شناسهٔ خبر: 66042223 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

پیروزی مخالف اوکراین در انتخابات اسلواکی

‌مردم اسلواکی‌ برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور ‌پای صندوق‌های رأی رفتند تا مشخص شود‌ این کشور عضو اتحادیه اروپا و ناتو در اوج اختلاف‌های داخلی خود بر سر جنگ در اوکراین، می‌خواهد در جهت منافع روسیه عمل کند یا به سیاست‌های حمایتی از کی‌یف ادامه خواهد داد.

صاحب‌خبر -

‌مردم اسلواکی‌ برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور ‌پای صندوق‌های رأی رفتند تا مشخص شود‌ این کشور عضو اتحادیه اروپا و ناتو در اوج اختلاف‌های داخلی خود بر سر جنگ در اوکراین، می‌خواهد در جهت منافع روسیه عمل کند یا به سیاست‌های حمایتی از کی‌یف ادامه خواهد داد. در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اسلواکی، ایوان کُرچُک ۶۰‌ساله، وزیر پیشین امور خارجه و نامزد طرفدار اوکراین، با پیتر پِلِگرینی ۴۸‌ساله به رقابت پرداختند. با شمارش کلیه آرا، پیتر پلگرینی بیش از ۵۳ درصد و ایوان کُرچُک حدود ۴۷ درصد آرا را به دست آوردند. با این حساب، احتمال می‌رود رابرت فیچو، نخست‌وزیر فعلی اسلواکی که در ماه اکتبر برای چهارمین بار قدرت را در دست گرفت، فردی متحد را در کنار خود در کاخ ریاست‌جمهوری خواهد داشت. پیتر پلگرینی، رئیس مجلس ملی جمهوری اسلواکی، با حمایت‌های کشورش از اوکراین «آن‌هم به هر قیمتی که شده» مخالف است و از سوی عوام‌گرا‌های حاکم حمایت می‌شود. پلگرینی در دولت‌های قبلی فیچو نیز وزیر بوده و از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ ریاست دولت را بر عهده داشته است.

از آنجایی که در دور اول انتخابات هیچ‌کدام از نامزدها موفق به کسب حداقل ۵۰ درصد آرا نشدند، این رقابت به دور بعدی کشیده شد. پیروز این انتخابات جایگزین خانم زوزانا چاپوتووا، رئیس‌جمهور فعلی با گرایش‌های لیبرال و طرفدار غرب خواهد شد. اگرچه جایگاه رئیس‌جمهوری اسلواکی عمدتا تشریفاتی است اما وظایفی مانند تصویب معاهدات بین‌المللی، انتصاب سفرا و قضات عالی‌ و فرماندهی کل نیروهای مسلح را بر عهده دارد و می‌تواند قوانین مصوب پارلمان را وتو کند.

بر اساس آخرین نظرسنجی آژانس فوکوس تا پیش از انتخابات، پلگرینی با ۵۱ درصد جلوتر از ایوان کُرچُک با ۴۹ درصد بوده است و این یعنی نزدیک‌ترین رقابت ریاست‌جمهوری در اسلواکی رقم خورده است. استفان هارابین، نفر سوم در دور اول انتخابات اسلواکی، از منتقدان اتحادیه اروپا و از تمجیدکنندگان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است. او در دور دوم انتخابات از هیچ‌یک از دو نامزد راه‌یافته به دور دوم حمایت نکرد. هارابین در دور اول انتخابات توانسته بود ۱۲ درصد رأی بیاورد و سبد رأی طرفداران او در دور دوم تأثیرگذار بوده است. بنا بر اعلام آژانس نظرسنجی AKO، بیش از دو‌سوم از کسانی که به هارابین رأی داده بودند، قصد حمایت از پلگرینی را داشتند.

 

نظر شما