شناسهٔ خبر: 66206054 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

نظر شما آخرین اخبار وبگردی

فوری/ شلیک ضدهوایی در آسمان کرمانشاه امشب ۲۹ فروردین

علی شعبانی از شلیک ضدهوایی در آسمان کرمانشاه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین ، علی شعبانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه با اشاره به شنیده شدن صدای شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب اظهار کرد: شلیک ضدهوایی در شامگاه چهارشنبه از پادگان ابوذر مربوط به رزمایش و تمرین پدافندی در این پادگان بوده است.

برای دهه ها محیط امنیتی ایران از پرچالش ترین محیط امنیتی کشورها حتی در خاورمیانه بوده؛ خاورمیانه ای که خود دهه هاست که با بحران، آشوب و بی ثباتی روبروست. ایراان در ژئوپلیتیکی زیست سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته که به واسطه موقعیت جغرافیایی در مرکز تحولات عمده جهانی قرار داشته حتی زمانی که بحران ها از ایران دور بوده نیز به دلیل همین وضعیت ژئوپلیتیکی، وضعیت جغرافیایی ایران اهمیت بین المللی پیدا کرده است.

حمله بی‌سابقه ایران با بیش از ۳۰۰ پهپاد، موشک کروز و بالستیک به خاک اسرائیل واکنش گسترده‌ای را در سطح بین‌المللی در پی داشت. این واکنش‌ها در نسبت رابطه دیپلماتیک ایران با کشورهای جهان قرار گرفت و با بررسی هر یک از پیام‌ها می‌توان به‌قرار گرفتن کشورها در سوی ایران، اسرائیل پی برد. فصل مشترک غالب اظهارنظرها خویشتن‌داری طرفین برای جلوگیری از تسری جنگ به دیگر کشورهای خاورمیانه و جلوگیری از گسترش پاسخ‌ها به جنگی تمام‌عیار است.

حتی کشورهای اروپایی حامی اسرائیل تلاش کردند در بیانیه‌های خود بر جلوگیری از گسترش تنش‌ها از سوی اسرائیل جلوگیری کنند. آنچه اهمیت دارد تکمیل قدرت بازدارندگی ایران با تلاش‌های دیپلماتیک وزارت خارجه خواهد بود تا از تشکیل هرگونه ائتلاف جهانی به نفع اسرائیل جلوگیری کند. این تلاش‌های دیپلماتیک می‌تواند شامل صدور تدابیر هماهنگ از سوی تهران برای وزارتخانه‌های ایران در کشورهای جهان برای تبیین اهداف عملیات و نقش اسرائیل به‌عنوان آغازکننده تنش‌ها در خاورمیانه باشد. 

هرچند این اقدام ایران واکنشی در مقابل اقدامات تهدیدزا بوده است اما کنش ایران را می توان در ترجمان فرایند جدیدی برای احیای بازدارندگی نیز مورد بررسی قرار داد؛ فرایندی که از عملیات های پهپهادی- موشکی ایران در اربیل آغاز شده بود و اکنون با حملات متعدد رژیم صهیونیستی به حضور مستشاری ایران در سوریه و هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق شکل متفاوت تری به خود گرفت. در این چارچو، پیام عملیاتی ایران، ترسیم خطوط جدید و عبور از راهبرد «صبر استراتژیک» بود.

بازدارندگی یکی از ابزارهای مهم و عملیاتی در سیاست خارجی- امنیتی هر کشوری محسوب می شود؛ بازدارندگی سبب ساز دگرش در ابزارهای دفاعی و چشم انداز کشورها می شود. بر این مبنا، دولت ها تلاش می کنند تا با تقویت بازدارندگی، فرایندهای تهدیدزا را کاهش داده و فرایندهای فرصت ساز را افزایش دهند. عملیات «وعده صادق» را می توان از جمله عملیات هایی تحلیل کرد که در چارچوب رویکرد بازدارندگی قرار می گیرد؛ عملیاتی که افزون بر کنترل رفتارهای پرخطر رژیم صهیونیستی در محیط امنیتی ایران، به بازدارندگی بسیط نیز بیانجامد.

نظر شما