شناسهٔ خبر: 65874821 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

یادداشتی از سدرا مصاحب،

الزامات تحقق شعار سال در سازمان حج و زیارت در آستانه سفر عمره و مناسک حج سال 1403

سدرا مصاحب در یادداشتی به الزامات و راهکارهای عملی برای تحقق شعار سال از سوی متولیان امر در سازمان حج و زیارت در آستانه سفر عمره و مناسک حج سال 1403 پرداخت. .

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی، حجت الاسلام و المسلمین نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و حسینی رئیس سازمان حج و زیارت روز یکشنبه پنجم فروردین در دیدار نوروزی در جمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به ایراد سخن پرداختند و ضمن تبریک سال نو و قرین شدن آن با ماه مبارک رمضان به تبیین رهنمودهای مقام معظم رهبری در رابطه با نامگذاری سال 1403 پرداخته و هر دو خاطر نشان شدند؛ تلاش خواهیم نمود تا با عنایت الهی اقدامات موثر جهت تحقق شعار سال صورت پذیرد.  
به گزارش بولتن نیوز، در این رابطه سدرا مصاحب خبرنگار بولتن نیوز در یادداشتی نسبت به ارئه نظرات و پیشنهادهای خود جهت تحقق شعار سال در  مجموعه حج و و زیارت پرداخته که در ادامه منتشر می شود: 
 
فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری حفظه الله در رابطه با شعار سال 1403 همانند سال های گذشته بیش از دیگر عناوین و موضوعات کلیدی، شکوفایی و جهش در امر تولید را مورد توجه قرار داده اند. این توصیه حکیمانه نمی تواند نافی از این باشد که دیگر بخش ها و فعالیت دستگاه های اجرایی که اساس کارشان در چارچوب امور خدماتی و خدمتگزاری به مردم تعریف شده است و آنچنان در ظاهر با تولید محصول سر و کار ندارند، خود را مبرا و بی تکلیف از شعار سال بدانند. 
در شرایط حساس کنونی کشور که بیش از هر زمان مردم در تنگنای معیشتی و اقتصادی قرار دارند بر همه وزارتخانه ها، دستگاه های اجرایی و سازمان های تحت نظارت دولت و سایر نهادهای حاکمیتی و انقلابی فرض است تا در راستای تحقق شعار سال گام های بلندتر و استوارتری نسبت به سال های گذشته بردارند. 
مجموعه حج و زیارت متشکل از سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری نیز جدا از مقوله نامگذاری و شعار سال 1403 نیست و مؤظفند تا همراستا با سایر دستگاه ها و نهادهای تصمیم گیر در امر تولید و بخصوص ارائه خدمات شایسته سفر برای زائران، مطیع فرامین رهبری باشند. 

الزامات تحقق شعار سال در سازمان حج و زیارت در آستانه سفر عمره و مناسک حج سال 1403


در شرایطی که به گفته رئیس سازمان حج و زیارت هزینه تمام شده انجام سفر حج تمتع سال 1403 پس از سال ها انتظار، به غیر از مبلغ سپرده گذاری، حدود 150 میلیون تومان برآورد شده است، بر همین اساس تکلیف شرعی است تا مجموعه حج و زیارت برای صیانت از حقوق مردم، برنامه ریزی دقیق و گام های عملی تری برای کاهش هزینه های غیر ضرور چه در رابطه با مسائل اجرایی حج و چه در رابطه با موضوعات فرهنگی و نظارتی آن که توسط نهاد نمایندگی ولی فقیه راهبری می شود، بردارد. 
با توجه به مسئولیت خطیر حجت الاسلام و المسلمین نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، انتظار است در همین ابتدای سال و قبل از شروع عملیات حج سال جاری، با برخی اقدامات و تصمیمات انقلابی و جهادی عملاً زمینه تحقق شعار سال را پایه گذاری نمایند تا برای همیشه از انجام برخی اقدامات تأمل برانگیز چه در بخش اجرا و چه در بخش نظارت به شرح  نکاتی که در ذیل این یادداشت آمده است، جلوگیری تا علاوه بر کاهش هزینه های غیر ضرور و کسب رضایتمندی زائران عزیز، گامی مهم و عملیاتی در جهت تحقق فرمایشات نوروزی مقام معظم رهبری برداشته شود؛ 
1- تجدید نظر در ریل گذاری و برنامه ریزی به منظور تحقق عملیات اجرایی و فرهنگی و انجام وظایف محوله توسط مدیران و کارکنان فعلی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با توجه به شرایط حساس کنونی کشور و کارشکنی ها و محدودیت های ایجاد شده ناشی از تحریم و دشواری هایی که ممکن است همانند سفر عمره و یا مواردی نظیر محدودیت در جابجایی انتقال ارز در آستانه سفر حج بوجود آید. 
همانطور که مطلعید بخش عمده ای از وظایف و مسئولیت های محوله چه در بخش اجرا و چه در بخش فرهنگی با یکدیگر همپوشی قابل توجهی دارد و همانطور که در سخنان نوروزی در جمع کارکنان سازمان اشاره کردید، تحقق واقعی شعار رهبری بیش از هر چیز مستلزم تلاش و کار بیشتر و نیز پرهیز از وقت گذرانی های بیهوده و.... است. مسلماً ادامه شرایط فعلی با انجام اقدامات و فعالیت های یکنواخت و موازی از سوی نهاد و سازمان در یک مجموعه معظم اجرایی فرهنگی که هدفی مشترک و متعالی را دنبال می کنند، مغایر با صرفه جویی در منابع، امکانات، ایجاد تنوع و نوآوری، تلاش هدفمند و از همه مهمتر بیانات مقام معظم رهبری است.

