش داشته است.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است که روند خشک شدن و کاهش تراز آبی آن از اواخر دهه ۷۰ آغاز شده اما در سال جاری روندی رو به بهبود داشته است.

نظر شما