شناسهٔ خبر: 66213284 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

رییس ناسا: چین پروژه نظامی خود در فضا را با برنامه غیرنظامی پنهان می‌کند

صاحب‌خبر -

شفقنا- رییس آژانس فضایی آمریکا، چین را به نظامی سازی فضا متهم کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، گاردین نوشت: رئیس ناسا نسبت به تقویت توانایی‌های فضایی چین با استفاده از برنامه‌های غیرنظامی برای پنهان کردن اهداف نظامی هشدار داد و تاکید کرد واشنگتن باید هوشیار بماند.

بیل نلسون، مدیر ناسا به نمایندگان کنگره در کنگره گفت: «چین به ویژه در 10 سال گذشته گام‌های خارق‌العاده‌ای برداشته است، اما آنها بسیار بسیار محرمانه هستند.»

نلسون افزود: «ما معتقدیم که بسیاری از برنامه فضایی به اصطلاح غیرنظامی آنها یک برنامه نظامی است. و من فکر می کنم، در واقع، ما در یک مسابقه هستیم. امیدوارمپکن به خود بیاید و بفهمد که فضای غیرنظامی برای استفاده های صلح آمیز است؛ اما آن چیزی نیست که چین درحال نشان دادن به دنیا است.»

اظهارات نلسون در برابر کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان درباره بودجه ناسا برای سال 2025 بیان شد. او گفت که ایالات متحده باید قبل از چین دوباره روی ماه فرود بیاید، زیرا هر دو کشور ماموریت های ماه را دنبال می کنند. اما او ابراز نگرانی کرد که اگر پکن ابتدا وارد شود، می تواند بگوید: خوب، اینجا قلمرو ماست، شما بیرون بمانید.

نلسون قبلاً گفته بود که ایالات متحده در مسابقه فضایی با چین است و هشدار داد که چین در نهایت می تواند ادعا کند که مالک منطقه غنی از منابع ماه است.

گفتنی است در سال 2022، برنامه فضایی چین یک ایستگاه فضایی در مدار زمین راه اندازی کرد و چندین ماموریت مداری و بازیابی نمونه را انجام داد.

این خبر را در گاردین ببینید

نظر شما