شناسهٔ خبر: 65852230 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه جدید آتش بس غزه رای‌گیری می‌کند

صاحب‌خبر -

شفقنا- شورای امنیت سازمان ملل امروز دوشنبه در مورد پیش نویس قطعنامه جدیدی در مورد آتش بس «فوری» در غزه رأی خواهد داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ فرانس24 نوشت: پس از وتوی متن پیشنهادی ایالات متحده توسط روسیه و چین، شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه در مورد پیش نویس قطعنامه جدیدی در مورد آتش بس «فوری» در غزه رأی خواهد داد.

شورا از زمان حملات 7 اکتبر بر سر جنگ اسرائیل و حماس اختلاف نظر داشته است و تنها دو قطعنامه از هشت قطعنامه را تصویب کرده است که هر دو عمدتاً به کمک های بشردوستانه به نوار ویران شده غزه می پردازند.

ایالات متحده بعنوان عضو دائمی شورا و حامی کلیدی اسرائیل، صریحاً از حق اسرائیل برای دفاع از خود پس از حملات بی‌سابقه حماس حمایت کرده است اما با تشدید بحران انسانی در غزه، ایالات متحده حمایت خود از اسرائیل را به دلیل اجرای جنگ علیه گروه شبه نظامی فلسطینی کاهش داده است.

متن جدید، بر اساس نسخه‌ای که روز یکشنبه توسط خبرگزاری فرانسه مشاهده شد، «خواهان آتش‌بس فوری» برای ماه مبارک رمضان است که «به یک آتش‌بس پایدار دائمی منجر می‌شود». این قطعنامه همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان ها و همچنین برداشتن همه موانع برای ارائه کمک های بشردوستانه در مقیاس کلان است.

به گفته دیپلمات هایی که به شرط ناشناس ماندن با خبرگزاری فرانسه صحبت می کردند، این متن توسط اعضای غیردائم شورای امنیت ارائه شده است که در آخر هفته با ایالات متحده برای جلوگیری از وتو کار کردند. دیپلمات‌های مطلع می‌گویند چین از این قطعنامه حمایت کرده و آمریکا نیز آن را وتو نخواهد کرد.

این خبر را در فرانس24 ببینید

نظر شما