شناسهٔ خبر: 65900293 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

سند پشتیبان قرارداد کار چیست و چه فایده‌ای دارد؟

صاحب‌خبر -

رپورتاژ آگهی

استخدام نیروی کار شایسته یکی از مسائل مهم و اساسی برای کارفرما محسوب می‌شود. برای استخدام اشخاصی که در موقعیت شغلی مورد نظر کارفرما مهارت و تخصص دارند و انعقاد قرارداد کار، لازم است موانع موجود برداشته شود تا فرایند استخدام و به‌کارگیری اشخاص متقاضی با سرعت بیشتری صورت بگیرد. یکی از موضوعاتی که به‌عنوان مانع استخدام در بسیاری از مجموعه‌ها محسوب می‌شود، دریافت تضمین از نیروی کار است. این موضوع سبب انصراف تعداد زیادی از اشخاص متقاضی در زمان شروع همکاری می‌شود.

یکی از راهکارهای مناسب که به عنوان جایگزینی برای دریافت چک یا سفته محسوب می‌شود، نمونه سند پشتیبان قرارداد کار است.  زمانی که کارفرما با کارپذیریکی از انواع قراردادهای استخدامی مانند قرارداد کار موقت را امضا می‌کند، ‌می‌تواند علاوه بر این قرارداد، با او سند پشتیبان را نیز امضا کند. در سند پشتیبان، دستورالعمل‌ها و شرایط کسب‌وکار کارفرما نوشته ‌شده و شخصی که به‌عنوان نیروی کار استخدام می‌شود، ملزم به رعایت مفاد این سند است.

سند پشتیبان چیست؟

یکی از دغدغه‌های مهم اشخاصی که به‌عنوان کارفرما در یک مجموعه یا تیم را مدیریت می‌کنند، موضوع حفظ اطلاعات، مدارک و اسنادی است که در محیط کار در اختیار کارپذیران قرار می‌گیرد. این موضوع سبب شده است تا در زمان استخدام و امضای قرارداد کار از اشخاص متقاضی، تضمینی مانند چک یا سفته بابت حسن انجام کار و رعایت شرط محرمانگی و عدم رقابت دریافت شود.

نکته‌ای که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته، این است که مطابق اعلام وزارت کار دریافت چک یا سفته اقدامی غیرموجه محسوب می‌شود و مورد پذیرش قانون نیست. دلیل این موضوع این‌طور مطرح می‌شود که نیروی کار صرفا موظف است تعهدات موردنظر کارفرما را انجام دهد و نیازی نیست در کنار انجام وظایف و تعهداتی که به‌عهده دارد، تضمین نیز پرداخت کند. بااین‌حال سند پشتیبان جایگزین سفته و چک می‌تواند جایگزین مناسبی باشد که موجب اطمینان خاطر کارفرما از اجرای تعهدات موردنظرش توسط کارگر یا کارمند باشد.

در پاسخ به این سوال که سند پشتیبان چیست باید گفت که این سند، متنی است که کارفرما در آن، دستورالعمل‌های ویژه کسب‌وکار خود را مطرح می‌کند و وجه التزامی نیز برای نیروی کار تعیین می‌کند که در صورت عدم اجرای تعهدات یا تخلف از مفاد این سند، بتواند علیه نیروی کار اقدامات لازم را از طریق مراجع صالح انجام دهد.

نمونه سند پشتیبان قرارداد کار چه مزایایی برای کارفرما دارد؟

اگر شما هم جزو آن دسته از کارفرمایانی هستید که به‌دلیل شرایط کاری خودتان لازم است اطلاعات، اسناد و مدارکی را در اختیار نیروی کار قرار دهید یا این‌که شرایط کاری شما ایجاب می‌کند که لزوما نیروی موردنظرتان به قراردادها و استراتژی‌های مربوط به کسب‌وکار شما و حتی اطلاعات محرمانه مشتریان مجموعه شما دسترسی داشته باشد، در این حالت ممکن است این نگرانی و دغدغه را داشته باشید که برای حفظ اطلاعات و اسناد محرمانه مجموعه خود، وجه التزام یا شرایطی را تعیین کنید.

اگر برای این موضوع، چک یا سفته از نیروی کار دریافت کنید، ممکن است این مورد موجب چالش‌هایی برای شما شود.همچنین ممکن است این سفته یا چک تضمین، کارایی مناسب را برای ملزم کردن نیروی کار به اجرای تعهدات یا حفظ اسناد و اطلاعات محرمانه نداشته باشد. به‌این‌ترتیب امضای نمونه سند پشتیبان قرارداد کار می‌تواند کمک شایانی به شما داشته باشد. در واقع امضای سند پشتیبان برای کارفرما مزایای بیشتری در مقایسه با دریافت چک یا سفته دارد.

