شناسهٔ خبر: 65960219 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

برگزاری تمرین نظامی کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی در روسیه و ارمنستان

برگزاری تمرین نظامی کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی در روسیه و ارمنستان

صاحب‌خبر -

به گزارش آران نیوز به نقل از فارس، هفته گذشته نمایندگان نهاد‌های دفاعی قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، ارمنستان، بلاروس و تاجیکستان 7 کشور عضو سازمان پیمان امنیت جمعی طی نشستی در مسکو پایتخت روسیه مسائل مربوط به آماده‌سازی و برگزاری تمرینات نظامی مشترک «برادری خلل‌ناپذیر- 2015» و «تعامل- 2015» در چارچوب این سازمان‌ را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
این تمرینات بخش مهمی از تعاملات 6 کشور فوق الذکر در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی محسوب می‌شود، چون برگزاری این مانورها یک فرصت خوبی جهت به نمایش گذاشتن امکانات واقعی ارتش‌ها و تقویت آموزش افسران در زمینه‌های امنیت ملی برای این کشورها می‌باشد که طی سال جاری در قلمرو روسیه و ارمنستان برگزار می‌شود. تمرینات «تعامل- »2014 سال گذشته در قزاقستان در پایگاه نظامی «سپاسک» با شرکت بیش از 3 هزار سرباز و 800 واحدهای نظامی و تجهیزات ویژه، 30 هواپیما و بالگرد برگزار شد.
سازمان پیمان امنیت دسته جمعی (CSTO ) یکی از سازمان فعال در حوزه آسیای مرکزی و قفقاز است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش توان سیاسی، اقتصادی و نظامی فدراسیون روسیه به منظور متحد نگه داشتن کشورهای عضو اتحاد و بالا بردن ظرفیت‌های نظامی و سیاسی آنها ایجاد شد.
از طرف دیگر اهداف تشکیل این سازمان که به پیشنهاد روسیه تشکیل شد، محدود کردن زمینه گسترش ناتو و نفوذ آمریکا در حوزه کشورهای همسایه است. پس از فروپاشی شوروی، دولت روسیه تلاش کرد تا در منطقه نقش خود را نگه داشته با ایجاد ساختارهای جدید سیاسی اقتصادی و نظامی بازیگر اصلی در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز باشد.
از جمله این نهادها، سازمان پیمان امنیت جمعی در سال 1992 و با مشارکت کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان تشکیل شد. این کشورها در سال 2002 تصمیم گرفتند، این سازمان را به یک ائتلاف نظامی تبدیل کنند. بعدها کشورهای گرجستان، آذربایجان و ازبکستان از آن جدا شدند. این سازمان در دوم دسامبر 2004 به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته شد.

نظر شما