شناسهٔ خبر: 66207285 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

علی باقری: ایران نشان داد ضامن امنیت منطقه است

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران با عملیات «وعده صادق» نشان داد که هم قدرت و هم این اراده را دارد که به مخل امنیت منطقه اجازه ندهد که امنیت منطقه را مختل کند، گفت: ایران نشان داد که ضامن امنیت منطقه است.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه در اظهاراتی با بیان اینکه ما به دنبال تنش نیستیم، یادآور شد: ما در طول هفت ماه گذشته از همه‌ ظرفیت‌های خودمان چه ملی، چه منطقه‌ای و چه بین‌المللی استفاده کردیم، برای اینکه تنش در سطح منطقه تسری پیدا نکند.این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین عنوان کرد: سیاست همسایگی یعنی تحکیم مناسبات و روابط و پیوندها با همسایگان به گونه‌ای که هیچ فاصله‌ای بین ما نباشد.

این سیاست اعلامی دولت بوده و است و حضرت آقا این سیاست حکیمانه را مورد تأکید قرار دادند.وی افزود: در چارچوب سیاست همسایگی، تعامل به هم پیوسته‌ای را با کشور‌های همسایه ایجاد کردیم.

اقداماتی که انجام شد امروز یک سرمایه‌ ارزشمند برای جمهوری اسلامی ایران برای مواجهه با دشمن منطقه و طرفی است که همواره به دنبال اخلال و ثبات زدایی از منطقه است و همیشه توانسته منافع نامشروع خودش را از طریق قلدری تعقیب بکند. باقری گفت: تحکیم پیوند‌های جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های منطقه فضای جدیدی را در منطقه ایجاد کرده است.

علی باقری همچنین درباره عملیات «وعده صادق» بیان کرد: چه در زمانی که سفارتمان در دمشق مورد تجاوز صهیونیست‌ها قرار گرفت و چه زمانی که پاسخ قانونی به این تجاوزگری دادیم، در تعامل به هم پیوسته با همه کشورهای منطقه بودیم و وزیر خارجه در چند روز گذشته چندین بار با وزرای خارجه منطقه تماس تلفنی داشت تا این به هم پیوستگی حفظ شود.

همه کشورهای منطقه با وجود برخی اختلاف نظرها در موضوعات مختلف که طبیعی هم هست، ولی در این قضیه که باید تلاش کنیم ثبات منطقه حفظ شود، اشتراک نظر داشتند.وی گفت:‌ راه‌حل ثبات در منطقه این است که عاملی که باعث بی ثباتی است باید سر جای خود بنشینند و همه اذعان داشتند رژیم صهیونیستی عامل بی ثباتی است.

معاون وزیر خارجه در ادامه گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه شب اظهار داشت: اقدامی که ایران انجام داد قبل از اینکه تحکیم کننده امنیت ملی ما باشد، نشان داد که کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران، هم قدرت و هم این اراده را دارد که به مخل امنیت منطقه اجازه ندهد که امنیت منطقه را مختل کند.

باقری بیان کرد: اینجاست که ایران تکیه‌گاه کشورهای منطقه می‌شود و آنها اطمینان پیدا می‌کنند که اگر از کسی خطایی سر بزند و اشتباهی کرده و یا شیطنتی بکند، جمهوری اسلامی ایران این اجازه را نمی‌دهد و هزینه دیوانگی را دیوانه باید بدهد و هزینه بی ثباتی را طرفی باید بدهد که ثبات‌زدا است. همه کشورهای منطقه خواستار ثبات هستند.

وی ادامه داد: در تعامل با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس در دو سال و نیم گذشته داشتیم به ما می‌گفتند که ما می‌خواهیم با ایران روابط مستحکم و با ثبات داشته باشیم و متوجه هستیم که اگر تعامل‌مان با ایران صرفا به عرصه سیاسی محدود شود با ثبات و پایدار نخواهد بود، ولی همه کشورهای حوزه خلیج فارس بر این نکته اذعان داریم که مناسبات سیاسی مبتنی بر اعتماد متقابل باید با روابط مستحکم و به هم پیوسته اقتصادی تضمین بشود که لازمه آن ثبات و امنیت است.

باقری بیان کرد: ایران در این قضیه نشان داد که ضامن این امنیت است. این برای کشورهای منطقه اطمینان بخش است. ایران نشان داد که هم این اراده و هم قدرت را دارد که طرف خاطی را سر جایش بنشاند.

برنامه‌ای که ایران برای ثبات و امنیت منطقه در آینده دارد، مبتنی بر این است.معاون وزیر خارجه گفت: ایران توانمندی ثبات ساز نظامی خودش را از جایی اجاره نکرده و به کسی وابستگی ندارد. ما صرفا به دنبال امنیت ملی خود و صیانت از تمامیت ارضی خود هستیم. لذا این داشته خودمان را برای آن به کار می‌گیریم و این برای کشورهای منطقه هم اطمینان بخش است.

این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان وزنه ثبات بخش بین مناسبات در خلیج فارس و منطقه شامات است. عملیات «وعده صادق» تبلور عینی نقش ثبات ساز بین حوزه خلیج فارس و حوزه شامات بود.

باقری گفت: سیاست دولت سیزدهم مبتنی بر سیاست همسایگی در عملیات وعده صادق تبلور عینی داشت و این بود که ایران اراده جدی دارد برای اینکه مناسبات خود را با همسایگان تحکیم کند و آنچه مخل این مناسبات و منافع کشورهای منطقه باشد، حتی به قیمت اقدام مشروع نظامی ایران باشد، ایران پای آن است و نشانگر آن است که ایران برای ثبات در منطقه حاضر است هزینه ثبات را بپردازد و این برای کشورهای حوزه شامات و خلیج فارس امیدبخش است.

نظر شما