شناسهٔ خبر: 6573481 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش خبری - تحلیلی مهر؛

کردستانی‌ها چشم‌انتظار تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور

سنندج - اولین سفر روحانی به استان کردستان در حالی بعد از دوسالگی دولت تدبیر و امید صورت می گیرد که مردم این استان همچنان چشم انتظار تحقق وعده های عملی نشده رئیس جمهور هستند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استانها: بالاخره بعد از ۲۴ ماه از عمر دولت تدبیر و امید، قرار است یکشنبه چهارم مرداد ماه مردم استان کردستان میزبان رئیس جمهور باشند و روحانی در این سفر یک روزه علاوه بر دیدار با اقشار مختلف مردم و نخبگان در مراسم افتتاح یکی دو پروژه نیز حضور پیدا می کند.

روحانی که در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ در سفر تبلیغاتی به استان کردستان وعده هایی را به مردم این استان داد، حالا بعد از گذشت ۲۴ ماه خبری از تحقق عملی و عینی این وعده ها در میان نیست.

رئیس جمهور که بیشترین میزان رای در استانهای مختلف کشور را در استان کردستان به دست آورد علاوه بر وعده های خود در جمع مردم سنندج در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهور بیانیه ای ۱۰ ماده ای در حوزه اقوام دارد که همچنان برخی از بندهای آن عملیاتی نشده است.

یکی از مهمترین وعده های عملی نشده رئیس دولت تدبیر و امید به مردم استان کردستان قول وی برای راه اندازی و تشکیل کارگروه جبران عقب ماندگی های این استان بود که حال ۲۴ ماه از دولت وی می گذرد و این وعده همچنان در حد همان حرف و شعار باقی مانده است.

روحانی در سفر تبلیغاتی خود به سنندج و در جمع مردم در سالن آزادی این شهر از عدم توسعه یافتگی استان کردستان گلایه کرد و وعده داد که دولت تدبیر و امید در صورتی که رای بیاورد در اولین اقدام کارگروهی برای جبران عقب ماندگی استان راه اندازی می کند.

خبری از فعال شدن کارگروه جبران عقب ماندگی های کردستان نیست

حال که ۲۴ ماه از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد و نه تنها خبری از عملی شدن این وعده در میان نیست که بر اساس اعلام یکی از نمایندگان استان کردستان تاکنون این کارگروه جنبه عملیاتی به خود نگرفته است.

رئیس مجمع نمایندگان مردم استان کردستان در واکنش به پرسش خبرنگار مهر در خصوص سرنوشت تشکیل کارگروه ویژه جبران عقب ماندگی های استان کردستان بیان کرد: تاکنون در این زمینه اقدامی نشده است.

سید احسن علوی در پاسخ به این سوال که گفته می شد قرار است در این کارگروه ویژه جبران عقب ماندگی های کردستان از حضور نمایندگان، مدیران استانی و کشوری، نخبگان و وزراء استفاده شود، گفت: تا این لحظه هیچ کارگروهی برای این موضوع تشکیل نشده است.

رئیس جمهور همچنین در سخنرانی خود در سنندج آمار بیکاری کردستان را شایسته این استان ندانست و از آن انتقاد کرده بود و حال بعد از گذشت ۲۴ ماه خبری از برنامه های دولت برای جبران این وضعیت بیکاری در کردستان نیست.

کردستان رتبه دوم بیکاری کشور را در اختیار دارد

در زمان فعالیت دولت گذشته نیز همواره کردستان جزو سه استان اول کشور در زمینه بیکاری بود و حال بعد از دو سال فعالیت دولت روحانی کردستان همچنان جزو یکی دو استان اول کشور در زمینه آمار بیکاری است و حتی مسئولان استانی نیز از وضعیت بیکاری در این استان گلایه دارند.

روحانی در سنندج

معاون مدیریت و توسعه منابع انسانی استاندار کردستان در نهم خرداد ماه سال جاری و در سخنرانی خود در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان اعلام کرده بود که آمار بیکاری در کردستان به وضعیت بحرانی رسیده است.

