شناسهٔ خبر: 66023581 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

گزارش‌ها از مخالفت حماس با طرح اسرائیل و فشار تل‌آویو به مصر و قطر

ابهام و تعلیق در قاهره

هم‌زمان با آغاز مذاکرات قاهره برای آتش‌بس در جنگ غزه، گزارش‌ها حاکی از این است که حماس طرح اسرائیل برای توقف جنگ را نپذیرفته و اسرائیل هم با تهدید به خروج از مذاکرات قاهره، مصر و قطر را تحت فشار قرار می‌دهد که به حماس برای پذیرفتن معامله آزادی گروگان‌ها فشار بیاورند

صاحب‌خبر -

هم‌زمان با آغاز مذاکرات قاهره برای آتش‌بس در جنگ غزه، گزارش‌ها حاکی از این است که حماس طرح اسرائیل برای توقف جنگ را نپذیرفته و اسرائیل هم با تهدید به خروج از مذاکرات قاهره، مصر و قطر را تحت فشار قرار می‌دهد که به حماس برای پذیرفتن معامله آزادی گروگان‌ها فشار بیاورند

اورشلیم‌پست در گزارشی نوشت که انتظار می‌رود ویلیام برنز؛ رئیس سیا، دیوید بارنیا؛ رئیس موساد و رونن بار؛ رئیس شین‌بت (سازمان امنیتی اسرائیل) برای ادامه گفت‌وگوهای آتش‌بس در مصر حضور داشته باشند و با میانجی‌ها رایزنی کنند. با‌این‌حال، بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، مخالفت حماس با پیشنهاد اخیر آزادسازی گروگان‌ها باعث شده مقام‌های اسرائیلی به این فکر کنند که آیا ادامه مذاکرات فایده‌ای دارد یا خیر.

اورشلیم‌پست به گزارش خود به سی‌ان‌ان استناد کرد و نوشت به نظر می‌رسد که حماس آخرین پیشنهاد اسرائیل برای توقف جنگ و آزادی گروگان‌ها را رد کرده است. بنابراین خبر، یک دیپلمات ناشناس اعلام کرده است که مقام‌های حماس ادعا کردند پیشنهاد مطرح شده از سوی اسرائیل هیچ پاسخی به درخواست‌های آنها نمی‌دهد. به گفته این دیپلمات، حماس معتقد است: «پیشنهاد اسرائیل شامل طرح جدیدی نیست، بنابراین آنها نیازی به تغییر پیشنهاد خودشان نمی‌بینند و از خواسته‌هایشان دست نمی‌کشند». 

به گزارش ایندیپندنت، هاآرتص نیز پیش‌تر به نقل از یک منبع اسرائیلی نوشته بود که مذاکرات قاهره به بن‌بست رسیده است زیرا حماس از نشان دادن انعطاف در مورد خواسته‌هایش خودداری کرده است. با این حال یک مقام آگاه گفت‌وگوکننده با تایمز اسرائیل اعلام کرده است که گزارش‌های مبنی بر انجام‌نشدن پیشرفت در قاهره نادرست است و جای امیدواری وجود دارد. در‌حالی‌که حماس، هرگونه آزادی گروگان‌های بیشتر را مشروط به تعهد اسرائیل برای پایان‌دادن به جنگ کرده است، اسرائیل تأکید دارد که عملیات نظامی‌اش برای از بین بردن توانایی‌های حماس پس از اجرای هرگونه توافق آتش‌بس گروگان‌ها از سر گرفته خواهد شد.

