شناسهٔ خبر: 65747955 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

فرصت طلایی یا تیر خلاص؛ چرا بازی با لیورپول برای اریک تن هاخ مهم است؟

پویا صلح خواه

آینده اریک تن هاخ به جام حذفی و بازی با لیورپول بستگی دارد. ناکامی او احتمالا به معنای اخراج خواهد بود و در صورت کسب جام، اقامت او در اولدترافورد تمدید می‌شود.

صاحب‌خبر -

طرفداری | منچستریونایتد و لیورپول برای دومین بار در فصل جاری به مصاف هم می‌روند. این بار در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی انگلیس، بازی‌ای که به سرنوشت اریک تن هاخ گره خورده است. 

اریک تن هاخ طی سه هفته آینده دو بار با یورگن کلوپ مواجه خواهد شد. خراب کردن مهمانی خداحافظی سرمربی لیورپول تقریبا به این معنا است که نیمکت منچستریونایتد در پایان فصل تغییری نخواهد داشت. اهمیت بازی یک‌شنبه برای مرد هلندی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. اولین دیدار از دو بازی آینده تاثیر به‌سزایی در ایمان یونایتد به تن هاخ در مسیر احیای این باشگاه دارد. اگر منچستریونایتد پیروز شود، تن هاخ مانند نقل قول مشهور کلوپ، «تردید» را به «ایمان» تبدیل خواهد کرد. شکست مقابل لیورپول و سپس ورود به تعطیلات ملی، روزهای بی‌پایانی برای او خواهد بود. 13 روز فاصله تا دیدار آینده یونایتد مقابل برنتفورد، زمانی برای گمانه‌زنی و صحبت‌های منفی می‌شود. 

دیدار منچستریونایتد - لیورپول؛ بازی مرگ یا زندگی برای اریک تن هاخ  

اغلب تعطیلات ملی ماه نوامبر را به عنوان گورستانی برای اخراج سرمربیان لیگ برتر می‌بینیم. جایی که مدیران باشگاه‌ها در مورد این که تغییر مربی برای ادامه فصل ضروری است یا خیر، تصمیم می‌گیرند. بازی آینده برای تعیین مسیر پیش روی اولدترافورد بسیار مهم به نظر می‌رسد. «از نیمه ماه مارس بر حذر باش» و این دست از ضرب‌المثل‌ها در همه جا کاربرد دارد. چه بازیکنان و سرمربیان در جست‌وجوی انتقال‌های بزرگ باشند یا هیئت مدیره دسترسی اهدافش را بررسی کند یا نه، مطمئن باشید همین حالا که ما صحبت می‌کنیم، زیرساخت‌ها و تصمیمات کلیدی تابستان در حال وقوع است. مدیران اجرایی لیورپول و منچستریونایتد گفت‌وگوهای مهمی برای تعیین سرمربی آینده دو باشگاه خواهند داشت. اگر چه شرایط این دو تیم یکسان نیست. مایکل ادواردز به عنوان مدیر جدید FSG، به جست‌وجو برای انتخاب جانشین یورگن کلوپ سرعت می‌بخشد. یک‌شنبه هم در اولدترافورد مشخص می‌شود که سر جیم رتکلیف با چراغ سبز برای اخراج اریک تن هاخ، به دنبال رهبری جدید برای پروژه بازسازی خواهد بود یا نه. با توجه به شرایط تن هاخ، قبلا هم گفته بودم که او به نوعی به عنوان سرمربی آزمایشی فعالیت می‌کند، بسیاری باور دارند که قرعه او در اف‌ای کاپ کابوس بود. این موضوع می‌تواند برعکس هم باشد. تن هاخ به جای این که لیورپول را به عنوان خطر ببیند، باید از این فرصت طلایی استفاده کند. 

یک نتیجه مثبت می‌تواند دیدگاه‌های منفی در مورد اریک تن هاخ را تغییر دهد. اگر منچستریونایتد فاتح اف‌ای کاپ شود، نظرات در مورد فصل آن‌ها تغییر می‌کند، به ویژه وقتی به تیم‌های باقی مانده در این رقابت‌ها نگاه کنیم. وقتی سر جیم رتکلیف کنترل منچستریونایتد را در دست گرفت، اشاره کرد که می‌خواهد منچسترسیتی و لیورپول را به زیر بکشد. تردیدی نداشته باشید که یونایتد و لیورپول خودشان را نسبت به یک‌دیگر قضاوت می‌کنند. بازی آن‌ها مقابل هم پیامدهای مهمی دارد. 

سر جیم رتکلیف در اولین مصاحبه خود تلاش کرد به اریک تن هاخ روحیه دهد اما تضمینی برای ادامه همکاری طرفین وجود ندارد.

