شناسهٔ خبر: 65959719 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

جلسه اضطراری شورای امنیت درباره حمله اسرائیل به سفارت ایران

جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق، تشکیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق، تشکیل جلسه داد.

روز دوشنبه «۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳»، اسرائیل ساختمان کنسولی سفارت ایران در جنوب غربی دمشق را مورد حمله هوایی قرار داد که در نتیجه این حمله، بخشی از ساختمان کنسولی سفارت ایران و اقامتگاه سفیر هدف قرار گرفت. همچنین در این حمله، ۱۳ نفر، از جمله سردار سرتیپ پاسدار «محمدرضا زاهدی» و سردار سرتیپ پاسدار «محمدهادی حاجی رحیمی» به شهادت رسیدند.

شورای امنیت سازمان ملل امشب (سه‌شنبه، ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳)، در پی نامه ایران و درخواست روسیه درباره حمله هوایی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق جلسه تشکیل داد.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور صلح خاورمیانه در ابتدای این جلسه، ضمن محکومیت حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق، بر لزوم حفاظت از هیات‌ها تاکید کرد.

او خواستار خویشتن‌داری و پرهیز از هرگونه تشدید تنش در خاورمیانه شد و تاکید کرد که هرگونه اشتباه محاسباتی، منجر به درگیری گسترده‌تری در سوریه، لبنان، فلسطین و خاورمیانه خواهد شد.

پیش‌تر، «دمیتری پولیانسکی» معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفته بود امروز، شورای امنیت سازمان ملل به درخواست روسیه جلسه‌ای برای بحث درباره حمله هوایی روز گذشته اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق تشکیل می‌دهد.

خبرگزاری «اسپوتنیک» در این‌باره گزارش داد که پولیانسکی در پستی تلگرامی نوشت: «پس از حمله هوایی اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، ایرانی‌ها از شورای امنیت خواستند این اقدام را محکوم کند. پس از نامه ایران، ما خواستار تشکیل جلسه‌ علنی شورای امنیت شدیم.»

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز در این جلسه ضمن محکومیت این حمله تاکید کرد حمله به مقرهای دیپلماتیک هرگز قابل قبول نیست.

او همچنین حملات مداوم به خاک سوریه را محکوم و تاکید کرد که این اقدامات اسرائیل، تنها باعث تشدید درگیری‌ها خواهد شد.

نبنزیا همچنین از جامعه بین‌المللی خواست تا اقدامات بی‌پروای اسرائیل در سوریه را محکوم کند.

اوتصریح کرد که اسرائیل با تشویق آمریکا که قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت در غزه را غیرالزام‌آور خواند، این قطعنامه را نادیده می‌گیرد.

نماینده چین در سازمان ملل نیز حمله اسرائیل در سوریه را محکوم کرد و آن را خلاف قوانین بین‌المللی خواند.

او وضعیت خاورمیانه را خطرناک‌تر از هر زمان دیگری توصیف کرد و از کشورهای بانفوذ خواست که اسرائیل را برای توقف حملات خود تحت فشار قرار دهند. نماینده چین با انتقاد از مصونیت اسرائیل در برابر مجازات تاکید کرد که این نوع مصونیت‌ها، باعث ترویج تروریسم خواهد شد.

نماینده فرانسه در شورای امنیت از محکوم کردن حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در خاک سوریه خودداری کرد.

نماینده الجزایر نیز حمله هوایی اسرائیل علیه ایران در سوریه را نقض بزرگ قوانین بین‌المللی خواند و گفت: اسرائیل از عمد تعهدات خود به قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد.

نماینده سوئیس نیز با محکوم کردن حمله اسرائیل به نمایندگی ایران در سوریه، خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه شد.

منبع: ايسنا

نظر شما