شناسهٔ خبر: 65941803 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

روسیه، قطر، عمان و امارات حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند

صاحب‌خبر -

شفقنا- وزارتخانه های امور خارجه روسیه و سه کشور عرب حاشیه خلیج فارس در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در پایتخت سوریه بیانیه صادر کردند.

به گزارش شفقنا، بخش عربی خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه شامگاه امروز (دوشنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که وزارت امور خارجه این کشور با صدور بیانیه ای، حمله اخیر رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در شهر دمشق، پایتخت سوریه را به شدت محکوم کرده و خاطر نشان ساخت که هر گونه حمله به مراکز دیپلماتیک و کنسولی که مصونیت آنها توسط کنوانسیون های ذی ربط وین تضمین شده، به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید متوقف شود.

این وزارتخانه در بیانیه خود ضمن درخواست از رژیم صهیونیستی برای دست کشیدن از اقدامات نظامی خصمانه و تحریک آمیز در سوریه و سایر کشورهای همسایه، درباره حمله این رژیم به کنسولگری ایران در دمشق عنوان کرد: ما توجه را به طور ویژه به این واقعیت جلب می کنیم که این حمله در یک منطقه شهری پرجمعیت انجام شده و به افزایش خطر بروز تلفات گروهی در میان ساکنان غیر نظامی انجامیده است.

وزارت امور خارجه روسیه در ادامه این بیانیه نیز ضمن تاکید بر این که همه اعضای مسئول جامعه بین المللی باید موضع خود و ارزیابی حقوقی مناسب از چنین اقداماتی را به روشنی مشخص کنند، همچنین هشدار داد که اقدامات نظامی تحریک آمیز رژیم صهیونیستی در کشورهای همسایه فلسطین اشغالی، پیامدهای بسیار خطرناکی در سراسر منطقه به دنبال دارد.

خبرگزاری رسمی قطر (قنا) نیز در این باره گزارش داد که این کشور حمله به کنسولگری ایران در دمشق را به شدت محکوم کرده و آن را نقض آشکار توافقنامه ها و کنوانسیون های بین المللی و آداب و رسوم دیپلماتیک برشمرده که تعرض به مقر نمایندگی های دیپلماتیک را جرم انگاری می کنند.

بنا بر این گزارش، وزارت امور خارجه قطر در بیانیه ای ضمن تاکید بر مخالفت کامل این کشور با هدف قرار دادن نمایندگی های دیپلماتیک و کنسولی و لزوم تامین حفاظت از کارکنان آنها بر اساس قوانین بین المللی، موضع ثابت خود در مخالفت با خشونت و تروریسم با هر گونه انگیزه و دلیلی را بار دیگر یادآوری کرد.

وزارت امور خارجه قطر در ادامه بیانیه خود همچنین به نمایندگی از این کشور، به خانواده های قربانیان حمله اخیر در دمشق و دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفته و برای زخمی های این حادثه نیز آرزوی شفای عاجل کرد.

خبرگزاری رسمی عمان (العمانیه) نیز در پایگاه اینترنتی خود در این باره نوشت که این سلطان نشین بمباران کنسولگری ایران در دمشق را محکوم و تقبیح کرده و آن را نقض حاکمیت سوریه و تمامی قوانین و مصونیت های دیپلماتیک بین المللی خواهان حمایت و حفاظت از نمایندگی های دیپلماتیک و کنسولی دانسته است.

بر اساس این گزارش، عمان در بیانیه ای که وزارت امور خارجه این کشور صادر کرده، ضمن تاکید بر لزوم توقف تشدید تنش در منطقه و مخالفت با تجاوز و سایر اقدامات تهدید کننده امنیت و ثبات، به خانواده های قربانیان حمله به کنسولگری ایران در دمشق تسلیت گفته و برای زخمی های این حادثه نیز آرزوی شفای عاجل کرد.

خبرگزاری رسمی امارات (وام) نیز در همین رابطه گزارش داد که این کشور در یک بیانیه کوتاه که به وسیله وزارت امور خارجه صادر شده، هدف قرار دادن نمایندگی دیپلماتیک ایران در پایتخت سوریه را محکوم کرده است.

این در حالی است که روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای در رابطه با حمله موشکی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق عنوان کرد: در پی شکست های ترمیم ناپذیر رژیم گرگ صفت صهیونیستی برابر مقاومت فلسطین و ایستادگی مردم غزه و سرشکستگی مقابل اراده پولادین رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی منطقه، ساعاتی قبل هواپیماهای این رژیم جعلی در جنایتی جدید ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را مورد هدف حمله موشکی قرار داد.

در ادامه اطلاعیه روابط عمومی سپاه پاسداران اعلام شد: بر اثر این جنایت سرداران رشید مدافع حرم سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی، از فرماندهان، پیشکسوتان و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشاران نظامی ارشد ایران در سوریه و پنج تن از مستشاران و افسران همراه آنان به نام های حسین امان اللهی، سید مهدی جلالتی، محسن صداقت، علی آقا بابایی و سید علی صالحی روزبهانی به فیض شهادت نائل آمدند.

روابط عمومی سپاه در پایان اطلاعیه خود نیز افزود: با محکومیت شدید این جنایت و تبریک و تسلیت شهادت شهدای گرانقدر به محضر مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی)، خانواده های معظم و همرزمان آنان و آحاد ملت شریف و قدرشناس ایران اسلامی؛ برنامه های انتقال، تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر شهدا متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

خبر اصلی را در اسپوتنیک، قنا، العمانیه و وام ببینید

نظر شما