یونایتد می‌تواند تیم‌های زیادی را شکست دهد اما اگر عملکردی مانند دیدار با اورتون نداشته باشد، باز هم مورد انتقاد قرار می‌گیرد. در دیدار با لیورپول نتیجه بازی حرف اول را خواهد زد. با توجه به موقعیت این دو تیم به عنوان پرافتخارترین باشگاه‌های انگلیس، دیدار آن‌ها نسبت به هر بازی دیگری حساسیت بیشتری دارد. تنها دربی‌های شهر منچستر و لیورپول به این بازی نزدیک هستند. پیروزی در این بازی‌ها لذت بیشتر و شکست در آن، درد بیشتری به همراه دارد. 

تغییرات مربی زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از دو باشگاه متوجه شود از رقیبش در شمال غرب انگلیس فاصله زیادی گرفته است. شکست سنگین، به خصوص برای مربی‌ای که از قبل فشار زیادی را احساس می‌کند، می‌تواند منجر به پایان یک دوران شود. سرنوشت برندن راجرز پس از شکست لیورپول مقابل یونایتد در سپتامبر 2015 رقم خورد. کمی بعد مدیران FSG در نیویورک با یورگن کلوپ ملاقات کردند. ژوزه مورینیو پس از شکست در آنفیلد از جایگاهش برکنار شد. واکنش منفی هواداران باعث شده بود تا مدیران باشگاه به دنبال آرام کردن فضا باشند. سه سال بعد، اوله گونار سولسشر یک ماه پس از شکست 5-0 در اولدترافورد، اخراج شد. 

بازی‌ای که حکم اخراج اوله گونار سولسشر را فراهم کرد.

اریک تن هاخ مقابل لیورپول تجربه‌های متفاوتی داشته است. ابتدای دوران حضورش در یونایتد، با پیروزی 2-1 قطعا به شک و تردیدها پایان داد. پس از چند عملکرد ضعیف در اوت 2022 که نارضایتی‌ها را به دنبال داشت، پیروزی مقابل لیورپول باعث شد تا مدت‌ها چنین صحبت‌هایی مطرخ نشود. روزهای خوب زیادی برای سرمربی یونایتد وجود نداشته است. موفقیت لیورپول، به عنوان تیمی که فصل گذشته هشت امتیاز کمتر کسب کرده بود، از جمله عواملی است که او را در این شرایط قرار داده است. شاید تاریخ باعث آرامش سرمربی منچستریونایتد شود. در اولدترافورد، همیشه از اف‌ای کاپ به عنوان شروع دوران باشکوه سر الکس فرگوسن یاد می‌شود. هر بار که سرمربیان یونایتد تحت فشار قرار می‌گیرند، پس از یک پیروزی دشوار در جام حذفی یاد مارک رابینز زنده می‌شود (بازیکنی که در سال 1990 فرگوسن را نجات داد). گل کاسمیرو مقابل ناتینگهام فارست به گلی شباهت دارد که فوتبال انگلیس را تغییر داد.

به عنوان یک جوان دیوانه فوتبال، منچستریونایتد از نگاه من بیش از آن که مدعی لیگ باشد، قهرمان جام‌های داخلی محسوب می‌شد. من در سال 1985 در ومبلی حضور داشتم تا بازی منچستریونایتد مقابل اورتون را تماشا کنم. 18 ماه بعد، ران اتکینسون اخراج شد. آخرین مربی یونایتد که جام حذفی را برده، لوئیس فن خال است. کسی که پیش از فینال از اخراجش آگاه شد. باشگاه به او فرصتی برای تکرار عملکردش نداد چون تصمیم گرفته بود مورینیو را استخدام کند. 

البته استدلال دیگری هم برای این شرایط وجود دارد. منچستریونایتد مقابل تیمی بازی می‌کند که با وجود مصدومان متعدد، در نیمه دوم بازی با منچسترسیتی یکی از بهترین فوتبال‌های چند سال اخیر را به نمایش گذاشت. کلوپ و شاگردانش بوی خون را استشمام خواهند کرد. شاید مقابل تیمی ضعیف‌تر، کلوپ برای استفاده از جوانانش وسوسه می‌شد. پیش از دیدار با ساوتهمپتون در دور قبلی، من و هواداران لیورپول از پیشروی در اف‌ای کاپ خوشحال می‌شدیم اما ترجیح می‌دادیم پس از قهرمانی در لیگ کاپ، تمرکز تیم روی لیگ برتر و لیگ اروپا باشد. تقابل با منچستریونایتد این موضوع را تغییر داد. همان‌طور که سرمربی لیورپول در بازی با آرسنال گفته بود، در چنین بازی‌هایی سازش وجود ندارد. کلوپ می‌داند که به پایان نزدیک می‌شود و در مسیر خداحافظی باشکوه قرار دارد. تن هاخ باید ثابت کند در مورد شکست مقابل لیورپول و اخراج از منچستریونایتد واهمه‌ای ندارد. 

اریک تن هاخ برای رهایی از سرنوشت لوئیس فن خال یا ژوزه مورینیو، یک‌شنبه محکوم به پیروزی خواهد بود

 

یادداشت هفتگی جیمی کرگر برای تلگراف 

نظر شما