در شرایط حاضر و در حالی که به دلیل افزایش سرسام آور نرخ ارز، بخش قابل توجهی از زائران و آرزومندان سفر حج ابراهیمی علیرغم سال ها چشم انتظاری حسرت سفر بر دلشان باقی مانده، چه لزومی دارد مجموعه حج و زیارت، دارای واحدهای اداری مشابه ولی جداگانه در قالب سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با برخورداری از فضای گسترده اداری بسیار وسیع باشد! و مصرانه امور زائران و کارگزاران را با همان با سبک و سیاق سال های گذشته که کشور در وضعیت مناسب تری قرار داشت و شرایط سخت کنونی بر آن حاکم نبود و مشکل تأمین به موقع ارز و دلار وجود نداشت، تمشیت کند؟!  الزامات تحقق شعار سال در سازمان حج و زیارت در آستانه سفر عمره و مناسک حج سال 1403

مگر ممکن است (بدون کوچکترین اقدام عملی در خصوص صرفه جویی در امکانات، منابع و کوچک نمودن ساختار عریض و طویل خود با مساحت 4 هکتاری و بیش از 41000 متر مربع زیربنای ساختمان اداری که در یکی از بهترین نقاط اداری پایتخت واقع شده و در مقام مقایسه با دیگر وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی کشور هیچ توجیه و تناسبی بین این گستردگی اداری با شرح وظایف و اقدامات کنونی اش وجود ندارد و چه بسا بخش عمده ای از وظایف ترسیم شده اش توسط هزاران دفتر زیارتی و کارگزاران با تجربه، فرهیخته و خدوم در سراسر کشور عملیاتی می شود،) به توصیه های موکد مقام معظم رهبری در رابطه با کاهش زمان حج و هزینه های سرسام آور کنونی آن جامه عمل بپوشاند؟!    
در حالی که به دلیل مشکلات امنیت سفر زیارتی سوریه انجام نمی شود و چند سالی است ارادتمندان و مشتاقان زیارت کربلا و سایر عتبات عالیات در کشور عراق بنا به فرمایش مقام معظم رهبری برای اشاعه و ظرفیت سازی تمدنی و حضور در راهپیمایی با شکوه اربعین، این زمان را برای زیارت بر گزیده اند و مسئولیت اجرای این رویداد با عظمت و تاریخی به جز «امور بیمه، ثبت نام و گمشدگان» بر عهده ستاد اربعین (وزارت کشور) گمارده شده است و از سوی دیگر راهبری و هدایت سفر عمره نیز از اوایل دهه هشتاد بنا به سیاست های اعمال شده از سوی کشور میزبان، به مؤسسه عمره سعادت (بخش خصوصی) واگذار و از 9 سال پیش تاکنون همچنان راه این سفر زیارتی مسدود است، حال با این اوصاف و در شرایطی که از لحاظ کمیت وظایف و مسئولیت های محوله سازمان حج و زیارت و به تبع آن بعثه مقام معظم رهبری نسبت به سال های گذشته به شدت تنزل پیدا کرده