در سند پشتیبان سفته شرح وظایف و تعهدات نیروی کار به‌صورت کامل نوشته می‌شود و این شخص به‌طور کامل در جریان تعهدات خود در برابر کارفرما قرار می‌گیرد و با آگاهی می‌تواند این سند را امضا کند. از طرفی اگر نیروی کار این سند را امضا کند، با توجه به وجه التزام و شرایطی که برای او تعیین ‌شده، خودش را ملزم می‌داند تا تعهدات خود را مطابق مندرجات این سند به‌صورت کامل اجرا کند.

سند پشتیبان برای کارفرما مزیت دیگری هم دارد؛ در شرایطی ممکن است نیروی کار به هر دلیلی تعهدات مربوط به این سند را اجرا نکند و با اقدامات خود، موجب ورود ضرر و زیان به کارفرما شود. در این شرایط کارفرما می‌تواند با استناد به این قرارداد، برای پیگیری این موضوع اقدامات لازم را از طریق مراجع صالح قانونی یا داوری انجام دهد.

مزیت سند پشتیبان برای نیروی کار

در کنار مزایایی که این سند برای کارفرما دارد، باید گفت که امضای سند پشتیبان برای کارگر نیز مزایایی دارد. قائدتا ارائه چک یا سفته به کارفرما همواره یکی از موضوعات نگران کننده کارگر یا کارمند است و گاهی موجب بروز مشکلاتی برای آن‌ها می‌شود. گاهی ممکن است کارفرما بعد از خاتمه همکاری و پایان قرارداد کار چک یا سفته را به کارگر یا کارمند پس ندهد و مشکلاتی برای  نیروی کار ایجاد کند. با وجود سند پشتیبان جایگزین سفته دیگر این نگرانی برای نیروی کار وجود ندارد.

در متن نمونه سند پشتیبان قرارداد کار چه مواردی نوشته می‌شود؟

یکی از سوالات مهمی که درمورد سند پشتیبان پرسیده می‌شود، این است که در این سند چه مواردی باید نوشته شود. در متن نمونه سند پشتیبان قرارداد کار باید مشخصات کارفرما و نیروی کار به‌صورت کامل نوشته شود. همچنین موضوع کاری که به این شخص سپرده شده به همراه شرح تعهدات و وظایف او باید به‌صورت شفاف و کامل مشخص شود. موضوع محرمانگی اطلاعات و اسناد، شرایط حضور و فعالیت در مجموعه، دستورالعمل‌های مربوط به کسب‌وکار کارفرما و مواردی مانند عدم رقابت با رقبا و موضوعاتی از این قبیل در سند پشتیبان نوشته می‌شود.

در متن سند پشتیبان سفته کارفرما برای اجرای تعهداتی که برای نیروی کار تعیین‌شده وجه التزام تعیین می‌کند. اگر نیروی کار این موارد را مطابق قرارداد اجرا نکند، باید وجه التزامی را که در متن قرارداد نوشته‌ شده است، به کارفرما بپردازد.

یکی از موارد مهمی که در متن نمونه سند پشتیبان قرارداد کار طرفین آن را تعیین می‌کنند، موضوع مرجع حل اختلاف است. اگر توافق کارفرما و نیروی کار بر این باشد که در صورت ایجاد اختلاف یا تخلف کارپذیر از این سند، حل اختلافات آن‌ها از طریق داور صورت بگیرد، طرفین می‌توانند اقدامات لازم را از طریق مرجع داوری انجام دهند. در غیر این صورت پیگیری و حل اختلافات کارفرما و نیروی کار از طریق مراجع صالح قانونی امکان‌پذیر خواهد بود.

درصورتی‌که شما کارفرما هستید و تمایل دارید که با نیروهای مجموعه خود، به‌جای چک یا سفته ضمانت، نمونه سند پشتیبان قرارداد کار را امضا کنید، لازم است این سند پشتیبان مطابق شرایط کسب‌وکار شما و براساس ویژگی‌های کار، تعداد نیروهای استخدامی و شرایطی که در نظر دارید، برای شما تنظیم شود. تنظیم و نگارش این متن، باید توسط اشخاصی انجام شود که در زمینه تنظیم انواع قراردادهای کار تجربه دارند و دارای دانش حقوقی در زمینه قانون کار و مسائل حقوقی مرتبط با آن هستند. با توجه به اهمیت مفاد این سند پشتیبان، شما می‌توانید تنظیم متن سند پشتیبان جایگزین سفته را به کارشناسان حقوقی مجموعهرکلا واگذار کنید. همچنین می‌توانید در خصوص شیوه‌ تنظیم و نگارش این سند و مواردی که باید در آن مطرح شود، با کارشناسان حقوقی این مجموعه مشورت کنید.

نظر شما