در همین حال هفته قبل موثی الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار نگران کننده بیکاری در کشور، کردستان را در صدر استانهایی با بیشترین میزان بیکاری اعلام کرده بود.

آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می دهد که استان کردستان با ۱۶.۱ درصد دومین استان دارای بیشترین میزان بیکاری در کشور است و بعد از عمر دوساله دولت تدبیر و امید اقدامی برای رفع این مشکل انجام نشده و کردستان همچنین در زمره بیکارترین استانهای کشور است.

مطالبات فرهنگی مردم کردستان پاسخ داده شود

در بیانیه ۱۰ ماده ای روحانی پیش از انتخابات بخش های متنوعی از جمله تدوین قوانین لازم برای اجرای کامل قانون اساسی به‌ویژه اصول ٣، ١٢، ١٥، ١٩، ٢٢ و... در دولت تدبیر وامید به منظور رفع تبعیض، مشارکت عمومی فارغ از زبان و مذهب در مدیریت‌های کلان کشور، انتصاب نیروهای شایسته محلی در پست‌های مدیریتی مناطق مختلف کشور، تقویت فرهنگ و ادبیات اقوام ایرانی، انجام مطالعات علمی و تدوین برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت در بخش‌های زیر بنایی، عمرانی، اقتصادی و فرهنگی- اجتماعی در مناطق محروم و مرزی به‌ویژه استان‌های درگیر در جنگ تحمیلی با اختصاص بودجه‌های جهشی به‌منظور جبران عقب ماندگی‌ها به چشم می خورد و حال مردم کردستان همچنان در انتظار تحقق این وعده ها هستند.

اقبال محمدی نماینده سابق مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر و ضمن تاکید بر لزوم تعهد روحانی به وعده های داده شده به مردم استان کردستان گفت: کردستان در حوزه های مختلف نیازمند نگاه ویژه دولت است.

وی با اشاره به لزوم توجه به مسائل فرهنگی در استان کردستان گفت: توجه بیشتر به تامین مطالبات اصحاب فرهنگ و همچنین تقویت رسانه های جمعی باید در این سفر به عنوان اولویت های اصلی در نظر گرفته شود.

فعال سیاسی کرد با بیان اینکه با تقویت حوزه فرهنگ سایر بخش ها نیز تقویت می شود، گفت: انتظارات مردم کردستان از دولت تدبیر و امید زیاد است و به همین دلیل باید این دولت باید در راستانی عملیاتی کردن وعده های خود با نگاهی ویژه مطالبات مردم این استان را پیگیری و دنبال کند.

مردم کردستان می خواهند وعده های روحانی عملیاتی شود

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینكه نیازها و مطالبات مهم مردم کردستان، همان شعارها و وعده های دكتر روحانی در زمان تبیلغات انتخابات ریاست جمهوری است، بیان كرد: مسائل و مشكلات عمرانی، شاخص‌های آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، صنعت و معدن، مسکن و اشتغالزایی از جمله نیازهای مهم مردم این استان است.

امید کریمیان با بیان اینكه بندهایی از بیانیه ۱۰ ماده‌ای انتخاباتی رئیس جمهور  در خصوص استان كردستان مغفول مانده است، گفت: متاسفانه تاکنون مطالبات مردم کردستان از دولت تدبیر و امید برآورده نشده است و انتظار می رود که حداقل در این سفر به آنها توجه شود.

سفر روحانی به استان کردستان فرصت خوبی است تا وی روز یکشنبه و در جمع مردم سنندج در خصوص سرنوشت وعده های عملی نشده به مردم استان توضیح دهد و بدون شک مردم کردستان که در انتخابات سال ۹۲ با رای ۷۲ درصدی خود به دولت تدبیر و امید در کشور رتبه اول را کسب کردند این بار نیز چشم انتظار عملی شدن وعده های دولت در این استان هستند.

رئیس جمهور و شماری از اعضای هیئت دولت روز یکشنبه در قالب بیستمین سفر استانی خود وارد کردستان می شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما