شناسهٔ خبر: 65735321 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوی شورای نگهبان: صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه تایید شد/ اعزام بازرس به بعضی از حوزه‌های انتخابیه

صاحب‌خبر -

شفقنا- نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان از تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار شفقنا دکتر هادی طحان نظیف در ابتدای نشست خبری خود که روز شنبه( ۲۶ اسفند) برگزار شد، در خصوص صحت انتخابات حوزه‌های انتخابیه، گفت: انتخابات ۱۱ اسفند برگزار و تا ۱۷ باید شکایاتی را که داوطلبان و مردم داشتند مورد بررسی قرار می‌دادیم تا صحت آن را لحاظ کنیم.

وی ادامه داد: سعی ما این است از امروز نتیجه بررسی حوزه هایی که جمع بندی می شود را اعلام کنیم و صحت انتخابات ۵۲ حوزه انتخابیه مورد تایید قرار گرفته است.

وی در خصوص لایحه« ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی و کولبری» گفت: این طرح در مراحل قبل با اشکالاتی مواجه شد و بعد از حل اشکالات، نهایتا به تایید شورای نگهبان رسید.

آقای طحان نظیف همچنین در خصوص طرح ساماندهی کارکنان دستگاه های اجرایی اظهار داشت: طرح ساماندهی کارکنان دستگاه های اجرایی هم ایرادات و ابهاماتی داشت که برطرف شد و ما الان نسبت به این طرح ایرادی نداریم اما هیات عالی نظارت نکاتی را اعلام کرده است که باید برطرف شود.

وی همچنین اعلام کرد که طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه های اجرایی هم به از حل ایرادات، اشکالات جدیدی به آن اضافه شده که مجلس باید نسبت به حل آن اقدام کند.

وی در خصوص سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه نباید اجازه دهیم شیرینی حضور مردم تلخ شود، گفت: مردم با وجود مشکلات پای صندوق ها حضور یافتند که باید مد نظر منتخبان مجلس قرار بگیرد. در بعضی از حوزه ها اختلاف آرا نفر اول و دوم کمتر از ۱۰۰ و حتی ۱۰ نفر بود که نشان می دهد مردم اثربخش هستند لذا منتخبان نسبت به قول هایی که دادند باید عمل کنند.

آقای طحان نظیف در خصوص گزارش تخلفات انتخاباتی و اینکه آیا احتمال ابطال صندوق های رای وجود دارد گفت: انتخابات مثل ادوار گذشته در کمال سلامت برگزار شد اما گزارش هایی دریافت کردیم که در حال بررسی هستیم. برخی از این گزارشات شاید مستندات کافی ارایه نشد که نیاز به پیگیری نداشت اما برخی از این مستندات جدی تر بود که بازرس اعزام شد تا بررسی میدانی داشته باشند.
وی ادامه داد: یا در برخی از حوزه ها اختلاف آرا بسیار نزدیک بود که بازرسین اختیار داشتند آرا را باز شماری کنند که بعد از جمع بندی نتایج را اعلام می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره برخی تخلفات که ادعا می‌شود با کدملی انجام شده، اظهار داشت: تا الان گزارش مستندی در این خصوص به شورا ارسال نشده اگرچه در رسانه‌ها بعضا این موارد مطرح می‌شود.

وی بیان داشت: آخرین مصوبه که از مجلس دریافت کردیم لایحه عفاف و حجاب است که در نوبت بررسی شورای نگهبان قرار دارد.

آقای طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی‌ بر اینکه تکلیف لایحه بودجه چه می‌شود گ، گفت: بخشی از ایرادات شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص به بودجه برطرف شد و بخشی هم با اصرار مجلس به مجمع ارجاع شد که به‌زودی بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ ( احکام و تبصره‌ها) را می‌توانیم نهایی بدانیم.

وی از تایید حکم کاهش مدت سربازی خبر داد و گفت: حکم کاهش مدت سربازی با اصلاحات صورت گرفته و با رعایت ماده ۴ قانون خدمت وظیفه عمومی و در چارچوب تدابیر ستادکل نیروهای مسلح خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

دکتر طحان نظیف درباره نحوه پاسخگویی شورا نسبت به نامه آقای حسن روحانی گفت: شورای نگهبان به صورت مکتوب مستندات و نیز دلایل عدم احراز را به ایشان اعلام کرده. هم به صورت حضوری از طریق نماینده وی و هم به صورت تلفنی توسط یکی از اعضای شورا، عدم احراز را به آقای روحانی اعلام کردیم. به نظر می‌رسد حتی بیش از قانون نسبت به ایشان عمل کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در زمان انتخابات مجلس اخباری مبنی بر اقدام پسر محمدباقر قالیباف برای دریافت اقامت در کانادا مطرح شد و حمید رسایی هم صحبت‌هایی در این زمینه داشت، آیا این موارد در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ شده است و اگر نه، چرا علی لاریجانی به دلیل اقامت دخترش ردصلاحیت شد اما این اتفاق برای قالیباف نیفتاد، گفت: هر انتخابات از جمله ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی شرایط خودش را دارد؛ تاکنون هیچ فردی به صرف وضعیت خانواده رد صلاحیت نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه صلاحیت منتخبان تا پیش از تأیید اعتبارنامه توسط مجلس در چه صورتی از سوی شورای نگهبان رد می‌شود، اظهار کرد: اصل بر این است که افرادی که به تازگی توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدند، همچنان صلاحیت داشته باشند اما اگر مواردی وجود داشته باشد، بر اساس قانون عمل می‌شود.

طحان نظیف در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال برگزاری انتخابات دور دوم در حوزه انتخابیه تهران به صورت الکترونیکی وجود دارد، گفت: این موضوع در دست بررسی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ابهام نسبت به فعالیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان رهبری که صلاحیت آن‌ها برای دور بعدی تأیید نشده است، گفت: شورای نگهبان بررسی صلاحیت را برای انتخابات دور بعد انجام می‌دهد و فعالیت این افراد در دوره فعلی منعی ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره میزان مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند و اینکه آیا قرار است شورای نگهبان در این زمینه آسیب شناسی کند، تصریح کرد: در این دوره تلاش خود را انجام دادیم تا فرآیند انتخابات روان‌تر و با تسهیل بیشتری برای مردم انجام شود و برای ادوار آینده نیز باید فکر کنیم و برای تسهیل شرایط برای مردم اقداماتی را انجام دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره تعداد طرح‌ها و لوایح بررسی شده در شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲، بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴۵ مصوبه را از مجلس دریافت کردیم که شامل ۲۳ لایحه و ۲۲ طرح بوده است که ۹ مصوبه در مرحله اول به تأیید رسیده، ۲۰ مصوبه پس از رفع ایرادات شورای نگهبان به تأیید رسیده و ۱۶ مصوبه هم جهت رفع ایرادات شورای نگهبان به مجلس برگردانده شده است. همچنین امسال ۲۴ اساس‌نامه را از دولت دریافت کردیم که ۱۳ اساسنامه تأیید شده، ۳ اساسنامه مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته و ۸ اساسنامه نیز در دستورکار این شورا قرار دارد.

وی اظهار کرد: نسبت به نامه‌های ارسالی از دیوان عدالت اداری نیز باید بگویم که امسال ۳۸ نامه از سوی فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته که ۲۸ مورد خلاف موازین شرع شناخته نشد و ۱۱ نامه بر خلاف موازین شرع تشخیص داده شده است. امسال در شورای نگهبان در کنار جلساتی که برای انتخابات داشتیم، ۱۵۹ جلسه هم برای بررسی مصوبات داشتیم.

 

 

 

نظر شما