شناسهٔ خبر: 66206493 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می دهد

رشد صادرات فرآورده های طبیعی و مکمل ها؛ ضرورت حمایت و مانع زدایی از سوی سازمان غذا و دارو

سیزدهمین همایش طلای سبز و دوازدهمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی به منظور بررسی توانمندی ها و چالش های این حوزه آغاز به کار کرد.  

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه صنعت: سیزدهمین همایش طلای سبز و دوازدهمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی با حضور سید حیدر محمدی معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، مهدی برادران معاون وزیر صمت در امور صنایع، عباس کبریایی زاده رییس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مکمل های رژیمی و غذایی کشور، امیرحسین جمشیدی رئیس هئیت مدیره انجمن تولید کنندگان داروهای طبیعی فرآورده ها و طب سنتی ایران و جمعی از فعالان و سیاست گذاران صنعت فرآورده های طبیعی و مکمل ها برگزار شد.

رشد صادرات فرآورده های طبیعی و مکمل ها؛ ضرورت حمایت و مانع زدایی از سوی سازمان غذا و دارو

حکمرانی خوب محرک صنایع کشور

در ابتدای این همایش عباس کبریایی زاده رییس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مکمل های رژیمی و غذایی کشور با اشاره به اینکه سابقه طب سنتی بیش از ۴۰ سال و مکمل ها در حدود ۱۳-۱۴ سال اخیر است گفت: امروز یک داشته ای داریم که آن محصول نگاه استراتژیک است و رویکردی راهبردی که در سال های گذشته کشور شاهد هستیم.

کبریایی زاده: آموزه حکمرانی خوب به ما یادآوری می کند برای اینکه بتوانیم موفق و سربلند باشیم و به گذشته و آینده خودمان افتخار کنیم به ما می گوید که نگاه راهبردی و مشارکت جویی داشته باشیم

وی افزود: آموزه حکمرانی خوب به ما یادآوری می کند برای اینکه بتوانیم موفق و سربلند باشیم و به گذشته و آینده خودمان افتخار کنیم به ما می گوید که نگاه راهبردی و مشارکت جویی داشته باشیم. بدون مشارکت به جامعه و مردم ممکن نبود که بتوانیم خرمشهر را آزاد کنیم و در جنگ پیروز و موفق شویم.

کبریایی زاده با اشاره حوادث اخیر و تاکید بر شاخصه های یک حکمرانی خوب ادامه داد: شاخصه های این نوع از حکمرانی داشتن نگاه استراتژیک، مشارکت جویی، ایجاد اجماع، همدلی و همفکری تا بتوانیم موفق شویم. همچنین اگر شرایط به نحوی است که سرمایه گذاران می توانند در صنایع سرمایه گذاری کنند این نشان دهنده حکمرانی خوب است و اگر امکان سرمایه گذاری نباشد نیز دلیل بر نبود حکمرانی خوب است.

وی تاکید کرد: در نهایت باید به این توجه داشته باشیم که در نظام حکمرانی خوب آینده خوبی را برای نظام متصور شویم و اگر آینده خوبی نیست پس باید رویکرد حکمرانی را تغییر دهیم.

رشد صادرات فرآورده های طبیعی و مکمل ها؛ ضرورت حمایت و مانع زدایی از سوی سازمان غذا و دارو

سازمان غذا و دارو دست تولیدکنندگان را باز بگذارد

امیرحسین جمشیدی رئیس هئیت مدیره انجمن تولید کنندگان داروهای طبیعی فرآورده ها و طب سنتی ایران نیز در ادامه این همایش بیان داشت: صنعت داروهای گیاهی، صنعتی با قدمت ۴۳ ساله است که گروه داروهای گیاهی وزارت بهداشت تشکیل شده. این صنعت بسیار بزرگی است و یک عرق خاصی هم در بین تمام کسانی که در این بخش کار می‌کنند وجود دارد.

جمشیدی: سال گذشته سال بسیار سختی بود و در بخش قیمت مواد اولیه و غیره با چالش های زیادی مواجه شدیم

وی افزود: سال گذشته سال بسیار سختی بود و هرچند نمی‌ خواهم داغ ها را بازگو کنم اما در بخش قیمت مواد اولیه و غیره با چالش های زیادی مواجه شدیم. تنها حوزه ای هستیم که تولید دانش فنی منجر به تولید محصول می‌ شود که از کشف، ساخت مولکول و غیره تا تولید دارو را دربر می گیرد.

جمشیدی ادامه داد: بیش از هزار و ۲۰۰ گیاه دارویی در کشور وجود دارد که از این میان بیش از ۳۰۰ دارو تهیه می‌ شود. البته ظرفیت کشور در این حوزه بسیار زیاد است و برای توسعه این ظرفیت نیز چندسالی است که دست کمک بلند کرده ایم و چندین بار نامه زده ایم و درباره ظرفیت ها سخن گفته ایم اما اجازه نمی دهند.

رئیس هئیت مدیره انجمن تولید کنندگان داروهای طبیعی فرآورده ها و طب سنتی ایران افزود: هر سال ۳۵۰ قلم دارو را به کمیسیون قیمت می برم و فقط برای ۲۰۰ قلم رای دریافت می کنم. بنابراین از سازمان غذا و دارو می خواهم که همکاران ما را خسته نکنند و بگذارند هرکجا که سندیکاها می توانند کمک کنند راه را باز کنند تا صنعت بچرخد.

