شناسهٔ خبر: 65804607 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اسکای نیوز: شادترین کشورهای جهان در تازه ترین گزارش شاخص جهانی شادی کدامند؟

صاحب‌خبر -

شفقا- فنلاند برای هفتمین سال پیاپی به پیشتازی در شاخص شادی جهانی ادامه دادو کویت شادترین کشور عربی لقب گرفت. ایران نیز در جایگاه یکصدم این فهرست قرار گرفته است.

به گزراش شفقنا، اسکای نیوز نوشت: «در این گزارش که یکصد و چهل و سه کشور را زیر نظر سازمان ملل براساس عوامل متعددی از قبیل تولید ناخالص داخلی سرانه، امید به زندگی سالم و نظر ساکنان کشورها طبقه بندی کرده است، فنلاند همچنان در صدر این فهرست قرار گرفته است.»

پژوهشگران در بررسی شاخص جهانی شادی، به نظرسنجی هایی استناد می کنند که شرکت کنندگان در آن به مقیاس تدریجی از یک تا ده در مورد میزان حمایت های اجتماعی در صورت بروز مشکل، آزادی آنها در تصمیم گیری های مرتبط با زندگی خصوصی و احساسشان از میزان شیوع فساد در جوامع و میزان سخاوت آنها پاسخ می دهند.

براساس این گزارش، گزارش سال جاری برای نخستین بار شامل رده بندی های مختلف براساس گروههای سنی بود به طوری که برای مثال لیتوانی در گروه سنی زیر سی سال، شادترین کشور و دانمارک در رده سنی بالای شصت سال، شادترین کشور لقب گرفت.

 

به طور کلی فنلاند در جایگاه اول فهرست شادترین کشورهای جهان قرار گرفت و پس از این کشور، دانمارک، ایسلند، سوئد، رژیم صهیونیستی، هلند، نروژ، لوکزامبورگ و سوئيس به ترتیب در رتبه های دوم تا دهم قرار گرفتند.

افغانستان در انتهای این فهرست قرار گرفت و قبل از آن لبنان، لتوسو و سیرالئون قرار دارند.

در بین کشورهای عربی هم کویت در صدر قرار گرفت و رتبه سیزدهم جهانی از این حیث را کسب کرد و  پس از آن امارات، عربستان، بحرین، لیبی، الجزایر، عراق و فلسطین قرار دارند که رتبه های جهانی آنها به ترتیب ۲۲، ۲۸ُ ۶۲، ۶۶، ۸۵، ۹۲ و ۱۰۳ است.

ایران نیز با ۴.۹۲۳ امتیاز در رتبه یکصدم از این حیث قرار گرفته است.

گزارش جهانی شادی برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ ارائه شد و یک نظرسنجی سالانه است که توسط شبکه راه حل های توسعه پایدار سازمان ملل انجام می شود.

 

متن خبر در اسکای نیوز

نظر شما