شناسهٔ خبر: 65959316 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

کشتار دام خارج از کشتارگاه‌های رسمی زمینه ساز تب کریمه کنگو

بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از مهمترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است که اساسا از طریق گزش کنه هیالوما و تماس با خون و ترشحات دام آلوده و همچنین انسان بیمار قابل انتقال است.

صاحب‌خبر -

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت:ضروری است کشتار هر نوع دام حتی دام های اهدایی توسط خیرین و نذورات در کشتارگاه انجام شود تا از بروز تب خونریزی دهنده کریمه کنگو پیشگیری شود.

محمد جعفرزاده در گفت و گو با مهر، اظهار کرد: بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از مهمترین بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان است که اساسا از طریق گزش کنه هیالوما و تماس با خون و ترشحات دام آلوده و همچنین انسان بیمار قابل انتقال است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بومی بودن بیماری در کشور و افزایش فعالیت کنه ها در فصول بهار و تابستان، آلودگی دام ها بالا رفته و خطر گسترش و انتقال بیماری وجود دارد که رعایت موارد بهداشتی و آموزش جامعه باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با تاکید بر اینکه در هنگام ذبح و تماس با لاشه و قطعه قطعه کردن گوشت از وسایل حفاظتی استفاده شود، تصریح کرد: گوشت مصرفی موردنیاز باید از مراکز مجاز و دارای مهر تایید ادارات دامپزشکی تهیه شود.

جعفرزاده با اشاره به اینکه لاشه دام پس از ذبح حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال که منجر به از بین رفتن ویروس می شود، نگهداری شود، گفت: انجماد گوشت بلافاصله پس از ذبح ویروس را از بین نمی برد بنابراین از منجمد کردن گوشت بلافاصله پس از ذبح خودداری شود.

وی با تاکید بر اینکه باید از خوردن گوشت، دل و جگر خام و نیم پز دام تازه ذبح شده خودداری شود، شهروندان باید در سفر به مناطق روستایی از تماس با دام ها خودداری کرده و از جدا کردن کنه ها از روی پوست دام ها و له کردن آنها با دست اجتناب کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به اینکه ضروری است تا در صورت مشاهده کنه در روی دام یا محل نگهداری دام با اداره دامپزشکی برای سمپاشی هماهنگی شود، گفت: ویروس در برابر حرارت حساس است که پختن گوشت باعث از بین رفتن ویروس می شود.

نظر شما