است، به کدام مبنا، ادله اخلاقی، شرعی و قانونی و مردمی می توان استناد کرد که عده ای متشکل از کارمندان سازمان حج و زیارت و نمایندگی ولی فقیه در امور حج، که در یک ساختمان مشاع ده ها هزار متری روزگار اداری را سپری می کنند، در یک مکان مشترک فریضه نماز جماعت بجا می آورند، در زیر یک سقف ناهار خود را سرو و از یک درب سازمانی ورود و خروج خود را نیز ثبت می کنند ولی عاجز به انجام فعالیت های مشترک و ادغام دو مجموعه در یکدیگر باشند؟! عزم و تصمیمی هم برای یکی شدن بودجه، تشکیلات، چارت سازمانی، منابع انسانی، پست های مدیریتی و کارشناسی مشترک که موجب صرفه جویی قابل توجهی در منابع و مصارف می شود، نداشته باشند؟!  
بی شک به جز تشکیلات 1- دفاتر نمایندگی ولی فقیه و ریاست سازمان حج و زیارت، 2- نظارت و بازرسی و 3- حراست، مابقی واحدهای های اداری دو مجموعه اعم از معاونت توسعه مدیریت و منابع، معاونت های تخصصی امور حج و عمره، امور عتبات عالیات، معاونت امور فرهنگی، ادارات کل فناوری اطلاعات، بودجه و برنامه ریزی، دفتر حقوقی، گزینش، روابط عمومی و امور رسانه ای و تبلیغ و سایر بخش های متناظر را با انجام وظایف مشترک در هم ادغام نمود به طوری که هیچ خدشه ای به حیطه وظایف ذاتی هر دو نهاد و سازمان نیز وارد نشود.  
از طرفی با انجام این ادغام مثبت جهادی و شکل گیری فعالیت مشترک در طول سال، دیگر ضرورتی برای اعزام جداگانه و بی حد و حصر عوامل ستادی! از سوی سازمان و نمایندگی ولی فقیه در قالب عکاس، خبرنگار، فیلمبردار، پشتیبانی و تدارکات، حمل و نقل، کارشناس آی تی، عوامل گذرنامه، برنامه ریزی و اعزام و نظایر آن باقی نخواهد ماند و عملاً گام اساسی و مورد اهتمام مقام معظم رهبری در راستای صرفه جویی و کاهش واقعی مصارف و هزینه سفر حج زائران برداشته خواهد شد. 
2- جلوگیری از بکارگیری افراد بازنشسته با بیش از 35 سال خدمت چه در سازمان و چه در بعثه مقام معظم رهبری که بخش قابل توجهی از نیروها دارای چنین شرایطی هستند که متأسفانه به پشتوانه حمایت های چندجانبه و بهره مندی از تسهیلات و مزایای مادی در طول سال و حق مأموریت سفرهای زیارتی بخصوص حج تمتع به لطایف الحیل تمایل شدید به ماندن در پست های مدیریتی و یا ادامه خدمت دارند. که بعضاً برخی از این عزیزان فاقد هر گونه توانمندی و تخصص قابل ملاحظه می باشند.

الزامات تحقق شعار سال در سازمان حج و زیارت در آستانه سفر عمره و مناسک حج سال 1403

