شناسهٔ خبر: 65745874 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

رسانه‌های مستقل دلگرمی‌اند

نفس تولد وب‌سایت‌های خبری مستقل و تخصصی در هر بزنگاه اجتماعی می‌تواند امیدآفرین باشد؛ شاید شبیه این گفته از اندیشمندان جامعه‌شناسی که رسانه‌های آزاد، بستری برای تولید صدای منتقد و مصلح‌اند و از سویی امکانی برای هم‌افزایی کنشگران جامعه. به‌ویژه اگر این بازآفرینیِ صدای متفاوت در جوامعی با حداکثرِ قوانین رگولاتوری مانند ایران باشد؛ چراکه همچون همیشه، دشواریِ نوشتن و آگاهی به‌مراتب کاری شجاعانه‌تر از ادوار دیگر تاریخ معاصر ایران است و نمی‌توان برهه خاصی از تاریخ را بر زمانی دیگر ارجح دانست.

صاحب‌خبر -

هستی شهریزفر-معمار ارتباطات آروان‌کلاد: نفس تولد وب‌سایت‌های خبری مستقل و تخصصی در هر بزنگاه اجتماعی می‌تواند امیدآفرین باشد؛ شاید شبیه این گفته از اندیشمندان جامعه‌شناسی که رسانه‌های آزاد، بستری برای تولید صدای منتقد و مصلح‌اند و از سویی امکانی برای هم‌افزایی کنشگران جامعه. به‌ویژه اگر این بازآفرینیِ صدای متفاوت در جوامعی با حداکثرِ قوانین رگولاتوری مانند ایران باشد؛ چراکه همچون همیشه، دشواریِ نوشتن و آگاهی به‌مراتب کاری شجاعانه‌تر از ادوار دیگر تاریخ معاصر ایران است و نمی‌توان برهه خاصی از تاریخ را بر زمانی دیگر ارجح دانست.

با این تفاسیر، «فن‌زی» می‌تواند نشانگر یک امیدواری برای ساختن باشد؛ به این دلیل که تولد یک رسانه تخصصی حوزه تکنولوژی و فناوری در دل یک رسانه اجتماعی-سیاسی (شبکه شرق) خود نشان‌دهنده توجهی گفتمانی به مقوله فناوری است و نویدبخش نگاهی چندجانبه و بینارشته‌ای به مقوله فناوری؛ نکته‌ای که از اولین نشانه‌های بدیهی استقلال اندیشه است.

در ادامه چند پیشنهاد کلی که شاید در ادامه مسیر برای گردانندگان آن رسانه، خالی از لطف نباشد، بیان خواهد شد:

1. پیوستگی تولید محتوای آسان‌فهم:

با توجه به محدوده کوچکی از مخاطبان اخبار و تحلیل‌های حوزه تکنولوژی و فناوری، ساده‌سازی، روایت داستان‌گونه‌ از داده‌های کلان این حوزه با تصویرسازی‌های آسان‌فهم می‌تواند گروه گسترده‌تری از مخاطبان را با «فن‌زی» همراه کند.

2. تهیه تقویمی با تناوب محتواهای گوناگون و مخاطب‌های متنوع

رعایت تنوع و تناوب انواع محتوا با توجه به گروه‌های مختلفِ مخاطب‌های رسانه؛ علاوه بر محتوای تخصصی این حوزه، برای مثال می‌توان در روزهای آخر هفته، «ترین‌های تکنولوژی» در فضای تکنولوژی دنیا را هم با ارزش‌افزوده‌هایی فنی و اجتماعی نشر و بازنشر کرد.

3. تکنیک‌های مصورسازی و محدودنشدن به محتواهای متنی

مصورسازی‌های خلاق و بهره‌بردن از AI برای بازتعریف مفاهیم تخصصی در قالب ویدئوهای کوتاه و بلند مانند hardtalkهای بی‌بی‌سی.

4. جامعیت نگاه بینارشته‌ای در تفسیر مفاهیم

افزودن نگاه‌های چندجانبه اقتصادی-اجتماعی به مفاهیم حوزه تکنولوژی در ایران تا امکان بازنشرشدن در گروه‌های مختلف کنشگران را داشته باشد.

 

نظر شما