شناسهٔ خبر: 65998226 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ورود سامانه بارشی جدید  از شنبه | صدور هشدار هواشناسی برای ۱۶ استان

سازمان هواشناسی برای روزهای پیش رو در هفته آینده، بارش پراکنده باران همراه با وزش باد را پیش بینی کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد امروز جوی پایدار در همه مناطق کشور حاکم است و از فردا، شنبه، با ورود سامانه بارشی جدید در برخی مناطق شمال غرب و غرب و سواحل غربی دریای خزر بارش پراکنده را شاهد خواهیم بود. این پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد یکشنبه در مناطقی از شمال غرب، غرب، جنوب غرب، استان‌های ساحلی دریای خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و غربی رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گرد و خاک و در نقاط مستعد تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

روز دوشنبه، علاوه بر شمال غرب، غرب و جنوب غرب در مناطقی از شمال شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و شمالی و سه‌شنبه در نیمه غربی کشور بارش رخ خواهد داد.

هوای تهران نیز فردا کمی ابری تا نیمه ابری گاهی افزایش باد و یکشنبه نیز، نیمه ابری تا ابری و بارش پراکنده گاهی رعد و برق و در بعدازظهر با وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی ضمن تاکید بر ورود سامانه بارشی به کشور و برای ۱۶ استان هشدار آب‌گرفتگی، سیلاب، خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به محصولات کشاورزی صادر کرده است. زمان پایان فعالیت این سامانه بارشی یکشنبه ۱۹ فروردین اعلام شده و منطقه اثر آن در روز شنبه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل، روز یکشنبه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، کرمانشاه، ایلام، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، قزوین، تهران، البرز و ارتفاعات سمنان است.

با فعالیت این سامانه، احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان آب، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال و محصولات کشاورزی وجود دارد.

به همین دلیل مواردی چون احتیاط در سفرهای برون‌شهری، توقف نکردن در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم برای حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هرگونه عملیات کشاورزی توصیه شده است.

امروز جمعه، افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج دریا در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، در نواحی شرقی و مرکزی دریای خزر دور از انتظار نیست و بر همین اساس هشدار داده شده است که خطر غرق شدن قایق‌های سبک و تفریحی، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، احتمال غرق شدن شناورهای صیادی و اختلال در تردد شناورهای نیمه‌سنگین، احتمال خسارت به تأسیسات دریایی و ساحلی و اختلال در فعالیت‌های بندری وجود دارد. بر همین اساس، هواشناسی توصیه به منع فعالیت‌های تفریحی و شنا، منع تردد قایق‌ها و شناورهای سبک تفریحی و صیادی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل، در نظر گرفتن تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت در خصوص فعالیت‌های دریایی کرده است.

بیشتر بخوانید:
تداوم بارش‌های بهاری در ایران | سامانه بارشی جدید از شمال غرب وارد می شود

نظر شما