رشد طب گیاهان دارویی

شمس اردکانی دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی ریاست جمهوری در ادامه گفت: توانایی های ما در حوزه منابع طبیعی و به خصوص مواد طبیعی در دنیا مثال زدنی است. اگر بتوانیم به کمک معاونت علمی ریاست جمهوری آمادگی کامل برای افزایش بهره مندی از این ظرفیت ها را دارد. در این رابطه هم چندین بار نسبت به حمایت از شرکت های دارویی که در حوزه مواد طبیعی کار می کنند اقدام کرده است.

وی افزود: همچنین علاقه و حمایت سازمان غذا و دارو در همه ابعاد بوده و امید است بتوانیم از این ظرفیت بی نظیر در کشور بهره ببریم. بخش خصوصی و دولتی و بخش های علمی که مابین این بخش ها هم هستند نیز مورد استفاده قرار بگیرند و باعث توسعه حوزه سلامت شوند.

حسینی کیا: سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی را در کشور تدوین کرده ‌ایم و معتقد هستیم که باید از ظرفیت بالای طب سنتی و گیاهان دارویی نهایت استفاده را برد

نفیسه حسینی یکتا مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت نیز طی این مراسم بیان داشت: طب گیاهان دارویی از رشد بسیار خوبی در کشور برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه طب ایرانی، گیاهان دارویی، فرآورده های سنتی و طبیعی بهم گره خورده اند و جدایی ناپذیر هستند افزود: سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی را در کشور تدوین کرده ‌ایم و معتقد هستیم که باید از ظرفیت بالای طب سنتی و گیاهان دارویی نهایت استفاده را برد.

حسینی یکتا ادامه داد: اکنون موضوع ادغام طب ایرانی در نظام سلامت مطرح است و این مسئله در حوزه‌ های مختلف بهداشت، درمان و دارویی موثر خواهد بود. همچنین طب سنتی در کنار متغیرهای اقتصاد و سلامت موثر و اثربخش خواهد بود.

رشد صادرات فرآورده های طبیعی و مکمل ها؛ ضرورت حمایت و مانع زدایی از سوی سازمان غذا و دارو

حرکت سازمان غذا و دارو به سمت الکترونیکی شدن

سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت نیز در آیین افتتاحیه دوازدهمین همایش مکمل‌ های غذایی و رژیمی و سیزدهمین همایش طلای سبز بیان داشت: با توجه به شعار امسال رویکرد دولت باید بیش از گذشته به سمت تولید باشد. همچنین ما نیز در سازمان غذا و دارو بر اساس سیاست‌ های موجود خود را موظف می دانیم که حمایت ‌های ویژه ‌تری را از تولید داشته باشیم.

وی با تاکید بر این موضوع که در هیچ جای دنیا بدون مشارکت ذینفعان توسعه تولید محقق نمی شود افزود: یکی از تلاش ‌های سازمان غذا و دارو این است که مشارکت ذی‌ نفعان را به حداکثر برساند. در این راستا نیز از سال‌ های گذشته بسیار تلاش کرده ‌ایم تا قسمتی از وظایف سازمان را برون سپاری کنیم که در بخشی از آن موفق بودیم و در مواردی نیز نا موفق بوده ‌ایم.

محمدی: با بازاریابی خوب و تلاش بیشتر شرکت ها برای سال ۱۴۰۳ انتظار می رود ۱۳ میلیون دلار صادرات امسال رشد بیشتری یابد

محمدی با اشاره به حرکت سازمان به سمت الکترونیکی شدن ادامه داد: تفاهم نامه ‌ای که با سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در مورد بررسی اولیه دارو داشتیم اقدام بسیار خوبی بود. به دلیل برخی حمله ‌های سایبری سازمان‌ های نظارتی از ما خواستند که در هفته ‌های پیش از عید سیستم اتوماسیون را قطع کنیم که این کار باعث شد فرایند ها با کندی انجام شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در تلاش هستیم که دوباره شرکت ها از طریق اینترنت به یکدیگر متصل شوند

محمدی با اشاره به صادرات ۱۳ میلیون دلاری در حوزه فرآورده های طبیعی و مکمل ها در سال گذشته بیان داشت: با بازاریابی خوب و تلاش بیشتر شرکت ها برای سال ۱۴۰۳ انتظار می رود این حجم از صادرات رشد بیشتری یابد.

همچنین وی در خصوص برخی فعالیت های سوء استفاده برخی از عطاری ها از ندانستن مردم تاکید کرد: بحث توسعه استفاده از فرآورده های طبیعی بسیار مهم است که رسانه ها در اطلاع رسانی در این حوزه باید به کمک بیایند.

معاون وزیر بهداشت افزود: با توجه به شعار سال، نقطه ثقل حمایت ‌های دولت باید در راستای تولید محصولات دارویی باشد به همین دلیل ما موافق واردات محصولات و فرآورده‌ های دارویی که تولید داخلی دارند، نیستیم.

محمدی با اشاره به برنامه ویژه سازمان غذا و دارو برای حمایت از تولید ادامه داد: یکی از سیاست ‌های همیشگی سازمان غذا و دارو افزایش مشارکت ذی‌ نفعان حوزه دارو است.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد نبود تعارض منافع است و در قیمت ‌گذاری‌ ها نیز این موضوع را مورد توجه قرار داده‌ ایم، در عین حال ما هر اقدامی که برای توسعه صادرات داروها نیاز باشد انجام خواهیم داد، تسریع و تسهیل فرآیندها و صدور پروانه‌ ها و حرکت به‌ سوی الکترونیکی شدن فرآیندها از اقداماتی است که باید انجام شود.

گفتنی است در انتهای این همایش از چند تن از فعالان صنایع فرآورده های طبیعی و مکمل ها نیز تقدیر به عمل آمد.

نظر شما