شناسهٔ خبر: 65893489 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

برداشت گندم با حضور وزیر جهادکشاورزی در هرمزگان آغاز شد

بندرعباس - وزیر جهادکشاورزی در آیین برداشت نخستین خوشه‌های گندم روستاییان و کشاورزان لاور فین شهرستان بندرعباس حضور یافت؛ به این ترتیب گندم جنوب از امروز وارد سیلوها می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی نیکبخت ظهر پنجشنبه در آیین برداشت گندم جنوب کشور در جمع خبرنگاران گفت: امروز به شکل نمادین و رسمی برداشت گندم در استان‌های گرمسیر؛ هرمزگان، سیستان و بلوچستان، و جنوب کرمان آغاز شد.

وی فرایند برداشت گندم در سراسر کشور را تا ابتدای شهریورماه اعلام کرد و افزود: بعد از مناطق گرمسیر، برداشت از گندم‌زار های مناطق معتدل و سپس سردسیر آغاز می‌شود و امیدواریم با تداوم بارش‌های جوی میزان برداشت گندم افزایش یابد.

وزیر جهادکشاورزی در همین رابطه تصریح کرد: از ۶ میلیون هکتار اراضی زیر کشت گندم در کشور؛ ۴ میلیون هکتار دیم و ۲ میلیون هکتار آبی است و انتظار داریم در سال زراعی ۱۴۰۳_ ۱۴۰۲ بیش از ۱۳ میلیون تن گندم تولید شود و ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در طرح خرید تضمینی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برداشت گندم از فروردین ماه آغاز و تا شهریور ماه ادامه دارد، افزود: این بازه زمانی به دلیل کشت گندم در اقلیم های متفاوت است.

نیکبخت ضمن تشریح مهترین اقدامات برنامه ریزی شده برای رسیدن به خودکفایی در گندم با همت و مشارکت کشاورزان، گفت: اصلاح بذرهای گندم، مصرف متعادل کودهای شیمیایی، طرح جهش تولید در دیم زارها، توزیع سموم، طرح کشاورزی قراردادی، توسعه کشت‌های مکانیزه، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، آموزش کشاورزان و مدیریت آفات از برنامه‌های ویژه وزارت جهادکشاورزی برای توسعه کشت گندم در کشور است.

وی گفت: امسال قیمت خرید تضمینی گندم نان ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت خرید تضمینی گندم دوروم ۱۸هزار تومان اعلام شده است و بیش از یکهزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه دستورالعمل‌های خرید تضمینی گندم به استان‌ها ابلاغ شده است، افزود: ۲۱ هزار کمباین آماده برداشت گندم و غلات کشاورزان در کشور هستند و معاینات فنی آنان جهت خدمات رسانی به کشاورزان انجام شده است.

نیکبخت هم‌چنین گفت: کار خرید هم توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم با همکاری سازمان برنامه و بودجه، قیمت گندم کشاورزان سر موعد پرداخت شود.

نظر شما