شناسهٔ خبر: 65933536 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

پزشکیان: اگر راه امام علی را می‌رفتیم که این وضعیت را نداشتیم

/ بسیاری از مسئولان معنای حکومت علوی را نمی‌دانند /

صاحب‌خبر -

مسعود پزشکیان با انتقاد از وضعیت کشور و ادعاهای برخی مبنی بر الگو گرفتن از راه و روش امام علی در حکمرانی گفت: اگر که در واقعیت و نه شعار هم راه امام علی را رفته بودیم این وضعیت را نداشتیم.

این نماینده‌ی مردم در مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین توصیه‌ی امام علی برای امروز را حفظ وحدت و احترام به همه‌ی مردم دانست و گفت: اگر به راه و روش امام علی توجه داشتیم چنین اختلافاتی شکل نمی‌گرفت.

توصیه‌ی حضرت علی برای امروز ما وحدت است

آقای پزشکیان که سال‌هاست به پژوهش در نهج البلاغه مشغول است در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: توصیه‌ی حضرت علی برای امروز ما وحدت است تا دست به دست یکدیگر دهیم و از این طریق بتوانیم مسائل را حل کنیم.

او دیگر توصیه‌ی امام اول شیعیان که می‌باید در شرایط حاضر مورد توجه قرار بگیرد را احترام به مردم دانست و گفت: این موضوع یکی از مهم‌ترین توصیه‌هایی است که از آن امام برای ما باقی مانده است. بنا بر فرمایش حضرت علی مردم سهواً یا عمداً ممکن است مرتکب خطاها و لغزش‌هایی شوند اما وظیفه‌ی حکومت دینی نادیده گرفتن چنین لغزش‌هایی است.

مردم را صاحب اصلی حکومت بدانید

پزشکیان در توضیح بیشتر این توصیه گفت: باید به جای تجسس و برخورد با مردم باید آنها را صاحبان اصلی حکومت بدانند.

این نماینده‌ی مردم در مجلس با اشاره به توصیه‌های امام علی پیرامون ضرورت حفظ وحدت و برخی رفتارها در بعضی مراسم‌های مذهبی که خلاف وحدت است، گفت: اگر مسلمانان اعم از شیعه وسنی با یکدیگر وحدت نداشته باشند اختلافات جامعه‌ی ما را به قهقرا خواهد کشاند.

امام علی با مسئولان قابل قیاس نیست

پزشکیان درباره‌ی برخی مقایسه‌ها میان مسئولان کشور و امام علی گفت: به هیچ وجه اینها با هم قابل قیاس نیستند. امثال ما به دنبال قدرت هستیم نه به دنبال عدالت و خدمت. در پی جناح‌بندی‌ها و منفعت‌طلبی‌هایی که وجود دارد هستیم. اگر راه امام علی را رفته بودیم که این وضعیت را نداشتیم و چنین اختلافاتی شکل نمی‌گرفت.

او در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند اگر راه امام علی را برویم این حکومت هم مانند حکومت علوی زمان زیادی باقی نخواهد ماند، گفت: افرادی که چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند متوجه نیستند که شرایط جغرافیای سیاسی و وضعیت اجتماعی و اقتصادی آن زمان و این زمان با هم کاملا متفاوت بوده و اصلا این دو شرایط با هم قابل مقایسه نیست.

بسیاری از مسئولان معنای حکومت علوی را نمی‌دانند

به گفته‌ی پزشکیان، بسیاری از کسانی که مسئولیت‌ها را بر عهده دارند و مجری تصمیمات هستند معنای حکومت علوی و ویژگی‌های چنان حکومتی را نمی‌دانند.

او ادامه می‌دهد: اگر افراد مدعی صداقت دارند که می‌خواهند مانند حکومت امام علی عمل کنند، نامه‌ به مالک اشتر را سرلوحه‌ی کارهای خود قرار دهند و با توجه به شرایط زمان مفاد آن را اجرایی کنند.

باوری به توصیه‌های امام علی وجود ندارد

این نماینده‌ی مردم در مجلس در پاسخ به این سوال که چرا سخن گفتن از نامه‌ی امام علی به مالک اشتر در حد شعار باقی مانده است، گفت: باوری به توصیه‌های امام علی وجود ندارد. اگر این باور در بین مسئولان واقعا وجود داشت وضعیت کشور ما اینطور نمی‌شد. برخی هم اصلا نمی‌دانند که مبانی و مفاهیم این نامه و دیگر توصیه‌های حضرت علی چیست. ابتدا باید نسبت به این امور آگاهی پیدا کنند و سپس مهارت اجرایی کردن آن را داشته باشند.

مسعود پزشکیان در پایان گفت: یکی از دلایل اصلی اینکه اشکالات جدی در ساختار حکومتی کشور وجود دارد این است که به همین توصیه‌ها عمل نمی‌شود و در نتیجه‌ی آن شاهدیم که برای مثال هر رئیس‌جمهوری به فتنه‌گری و انحراف و مانند آن متهم می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما