شناسهٔ خبر: 65897175 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

نگاهی به ویژه نامه های نوروزی مجلات- 9

«صبح تبریز»؛ با یاد شهریار عدل

ویژه‌نامۀ نوروزی مجله، با گرامی‌داشت هشتادمین سال زادروز دکتر شهریار عدل منتشر شده‌ و با عکسی از دکتر عدل در کنار گل‌ومرغ‌های قاجاری همراه شده که اشاره به خاستگاه هنری و تاریخی این شخصیت کم‌نظیر دارد.

صاحب‌خبر -


عصر ایران- در 8 روز گذشته نشریات سراسری را معرفی کردیم و جای نشریه‌ای خاص و متمرکز بر بخشی از سرزمین‌مان خالی بود و از این رو این بار نشریه صبح تبریز را با قلم نیما عظیمی معرفی می‌کنیم:

  نشریه‌ی «صبح تبریز» مجله‌ای خوش‌ قد و قامت در آذربایجان است که از نظر فرم مانند بسیاری از ماهنامه‌ها و فصل‌نامه‌ها، «پرونده‌محور» است و در هر شماره، موضوع یا چهره خاصی را از زوایای مختلف مورد بحث قرار می‌دهد. 

از نظر محتوا نیز در هر شماره، فصلی از تاریخ، فرهنگ و هنر ایران زمین را روایت می‌کند و درون‌مایۀ کاملاً ایران‌‌دوستانه دارد. 

صبح تبریز سال گذشته، در جشنواره رسانه‌های ملی ایران، رتبه نخست را در بخش گفت‌وگو از آن خود کرد. «میراعتماد عمادی» مدیرمسئول و «فرشید باغشمال» سردبیر مجله است. 

ویژه‌نامۀ نوروزی مجله، با گرامی‌داشت هشتادمین سال زادروز دکتر شهریار عدل منتشر شده‌ و با عکسی از دکتر عدل در کنار گل‌ومرغ‌های قاجاری همراه شده که اشاره به خاستگاه هنری و تاریخی این شخصیت کم‌نظیر دارد. 

«صبح تبریز»

مرحوم عدل، اهل تبریز و با همت او بود که تخت‌جمشید، چغازنبیل و نقش‌جهان اصفهان به ثبت جهانی رسید و این سه اثر تاریخی را در سال‌های جنگ، زیر چتر حمایتی یونسکو برد و از خطر بمباران‌های احتمالی عراق نجات داد.
 
صبح تبریز، در همین‌شماره، به پیشینه هنر سفال در آذربایجان نیز پرداخته و نشان این هنر تمدن‌ساز را از کاوش‌هایِ باستان‌شناسیِ قرونِ میانی گرفته تا آثار برادرانِ فقید قابچی -که ترکیب رازآلود آبی‌فیروزه‌ای کارگاه‌شان، همواره مورد توجه پژوهشگران سفال است- بررسی کرده‌است. شماره‌های پیشین این مجله نیز حال‌وهوای مشابهی دارند:  

- «پرونده جغرافیای آذربایجان» و یادی از شادروان دکتر رحیم هویدا از جغرافی‌دانان برجسته دانشگاه تبریز در سال‌های دور. 


- «پرونده موزه» و یادی از شادروان استاد فاطمه کریمی، بانوی کهنه‌کار باستان‌شناسی ایران و پایه‌گذار کاوش‌های ربع‌رشیدی تبریز در سال 1372.  

- «پرونده شادروان حاج‌اسماعیل امیرخیزی» تاریخ‌نگار، ادیب، خوش‌نویس و از چهره‌های شاخص مشروطه، که مشاور ستارخان سردار ملی نیز بود.
 
- «پرونده پهلوانی» و یادی از عیاران و لوطیان تبریز در دوره صفوی، نظیر پهلوان حاج‌ اللهیارخان تبریزی، پهلوان ابراهیم حلاج‌اوغلی و پهلوان عبادالله سرابی تبریزی.  

- «پرونده اسناد تاریخی تبریز» و مرور مهم‌ترین اسناد تاریخ معاصر تبریز از جمله «وقف‌نامه تبریز» که یادآور اشغال بیست‌ساله‌ی تبریز توسط عثمانی‌ها است.  

- «پرونده مکتب مرثیه تبریز» و یادی از نوحه‌سرایان آذربایجان به همراه آئین‌ها و سنت‌های عزاداری در تبریز.  

- «یادنامه دکتر محمدجواد مشکور» ادیب، مورخ و دین‌پژوه برجسته معاصر که سال‌های جوانی خود را در دانشگاه تبریز حضور داشته و با کتاب مهم «تبریز تا پایان قرن نهم هجری» نقش ارزنده‌ای در روایت تاریخ این شهر داشته‌است.  


- «پرونده باغات تاریخی تبریز» با نگاه بر پیشامدهای ناگواری که «باغ‌شهر تبریز» را به وضعیت خشکیده معاصر بدل ساخت.   

- «پرونده تبریز دهه 60» با گفتارهایی درباره روزهای ملتهب این شهر در گفت‌وگو با مسئولان و چهره‌های پرنفوذ آن دوران.  

- «پرونده دارالسلطنه تبریز» و یادی از رجال برجسته و تاثیرگذار تبریز در عهد قاجار.  

- «پرونده کاسبی» و یادی از آئین‌ها و باورهای کاسبی سنتی در تبریز قدیم.  

-«پرونده تبریز و خراسان» که به اشتراکات تاریخی دو شهر با محوریت ارادت به آستان امام رضا(ع) پرداخته است. 

- «پرونده تبریز و اصفهان» که از آن به «رفاقت‌نامه دو شهر» یاد شده‌ و پیداست قصد دارد بر فضای قیاس دو شهر تاریخی فایق آید.

نظر شما