در‌حالی‌که طی روزهای گذشته ده‌ها هزار معترض با حضور در خیابان‌ها، نخست‌وزیر اسرائیل را به رهاکردن گروگان‌ها متهم کردند، نتانیاهو در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که تمایل به انجام هر اقدامی برای بازگرداندن گروگان‌ها را درک می‌کند و افزود که در این آرزو با تظاهرکنندگان شریک است. نتانیاهو تأکید کرد: «من به‌عنوان نخست‌وزیر اسرائیل همه کاری می‌کنم تا عزیزانمان را به خانه بازگردانم». در‌حالی‌که مذاکرات پیشین با حماس به بن‌بست رسیده بود، نتانیاهو ادعا کرد که اسرائیل در مذاکرات، انعطاف نشان می‌دهد اما حماس موضع خودش را مدام سخت‌تر می‌کند. نخست‌وزیر اسرائیل در‌عین‌حال افزود که خواسته‌های حماس پیامدهای امنیتی خواهد داشت، اما او نمی‌تواند علنی به آنها بپردازد. طبق قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل که ماه گذشته به تصویب رسید، قرار بود مذاکرات به یک آتش‌بس پایدار منجر شود و میانجی‌های مصر، قطر و ایالات متحده از زمان آغاز درگیری در ماه اکتبر تلاش کرده‌اند به توافق دست یابند. مذاکره‌کنندگان امیدوار بودند در ازای آزادی اسرای فلسطینی و افزایش کمک‌های بشردوستانه، آتش‌بسی شش‌هفته‌ای و چارچوبی سه‌مرحله‌ای برای آزادی گروگان‌های بیمار، سالخورده و مجروح به‌دست آورند. آن دور از مذاکرات امیدوارکننده‌ به نظر می‌رسید؛ اما در‌نهایت به نتیجه نرسید زیرا حماس اعلام کرد که اسرائیل باید با دو خواسته اصلی موافقت کند؛ بازگشت تمام آورگان فلسطینی به نوار غزه و خروج نیروهای ارتش اسرائیل. 

پیش از این رئیس سیا، مدیر موساد و مدیر سازمان اطلاعاتی اسرائیل ماه گذشته در دوحه برای گفت‌وگو با میانجی‌ها ملاقات کردند اما هیچ پیشرفت روشنی حاصل نشد. اکنون بنا بر گزارش‌ها، اسرائیل با تهدید به خروج کامل از مذاکرات قاهره، مصر و قطر را تحت فشار قرار می‌دهد که به حماس فشار بیاورند. اسرائیل از زمان آغاز جنگ تحت فشار فزاینده‌ای برای اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه بوده است. با این حال، فشارها در هفته گذشته پس از کشته‌شدن هفت امدادگر خارجی که منجر به قطع خدمات‌رسانی این سازمان شد، افزایش یافت. 

روز جمعه ساعاتی پس از اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که آینده حمایت آمریکا از جنگ به اقدامات بیشتر اسرائیل در زمینه حفاظت از غیرنظامیان و امدادگران بستگی دارد، اسرائیل از موافقت با ورود کمک بیشتر به غزه خبر داد و اعلام کرد که گذرگاه کلیدی در شمال نوار غزه بازگشایی می‌شود. همچنین به گزارش سی‌ان‌ان، جو بایدن نامه‌هایی به رئیس‌جمهوری مصر و امیر قطر درباره مذاکره میان اسرائیل و حماس نوشته است. به گفته یک مقام ارشد دولت بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از این دو رهبر خواسته است که برای موافقت و پایبندی حماس به توافق تلاش کنند.

 نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از متحدان کلیدی جو بایدن هم نامه‌ای از ده‌ها دموکرات کنگره، خطاب به رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه ایالات متحده را امضا کرد که خواستار توقف انتقال تسلیحات به اسرائیل شدند. در همین حال گروه کشورهای عربی در سازمان ملل از شورای امنیت خواستند که با استناد به فصل هفتم منشور سازمان ملل، اسرائیل را مجبور به اجرای آتش‌بس فوری در غزه تا پایان ماه رمضان کند و به سازمان‌های بشردوستانه اجازه دهد آزادانه فعالیت کنند تا از قحطی قریب‌الوقوع در غزه جلوگیری شود.

 

نظر شما