شناسهٔ خبر: 66046199 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

انهدام پایگاه بزرگ شهپادهای اهدایی غرب به اوکراین در اودسا

صاحب‌خبر -
انهدام پایگاه بزرگ شهپادهای اهدایی غرب به اوکراین در اودسا
خبرگزاری آریا - وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای از انهدام چندین سامانه پدافند هوایی، یک دستگاه رادار و یک پایگاه بزرگ شهپادهای اهدایی غرب به اوکراین در جریان حمله یکشنبه شب ارتش روسیه به مناطق مختلف این کشور از جمله شهر بندری اودسا و حومه آن خبر داد.

بنابر گزارش راشا تودی، در این بیانیه، اطلاعات بیشتری در مورد حمله به پایگاه شهپادهای اوکراینی ارائه نشده اما یک انفجار بزرگ در شهر اودسا به وقوع پیوسته که گمان می‌رود در پایگاه اصلی شهپادهای اوکراین در این شهر رخ داده و با چندین انفجار ثانویه دنبال شده است.
این بیانیه می‌افزاید: در حمله‌ای جداگانه به تاسیسات بندری واقع در حومه اودسا، یک انبار سوخت هدف قرار گرفته و آتش‌سوزی بزرگی در این محل مشاهده شده است.
بر اساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، نیروهای این کشور موفق شدند در مناطق مختلف، حداقل 2 سامانه پدافند هوایی اس-300 (متعلق به دوران شوروی سابق) و همچنین یک رادار فرکانس بسیار بالا هشدار اولیه P-18 (متعلق به دوران شوروی سابق) اوکراینی را منهدم کنند.
به نوشته راشا تودی، کی‌یف از شهپادهای دریایی خود به عنوان سلاحی بومی یاد می‌کند که بارها از آن برای حمله به ناوگان دریای سیاه روسیه استفاده کرده است اما وزارت دفاع روسیه این شهپادها را جزئی از تسلیحات اهدایی غرب به اوکراین می‌داند.
، رئیس جمهور روسیه 21 فوریه 2022 (دوم اسفند 1400) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه 24 فوریه (5 اسفند 1400) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.
آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

نظر شما