شناسهٔ خبر: 65900662 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 10 فروردین

آغاز استفاده از خودروی برقی در ایران

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -

گاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

10 فروردین 1354؛ آغاز استفاده از خودروی برقی در ایران

استفاده از انرژی خورشید برای اولین بار در جزیره کیش در آب‌های خلیج فارس تجربه شد.

مهندس منصف، مدیرعامل سازمان عمران کیش و مجری طرح‌های عمرانی این جزیره اعلام کرد که پس از انجام مطالعات اولیه و بررسی پیرامون استفاده از انرژی خورشید سه سال قبل اولین دستگاه‌های ذخیره انرژی خورشید در جزیره کیش نصب گردید و به مدت چند ماه مورد تجربه قرار گرفت ولی در حال حاضر این برنامه متوقف شده است.

به دلیل آنکه دستگاه‌های ذخیره انرژی خورشیدی که هنوز در مرحله آزمایش و تجربه است سطح زیادی را اشغال می‌کند مثلا برای تامین انرژی موردنیاز یک خانواده چند نفری که در سه اطاق زندگی کنند، سطحی معادل 28 مترمربع برای نصب دستگاه‌ها موردنیاز است و با اشتغال یک چنین سطحی در جزیره کیش انرژی حاصل اقتصادی و عملی نیست و بنابراین ما هم مثل سایر کشورها در انتظار دست یافتن به روش‌های اقتصادی و عملی هستیم.

وی همچنین گفت که در جزیره کیش برای اولین بار از اتومبیل‌های برقی برای رفت و آمد مردم استفاده خواهد شد و این اتومبیل‌ها به هنگام ورود در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

هم‌اکنون 10 اتومبیل کوچک برقی به جزیره کیش وارد شده و تا سال آینده تعداد آنها به 200 دستگاه افزایش می‌یابد.

این ماشین‌ها با باطری‌های 36 ولت کار می کنند و پس از هر بار پر کردن باطری 54 ساعت قابل استفاده می‌باشد.

نان بربری ماشینی از اول تیر توزیع می‌شود

توزیع نان ماشینی از اول تیرماه در تهران آغاز می‌شود و به همین جهت عاملین فروش این نوع نان تا آخر فروردین تعیین و محل فروش و عرضه نان ماشینی اعلام می‌گردد با بهره‌برداری از نخستین مرحله طرح نان ماشینی کشور، از اول تیرماه سال‌جاری روزی 48 تن نان بربری ماشینی در تهران توزیع خواهد شد.

سازمان غله امروز اعلام کرد، برای فروش نان بربری محصول کارخانجات خود از بین نانوایی‌ها (در صورت تعهد فروش انحصاری نان ماشینی)، فروشگاه‌های بزرگ، خواربارفروشی‌ها و قنادی‌ها عامل فروش می‌پذیرد.

نانوایی‌هایی که در اطراف کارخانجات نان ماشینی قرار دارند برای فروش و عرضه نان ماشینی حق تقدم خواهند داشت.

قیمت نان ماشینی برای مصرف‌کننده همزمان با توزیع آن رسما اعلام خواهد شد.

کره جنوبی برای ایران ماهی صید می‌کند

ناوگان صیادی ایران در آب‌های دریای عمان و اقیانوس هند فعالیت تازه‌ای را شروع می‌کند. تشکیل این ناوگان که در مراحل نخست به‌صورت آزمایشی انجام می‌گیرد، صید انواع آبزیان را در اعماق دریا و اقیانوس انجام خواهد داد و در این راه از کشتی‌های عظیم ماهیگیری کشورهای خارجی استفاده خواهد کرد.

شرکت سهامی شیلات جنوب ایران اولین قرارداد همکاری صید در اعماق آب‌های دریای عمان و اقیانوس هند را با کره جنوبی مبادله کرد.

با انعقاد این قرارداد کره جنوبی در مرحله اول دو کشتی و سپس تا چهار کشتی ماهیگیری مجهز به وسایل کامل را اختصاص به صید در آب‌های مذکور خواهد داد.

براساس این قرارداد شرکت ماهیگیری کره جنوبی مکلف خواهد بود که کلیه صید خود را به قید عادله بین المللی در اختیار شرکت سهامی شیلات جنوب ایران قرار دهد.

تیمسار ریاحی تاکید کرد که انعقاد این قرارداد با کره جنوبی متضمن هیچ‌گونه امتیازی نخواهد بود و کلیه صید این کشتی‌ها باید منحصرا در بنادر ایران تحویل سازمان شیلات جنوب شود.

 

10 فروردین 1364؛ رئیس‌کل بانک مرکزی: اولویت توزیع سکه با کارگران و کارمندان است

دکتر محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد چگونگی توزیع مسکوک طلا به متقاضیان و سکه‌های عیدی کارمندان گفت: سیاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر آن است که در مواقع و فواصل زمانی متناسب با نیاز مردم و استقبال آنها، سکه طلا را توزیع کند و این سیاست در سال 64 نیز کماکان ادامه خواهد یافت. ما تصمیم داشتیم که قبل از عید و همزمان با شب عید سکه‌ها را در اختیار مردم قرار دهیم.

منتهی با توجه به تصمیم دولت مبنی‌بر دادن عیدی به کارمندان و کارگران دولت که تعداد زیادی می‌شود و شاید از نظر تعداد سکه‌های موردنیاز به 2.5 میلیون سکه طلا برسد و با توجه به امکانات ضرب سکه و اولویت کارمندان و کارگران دولت در این زمینه مرحله اول توزیع سکه را به این گروه اختصاص دادیم و در سال‌جاری به محض پایان یافتن توزیع سکه بین کارگران و کارمندان دولت برنامه قبلی توزیع سکه را ادامه خواهیم داد و سکه طلا انشاء‌الله در فرصت مناسب در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی افزود: هم‌اکنون سکه عیدی این گروه ازسوی بانک‌ها پرداخت می‌شود و سازمان‌های دولتی باید هرچه سریع‌تر صورت اسامی کارکنان خود را ارسال کنند.

دکتر نوربخش در زمینه سرمایه‌گذاریهای بانک‌ها اظهار کرد: عمدتا در بخش صنعت ما یک برنامه‌ریزی مشخص و منظمی داریم که حجم سرمایه‌گذاری بانک‌ها در این بخش براساس برآوردهای اولین بین 200 تا 300 میلیارد ریال ظرف 5 سال خواهد بود و طرح‌های بسیار مشخصی توسط بانک صنعت و معدن در زمینه‌های مختلف صنعتی از تهیه خوراک دام تا زمینه‌های ریخته‌گری، موتورسازی و غیره تعیین شده است که بانک‌های دیگر هم همراه با بانک صنعت و معدن در این زمینه مشارکت خواهند کرد.

 

 

نظر شما