شناسهٔ خبر: 65891662 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی:

بازار سرمایه، عقلانی‌ترین روش برای تامین مالی واحدهای تولیدی/ صبوری سهامداران سرانجام جواب می‌دهد

صاحب‌خبر -
بازار سرمایه، عقلانی‌ترین روش برای تامین مالی واحدهای تولیدی/ صبوری سهامداران سرانجام جواب می‌دهد
خبرگزاری آریا - وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی با بیان این که بازار سرمایه مناسب‌ترین راه برای تامین مالی واحدهای تولیدی است، گفت: اکنون بازار سهام در مقایسه با دیگر بازارهای موازی در موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری قرار گرفته و می‌تواند در صورت صبوری سهامداران بازدهی مناسبی را در اختیار آنها قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از سنا، مسعود کرباسیان به تامین مالی بنگاه‌های تولیدی از بازار سرمایه ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به مزایایی که تامین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه با خود به همراه دارد، بنابراین باید اقدامی صورت بگیرد تا نقدینگی مورد نیازواحدهای تولیدی از طریق این بازار تامین شود.
وی اظهار داشت: در دنیا تامین مالی از طریق بورس به عنوان روشی پذیرفته شده محسوب می‌شود که می‌تواند بدون هیچ مشکل و معضلی تامین کننده منابع مالی مورد نیاز واحدها باشد اما در ایران شاهد گونه دیگری از تامین مالی واحدهای تولیدی هستیم و بنگاه‌های تولیدی از طریق روش‌های اشتباه اقدام به تامین مالی می‌کنند.
سرمایه‌گذاری، پایه اولیه توسعه اقتصادی
کرباسیان، ایجاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری را به عنوان پایه اولیه توسعه اقتصادی در کشور معرفی کرد و در گفت و گو با سنا، افزود: باید اقدامی صورت بگیرد تا به منظور جبران استهلاک‌های ایجاد شده به سمت سرمایه‌گذاری‌های درست پیش رفت.
وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: اکنون بانک‌ها یک سیاست انقباضی را تحت تاثیر ناترازی و عدم توانایی مالی در دستور کار قرار دادند که همین امر باعث شده تا به سمت سرمایه‌گذاری‌های مولدپیش نروند.
کرباسیان به تاکید رهبر معظم انقلاب نسبت به اهمیت بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: طبق فرمایشات ایشان باید اقدامی صورت بگیرد تا به بخش خصوصی بها داده شود.
وی ادامه داد: به همین دلیل به منظور اجرای دستور رهبر معظم انقلاب باید حمایت‌های لازم از این بخش به عمل آید و اقدامات لازم در راستای تامین نقدینگی مورد نیاز بخش خصوصی در دستور کار قرار بگیرد.
کمک چشمگیر بازار سهام به بخش خصوصی
وی با اعتقاد بر اینکه سازمان بورس می‌تواند ایفا کننده نقش مهمی در این زمینه باشد، افزود: اگر سازمان بورس بتواند اعتماد از دست رفته را به مردم بازگرداند و دوباره زمینه ورود سرمایه‌گذاران به بازار سهام و ورود سرمایه‌های مردم به این بازار رافراهم کند شاهد کمک چشمگیر بازار سهام به بخش خصوص و افزایش تولید بنگاه‌های اقتصادی خواهیم بود.
کرباسیان با بیان اینکه اکنون باید به سمت بیمه و تضمین کردن سرمایه افرادی پیش برویم که در صدد ورود به بورس و سرمایه‌گذاری در این بازار هستند، گفت: این اقدام ضمن کاهش التهاب فعلی در بازار سهام منجر به ورود سرمایه‌های خرد در این بازار و سوق دادن آنها به سمت تولید خواهد شد.
وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه مردم برای فعالیت در بورس نیازمند حمایت هستند، افزود: اکنون بازار سهام در مقایسه با دیگر بازارهای موازی در موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری قرار گرفته و می‌تواند در صورت صبوری سهامداران بازدهی مناسبی را در اختیار آنها قرار دهد.
مزایای تامین مالی از بازار سرمایه
وی به مقایسه تامین مالی از بازار سرمایه نسبت به بازار پول پرداخت و اظهار داشت: در سیستم بانکی بخشنامه‌هایی ابلاغ می‌شود که مشخص نمی‌کند در آینده مردم را با چه ریسکی همراه می کند.
کرباسیان ادامه داد: افرادی وجود دارند که برای احداث کارخانه اقدام به دریافت تسهیلات از بانک‌ها می‌کنند اما در نهایت بانک مالکیت آن کارخانه را به دلیل مشکل واحدهای تولیدی در بازپرداختی‌ها سلب می‌کند، این در حالیست که در بازار سرمایه با چنین مشکلاتی همراه نیستیم و افراد معضلات کمتری را در دریافت تسهیلات تجربه خواهند کرد.
وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه بازار سرمایه مناسب‌ترین راه برای تامین مالی واحدهای تولیدی است، اظهار داشت: بازار سرمایه عقلانی‌ترین روش برای تامین مالی واحدهای تولیدی است که در صورت رشد می‌تواند کمکی برای توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت حاکم در اقتصاد کشور باشد.
کرباسیان با اعلام اینکه سرمایه‌های کوچک برای اقدامات بزرگ جمع می‌شوند، افزود: در بازار سرمایه کمیته و افرادی وجود دارند که اقدام به نظارت دقیق در این بازار می‌کنند، همچنین ارزیابی های انجام شده حاکی از آن است که اقدامات انجام شده در سازمان بورس برای واحدهای تولیدی بسیار مستحکم‌تر و علمی‌تر از سیستم بانکی است.

نظر شما