به دلیل همین بی توجهی و عدم اهتمام جدی به قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجموعه حج و زیارت چند سالی است امکان جذب نیروی جوان و بروزتر که می تواند موجب تحول در نظام اداری، افزایش كارآمدی، چابكی و چالاكی درون سیستم اداری سازمان شود، فراهم نشده است و تا آنجاییکه که استمرار شرایط فعلی و عدم توجه به موضوع مهم جانشین پروری و تربیت کافی مدیران جوان، مجموعه را با چالش جدی کمبود کارشناس مواجه ساخته است و سبب شده تا بخشی از ادارات کل سازمان حج و زیارت و برخی از مدیریت های استانی به دلیل نداشتن نیروی توانمند، با سرپرست اداره شود. 
3- تجدید نظر در اعزام افرادی که از سوی نمایندگی ولی فقیه با هزینه بیت المال عازم سفر حج می شوند و پاداش و حق مأموریت های چند صد میلیون تومانی دریافت می کنند ولی بجای انجام وظایف محوله فرهنگی برای زائران، بخش قابل توجهی از مدت مأموریت خود را که شرعاً متعلق به زائر است با دریافت مبالغ هنگفت، نامنصفانه مصروف انجام مناسک حج نیابتی برای مردگان می کنند. اگر چه این رویه ناصواب و تبعیض آمیز همچنان از سوی کارکنان بعثه در حین مراسم حج درحال انجام است ولی متأسفانه تبعات ناخوشایند و تامل برانگیزی را بین کارگزاران و زائران بر جا می گذارد. انتظار می رود با دستور نماینده محترم ولی فقیه در امور حج این رویه ناخوشایند که صرفاً به منظور زیاده طلبی و کسب درآمدزایی بیشتر صورت می پذیرد و به شدت با رسالت فرهنگی عزیزان در مجموعه بعثه در تعارض است، متوقف گردد. 
4- شوربختانه بنا به دلایل نامعلوم هر ساله عده ای از افراد خارج از ضوابط و شرایط تعیین شده با توصیه و سفارش و بدون آشنایی و گذراندن دوره های تخصصی با معرفی برخی ارگان ها و دستگاه های پر نفوذ به عنوان عوامل ستادی با زیر پا گذاشتن حقوق زائران به پشتوانه مجموعه عازم سفر حج می شوند. در راستای صیانت از حقوق زائران از نهادهای نظارتی همانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور انتظار است بجای آنکه پس از پایان عملیات حج به بررسی و رسیدگی افرادی که خارج از ضوابط و مقررات قانونی و با استفاده از خلاء قانونی و یا رانت و....عازم حج شده اند، بپردازند، از همان ابتدا و قبل از اعزام با اشراف و نظارت عالی به قضیه ورود پیدا نمایند.  
5- ایجاد ساز و کار و تدوین دستورالعمل ضابطه مند جهت انجام مأموریت های زیارتی عمره، حج و عتبات عالیات توسط کارکنان سازمان حج و زیارت 
متأسفانه انجام مأموریت سازمانی کارکنان سازمان حج و زیارت به خصوص نیروهای استانی از قاعده خاص و مدونی پیروی نمی کند. چه بسا عده قابل توجهی از افراد داخل سازمان برای انجام مأموریت زیارتی (حج و عتبات) در سامانه مربوطه ثبت نام می نمایند ولی به دلیل تبعیض های ناروا، عدم قرابت و رابطه نزدیک با برخی مدیران از انجام مأموریت و مزایای مالی آن باز می مانند و همین موضوع باعث دلزدگی، ناامیدی و ناکارآمدی عزیزان سازمانی در سراسر کشور شده است و از سوی دیگر هستند کارکنانی که به طور متوالی و هرساله به پشتوانه و مدد برخی مدیران ولی به دور از تخصص لازم حدود سه ماه از سال در مأموریت های مختلف زیارتی (حج و عتبات) بسر می برند و ناعادلانه از مزایای قابل توجه آن نیز مستفیض می شوند.   
  6- ضرورت تخریب دیوارهای بلند و باز شدن درهای همیشه بسته مجموعه حج و زیارت بر روی جوانان مؤمن، تحصیلکرده، توانمند و شایسته به امید ایجاد تحول و افزایش کارآمدی در راستای خدمت واقعی به زائران و حجاج گرامی از طریق برگزاری آزمون و مشارکت سازمان اداری و استخدامی. متأسفانه طی حدود 12 سال گذشته سازمان حج و زیارت علیرغم اینکه به مرور زمان بخشی از نیروهای خود را به دلیل نائل شدن به کسوت بازنشستگی از دست می دهد ولی متأسفانه اقدامی در زمینه جذب نیروی جایگزین از طریق نشر آگهی نکرده است. همین امر سبب شده تا با چالش های جدی مواجه شود و یا برای جبران کمبود برخی از پست های اداری ناچاراً از نیروی های شرکت تعاونی خود که فاقد قرارداد مستقیم یا رابطه استخدامی با سازمان هستند، استفاده نماید.   
در پایان بار دیگر از ریاست محترم سازمان حج و زیارت و نماینده محترم ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی انتظار است تا به طور جدی تمهیدات و اقدامات لازم را به منظور رفع کاستی ها و دغدغه های مطروحه در دستور کار سال جاری خود قرار دهند. ان شالله

نظر شما