شناسهٔ خبر: 65780586 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

خبر داغ درباره افزایش مبلغ حقوق کارگران | شگفتانه دولت برای کارگران | تصمیم جدید دولت رئیسی برای حداقل بگیران کارگر

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این اشتباه را باید اصلاح کنیم، مراد از حداقل این است که کسی نمی تواند کمتر از این دستمزد را پرداخت کند این امر در مصوبه شورای عالی کار مورد تاکید قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این اشتباه را باید اصلاح کنیم، مراد از حداقل این است که کسی نمی تواند کمتر از این دستمزد را پرداخت کند این امر در مصوبه شورای عالی کار مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، سید صولت مرتضوی در جلسه شورای عالی کار اظهار داشت: شما باید قابل به تفکیک باشید بین کسی که تازه وارد کار می شود و ما برای کسی که امسال وارد بازار کار می شوند تصمیم می گیریم.

وزیر کار، ادامه داد: مگر تمام جامعه کارگری حداقل بگیر هستند؟ مگر تمام جامعه کارگری تنها درآمدشان این است؟ مگر اضافه کار، پاداش، سنوات و بسته های کارفرمایان و اضافه کاری نیست؟

مرتضوی تاکید کرد: درآمد قطعا بالاتر از این است و ما می خواهیم برای آن طیف کارگران که حداقل بگیر هستند را مشخص کنیم. مگر ما اعلام می کنیم هیچکس حق ندارد بیشتر پرداخت کند؟ بالاخره کارفرما کارگر را می پسندند و حقوق را می پردازد.

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

مرتضوی:به این نتیجه رسیدیم که با ارسال لایحه‌ای به مجلس نحوۀ تعیین حداقل حقوق کارگران را عوض کنیم. بهترین مرجع برای تصمیم‌گیری حقوق کارگران مجلس است.

مجلس با گرفتن نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی و وزارت کار در مورد حقوق کارگران تصمیم می‌گیرد و آن را در لایحۀ بودجه می‌گنجاند.

 حق عائله‌مندی حقوق کارگران متاهل افزایش یافت

وزیر کار در یک مصاحبه اعلام کرد که حق عائله‌مندی 500 تا 600 هزار تومانی به حقوق کارگرانِ متاهل اضافه می‌شود.

جدول افزایش حقوق سال ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ با افزایش مواجه خواهد شد. حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال جدید ۲۰ درصد افزایش یافته و حقوق کارگران هم حداقل ۲۰ درصد بیشتر خواهد شد. این در حالی است که کارگران می گویند افزایش حقوق کارگران متناسب با میزان افزایش تورم نیست و درخواست حقوق بیشتر داده اند. در حالی که تنها یک روز به پایان روز کاری سال ۱۴۰۲ مانده است، هنوز اعضای شورای عالی کار روی حداقل دستمزد کارگران به نتیجه نرسیدند.

صولت مرتضوی, وزیر کار در جلسه اخیر شورای عالی کار گفته است: برای کارگران همان افزایش حقوق کارمندان به‌علاوه ۲ درصد را درنظر بگیریم. قانون مرکز آمار ایران را مرجع تعیین کرده است اما شما نمایندگان کارگری هیچ یک آن را قبول ندارید، هر آنچه دولت برای کارمندان مشخص کرده است به‌علاوه ۲ درصد برای سختی کار را با ساعت کار یکسان برای دستمزد کارگران در نظر بگیریم، این عیناً مرّ قانون است! اگر درصد کمتری مشخص شود نه ارث پدر ما کم می‌شود، نه از حقوق‌مان کسر می‌شود و نه پاداش می‌گیریم! ما باید مصالح کشور را در نظر بگیریم.

بعد از اینکه این صحبت ها با واکنش های بسیار تند روبرو شد، امروز وزیر کار در یک مصاحبه عنوان کرده است که پیشنهاد کردیم حدود ۵۰۰-۶۰۰ هزار تومان به‌عنوان حق عائله‌مندی به فیش حقوقی کارگرانِ متاهل اضافه شود.

مجلس حقوق کارگران را تعیین می‌کند؟

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند و حداقل دستمزد به این معنا است که کسی حق ندارد کمتر از آن را پرداخت کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، صولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: به این نتیجه رسیدیم که با ارسال لایحه‌ای به مجلس نحوۀ تعیین حداقل حقوق کارگران را عوض کنیم. بهترین مرجع برای تصمیم‌گیری حقوق کارگران مجلس است.

او افزود: مجلس با گرفتن نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی و وزارت کار در مورد حقوق کارگران تصمیم می‌گیرد و آن را در لایحۀ بودجه می‌گنجاند.

وزیر کار همچنین گفت: حقوق کارگر یعنی کسی نمی‌تواند کمتر از این رقم پرداخت کند.

مرتضوی افزود: مگر ما می‌گوییم کسی حق ندارد بیشتر از حداقل حقوق بدهد؟ ممکن است کارفرما دوست داشته باشد به کارگر ۵ برابر حداقل پول بدهد.

نظر شما