شناسهٔ خبر: 65851534 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر/گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با فلاحت پیشه

دولت فرصت توسعه در داخل و تنش زدایی در خارج را از دست داد

فلاحت پیشه با بیان اینکه دولت رئیسی تصویر قله پیشرفت را بر آب می بیند، بیان کرد: سیاست های اقتصادی دولت به لحاظ توسعه ای، فرصت های جذب سرمایه گذاری و بهبود مناسبات اقتصادی در حوزه سیاست خارجی با شکست مواجه شد و این مسئله کشور را آسیب پذیرتر کرد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز:  تقریبا سه سال از عمر دولت سیزدهم گذشت و این فرصت برای تصحیح روش هایی  که در زمان دولت حسن روحانی به آن روش ها انتقاد داشتند کافی بود. اما سئوال این است که آیا توانستند به وعده‌هایشان جامه عمل بپوشانند یا خیر؟

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره عملکرد دولت سیزدهم گفت: یک دولت پیش از آنکه منتظر رویدادهای پیش بینی نشده جهانی باشد، باید وضعیت داخلی را درک و فهم کند تا از دل اتفاقات حوزه سیاست خارجی برای تأمین منافع ملی کشور خود بهره بگیرد.

وی با بیان اینکه دولت رئیسی در سه سال گذشته فرصت ها را در حوزه سیاست خارجی از دست داد، افزود: این دولت می توانست در این مدت به گونه ای عمل کند که حتی بازگشت ترامپ نیز نتواند کشور ما را دوباره زیر فشار حداکثری ببرد اما ضعف عملکرد دولت سیزدهم باعث شد، ایران دوران نامطمئنی را در 8 ماه آینده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سپری کند.

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه دولت رئیسی تصویر قله پیشرفت را بر آب می بیند، بیان کرد: سیاست های اقتصادی دولت به لحاظ توسعه ای، فرصت های جذب سرمایه گذاری و بهبود مناسبات اقتصادی در حوزه سیاست خارجی با شکست مواجه شد و این مسئله کشور را آسیب پذیرتر کرد.

وی آمارهای دولت درباره میزان رشد اقتصادی را غیرواقعی خواند و ادامه داد: هیچ دولتی مثل دولت سیزدهم تحت نفوذ کاسبان تحریم و طرفداران اقتصاد غیرشفاف و خارج شمول نبود. اف ای تی اف باعث شفافیت می شد اما آقایان صحبت از اف ای تی اف داخلی کردند که در واقع ترفندی برای فرار از ایجاد شفافیت در اقتصاد خارجی کشور بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در تحریم، فیلتر و تنش زایی نوعی کاسبی ایجاد کردند، اظهار کرد: آثار رشد اقتصادی که دولت مطرح کرد، به این دلیل در جامعه ملموس نیست که بیشتر از هر چیز سود آن به جیب گروه های ثروت و قدرت می رود یعنی گروه هایی که در طول عمر دولت سیزدهم مجوز صادرات نفت و فراورده های نفتی را به دست آوردند یا از رانت های اقتصادی و تجاری مختلف بهره مند شدند.

فلاحت پیشه افزود: دلیل نگرانی از نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آن است که دولت سیزدهم فرصت توسعه در داخل و تنش زدایی در خارج را از دست داد و کشور را با آسیب های جدی به پیشواز فشارهای حداکثری ترامپ می برد و چون با مافیای تنش و تحریم در ایران مواجه هستیم لذا امید زیادی نیست که حتی اگر دولت بخواهد در سیاست خارجی به سمت تنش زدایی حرکت کند، بتواند به آن دست یابد.

نظر شما