شناسهٔ خبر: 66135450 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی‌محمد قادری در جریان دویست و بیست و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: در تارنمای 1402 سازمان بهزیستی چشم‌اندازی برای بازیگران موثر از جمله شهرداری تهران در نظر گرفته شده بود تا خدمات بهزیستی در یک هم‌افزایی با این بازیگران به شکل بهتری ارائه شود. 7.9 میلیون نفر امروز افرادی هستند که از آحاد ملت از خدمات سازمان بهزیستی استفاده می‌کنند لذا این سازمان، یک سازمان استراتژیک محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خدمات سازمان بهزیستی از حوزه ژنتیک تا سالمندی افراد را شامل می‌شود، افزود: در جلسه پیش با اعضای شورا درخواست حضور موثرتر و هم‌افزایی میان بهزیستی با مدیریت شهری ارائه شد تا به سمت یک نهاد هم‌افزا به پیش برویم. در حال حاضر سازمان‌های حمایتی در کشور که دو سازمان هستند براساس دهک‌بندی افراد را تحت پوشش قرار می‌دهند اما با توجه به یک عقب‌افتادگی تاریخی که در گذشته پیش آمده بود، در حوزه ارائه خدمات نیز مشکلاتی وجود داشت اما در حال حاضر در بخش خدمات مستمری هیچ عقب‌ماندگی‌ای نداریم و از مرز یک میلیون و 523 هزار خانواده گذشته‌ایم. در مورد سیاست از خانواده‌هایی که چند قلو دارند نیز عقب‌ماندگی نداریم.

معاون وزیر رفاه گفت: در مورد افرادی که دارای معلولیت هستند باید بحث و گفت‌وگو کنیم تا خدمات مناسب‌تری با هماهنگی مدیریت شهری شامل دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی که مقوله مفصلی نیز هست، داشته باشیم. لذا امروز درخواست داریم مناسب‌سازی شهر تهران جدی‌تر پیگیری شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: در مورد کودکان کار و آسیب‌های اجتماعی اقداماتی آغاز شده و شهردار تهران که اختیارات در این حوزه را دارند، جلساتی را برگزار کردند. امیدواریم گزارشی در این حوزه آماده شود تا ما هم در جریان قرار بگیریم تا مردم هم بتوانند ثمره اقدامات را نظاره‌گر باشند. اگر ظرفیت شهرداری بیشتر از گذشته افزایش پیدا کند می‌توانیم افراد معلول بیشتری را در حوزه خدمات حمل‌ونقل تحت پوشش قرار دهیم.

قادری با تاکید بر لزوم تشکیل کمیسیون یا جلسه مشترکی با شورای شهر تهران درخصوص بررسی موضوعات مختلف گفت: اگر یک کمیسیون یا جلسه مشترکی میان بهزیستی یا اعضای شورا برگزار شود با حضور کارشناسان کمیسیون‌های مختلف می‌توان موضوعات را در ابعاد مختلف بررسی و به نتایج خوبی دست پیدا کرد که در نیمه دوم سال جاری آثار آن را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: موضوع اوقات فراغت مساله دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. کانون استعدادیابی و نخبگان نیاز به یک هم‌افزایی میان بهزیستی و دستگاه‌های مختلف از جمله مدیریت شهری دارد. امروز بیش از چهار هزار نخبه دانشگاهی، علمی و فرهنگی داریم که می‌توان به تیم فوتسال معلولین که مقام اول دنیا را کسب کرده در این حوزه اشاره کرد.

قادری تاکید کرد: امروزه در کشورمان به فضایی امن و مناسب برای تفریح و سرگرمی خانواده‌های دارای معلول نیازمندیم. ایجاد پردیس‌های توانمندسازی که با فراهم آوردن امکان حضور و فعالیت افراد معلول در کنار خانواده‌هایشان، به ارتقای مهارت‌های فکری و حرکتی آنها کمک می‌کند، گامی مهم در این راستا خواهد بود.

معاون وزیر رفاه با اشاره به موضوع مناسب‌سازی معابر گفت: این مسئله مورد تقاضا سازمان بهزیستی است و متاسفانه سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا مدیریت شهری به معلولان توجه نمی‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به حوزه حمل و نقل دانش‌آموزان استثنایی و معلول اشاره کرد و گفت: این مسئله نیز مورد درخواست ماست و امیدواریم شهرداری تهران در این بخش اقدامات بیشتری انجام دهد.

قادری با اشاره به اینکه 148 هزار خانوار پشت نوبت برای حق پرستاری هستند، گفت: امیدواریم در این بخش نیز همانند سایر بخش‌ها پشت نوبتی‌ها به صفر برسد.

زهرا شمس احسان؛ رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در دویست و بیست و هفتمین جلسه شورا در واکنش به گزارش رئیس سازمان بهزیستی کشور در صحن شورا، با بیان اینکه امسال فعالیت‌های وسیعی در سازمان بهزیستی و مدیریت شهری انجام شده و مصداق آن توسعه مددسراها، یاورشهرها و پویاشهرهاست، اظهار کرد: افراد دارای معلولیت ذهنی به حاشیه رانده شده اند و مورد کم لطفی قرار گرفته اند و خانواده‌های آنها انبوهی از مطالبات دارند.

وی افزود: در راستای پیش بینی فضای عمومی برای افراد دارای معلولیت و ساماندهی وضعیت شهر برای معلولان جسمی و حرکتی هنوز اقدام چندانی صورت نگرفته است؛ ما هنوز راهنما و ضوابط لازم برای اینکه بدانیم معابر و پارک‌ها را چگونه باید ساماندهی کنیم، نداریم. این موضوع باید یکی از دغدغه‌های معاونت شهرسازی، خدمات شهری و فرهنگی و اجتماعی باشد و این مناسب سازی باید مورد بحث و همفکری بین سازمان بهزیستی و شهرداری قرار بگیرد.

شمس احسان با تأکید بر گفتمان سازی در سازمان بهزیستی در این خصوص، تصریح کرد: در راستای تحقق شعار سال می‌توان سازوکارهای کارآفرینی را برای اقشاری همچون زنان سرپرست خانوار با اقدامی مشترک ایجاد کرد و فرایندی تعریف کرد تا زنان به زنجیره اقتصادی متصل شوند.

نرگس معدنی‌پور؛ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی در تهران متناسب با کیفیت زندگی شهروندان، اظهار کرد: همکاری بین شهرداری و سازمان بهزیستی می‌تواند تاثیر بسزایی برای رفع چالش‌ها و استفاده کارآمد از منابع و ارائه خدمات داشته باشد.

وی ادامه داد: خشونت‌های خانوادگی یکی از مسائلی است که زنان آسیب بیشتری از آن می‌بینند و نیازمند ایجاد فضایی برای استفاده این بانوان هستیم. یکی دیگر از مشکلات کاهش سن خودکشی است و پرسش ما این است که سازمان بهزیستی چه اقدامی در راستای کاهش این آمار انجام داده است.

معدنی پور با تأکید بر تحقق شهر سالمند، یادآور شد: یکی از پرسش‌های ما این است که سازمان بهزیستی چه اقداماتی برای ورود کودکان تحت پوشش این سازمان به جامعه انجام داده است؟

سوده نجفی؛ رئیس کمیته سلامت شورا با بیان اینکه حضور کودکان کار در خیابان‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: سازمان بهزیستی بر اساس قانون موظف است در همکاری با شهرداری و دیگر نهادها و استفاده از توان مددکارهای اجتماعی نسبت به شناسایی، جذب، پذیرش و توانمندسازی این کودکان در شهرهای بالای 200 هزار نفر اقدام کند.

وی افزود: بهزیستی پس از سن 18 سال پذیرای معلولان نیست و خانواده‌ها نیز توان نگهداری را ندارند. پرسش ما این است که بهزیستی چه اقداماتی در این راستا انجام داده است؟

احمد صادقی؛ رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا هم با بیان اینکه شاید برخی اقدامات شهرداری اطلاع رسانی نشده است، یادآور شد: پارک شریعتی در پایان دوره چهارم مدیریت شهری کاملاً مناسب سازی شده و تمام فضاها برای استفاده معلولان آماده‌سازی شده بود.

به گزارش تسنیم، سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی نیز در جریان دویست و بیست و هفتمین جلسه شورای شهر تهران و در جریان ارائه گزارش رئیس سازمان بهزیستی کشور و با اشاره به مشکلات معلولان گفت: به دلیل عدم مناسب سازی کامل، تردد در شهر چه سواره و چه پیاده با مصیبت‌های زیادی مواجه است.

وی ضمن اشاره به تامین ناوگان برای معلولان گفت: درست است اقداماتی برای حمل و نقل ویژه معلولان فراهم شده است اما این اقدامات کافی نیستند مطابق با قانون حمایت از معلولان تکالیفی برای دستگاه‌های مختلف تعیین و تعریف شده است و در ماده 2 این قانون مناسب سازی و امکان تردد و تحرک راحت به عنوان یک وظیفه ذکر شده است.

تشکری هاشمی ادامه داد: همچنین در ماده 3 قانون از ایجاد ستادی برای پیگیری مناسب صحبت شده است و باید گفته شود تاکنون چه اقداماتی توسط سازمان بهزیستی و شهرداری برای دسترس پذیری معلولان عزیز ایجاد شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه طبق ماده 7 قانون حمایت از معلولان نیز گفته شده باید برای افراد دارای معلولیت شدید حق پرستاری پرداخت شود اظهار کرد: مطابق با قوانین باید حق پرستاری به معلولان پرداخت شود اما تا جایی که معلولان گفته‌اند این پول به آنها پرداخت نشده است و شاید پیشنهادی نیز به دولت نشده است باید اعلام شود برای حق پرستاری چه کار شده است؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما